Senaste nytt

Gäller inte kravet på genomskinliga vätskepåsar i säkerhetskontrollen?

JohnnyWilde

Medlem
Kör med den genomskinliga påsen som finns i security gratis. Har haft samma i flera år. Den är hål i överallt men påsen är återförslutningsbar vilket är det viktiga tydligen. Billigare necessär får man leta efter. :)
Same same but different så har jag också kört samma påse i flera år och den ligger i mitt dedikerade handbagage och lämnar i princip aldrig den utan endast fylls på med nya complimentary grejer vid behov!
 

RickardG

Medlem
Tandkräm trodde jag var obligatoriskt att ha i den där genomskinliga plastpåsen!!
Jo och jag kör dessutom med det lättflytande Theramed så det är konstigt att det alltid går bra.
Jag tycker egentligen att det är ännu märkligare att ingen frågat om allergipennorna. Även om det är en väldigt liten mängd vätska så är det väl ett utmärkt "vapen" eftersom det är en autoinjektor. Ett hugg i halsen och en person faller ner på några sekunder...
 

trekker

Medlem
Driver ni med mig i denna diskussionen?

Gestapo pa MAN kraver att ALL vatska finns i EN pase och allt annat maste kastas i soptunnan. Man maste alltid smussla och mygla for att fa igenom vatska. Sa nu pastar ni alltsa att jag kan lamna allt i en necessary och allt ska vara frid och frojd? Mycket tveksam till detta, iallafall pa MAN.
 
Precis som @FCT och @JohnnyWilde kör jag plastpåse. Orkar inte chansa att inte plocka ur den eftersom diskussionen tenderar till att bli längre då. Hade dock en intressant samtal med kontrollanten på Heathrow igår. Var riktigt nyfiken på hur de såg min raktvål som kontrollanterna på Arlanda alltid läser och funderar över. Klockrent svar dock "är den precis använd (läs fakir) är det vätska. Är den torr är det ok". Ser fram emot nästa vecka då det ska testas!
 

David

Medlem
Kör själv med den transparanta delen av det tvådelade amenity kit som SAS delade ut i Business nån gång kring 2009. Slänger alltid upp den för att undvika eventuellt tjaffs, packas ju ändå alltid i samma väskfack som dator och ev annan utrustning som skall upp på bandet.
 

MartinH

Medlem
Heathrow - jag tyckte jag hade vart duktig och plockat ur vätskor ur alla amenitykits jag samlat på mig nuvarande resa. Det blev 4 plastpåsar. Det gick dom inte med på på LHR, endast en påse och det dög inte med mina Landvetterpåsar, det skulle vara deras. Fick slänga mycket...
 

trekker

Medlem
Heathrow - jag tyckte jag hade vart duktig och plockat ur vätskor ur alla amenitykits jag samlat på mig nuvarande resa. Det blev 4 plastpåsar. Det gick dom inte med på på LHR, endast en påse och det dög inte med mina Landvetterpåsar, det skulle vara deras. Fick slänga mycket...
Jag plockade pa mig manga Landvetterpasar i Sondags, bra grejer jamfort med vad man far I Manchester.
 

itti

Medlem
Jag brukar resa med en deo-stick och en parfym och de brukar jag lägga i lådan. Det har fungerat bra på alla flygplatser i Europa förutom Stansted. där ville vakten bestämt att de skulle läggas i en genomskinlig plastpåse. Jag gjorde som han sa efter att ha sagt att det var meningslöst då jag ändå kommer att slänga den efter kontrollen vilket och också demonstrativt gjorde.
 

JonW

Medlem
Ovanligt gnälligt på Schiphol i går kväll. Först skulle även laddare köras separat.
Sen var det nån slags märklig efterkontroll precis i slutet på bandet där man normalt plockar på sig sina prylar.
Där stod en gubbe o gjorde efterkontroller, han hade både en liten scanner och t o m en egen röntgentunnel. Och där blev det snokande i väskor och bannor för att jag inte tagit ur vätskorna, inget krav på plastpåsar dock.
 

nilsson

Medlem
Det tycker säkerhetskontrollen på ARN T2 att den är... Hade jag haft lite mer tid så hade jag begärt att få tala med någon chef men just den dagen hade jag inte tid till det.

Du kunde väl bett dem hälla ut den då.

Tror detta (givetvis) var mycket större när det infördes för runt tio år sedan, men att många flygplatser tummat lite på kraven. Det torde ju ändå vara lite oklart hur mycket det faktiskt skyddar...

Nej, det är inte oklart. Vi vet ganska precis hur mycket det skyddar. Inte för att det inte finns några farliga ämnen som processen är tänkt att hindra (även om jag inte ens hört talas om någon som känner någon som vet vad det är för ämnen, och då har jag haft en del med säkerhetsfolk att göra), utan för att jag kan komma på flera sätt att få in stora mängder godtycklig vätska genom security.
 
Toppen