Senaste nytt

Tips på business class biljetter Köpenhamn-Hong Kong

Hej!
Ar ny det har med businessbiljetter.
Var koper man businessbiljetter billigast? ar det via soksidor eller flygbolagets hemsida?
Ar inte i behov av businessclass direkt men ville bara testa det om det kostar en billig peng.
Om man har en business biljett, ar det bara o visa den for SAS business/firstclass loungen sa far man komma in dar, fast biljetten ar fran tex lufthansa? sa lange det ar star alliance?
Tankte pa cph - hkg, gar det att fixa en biljett for under 20,000?
eller ska man kora med en 5000kr biljett o fixa 5* hotel for 15,000kr istallet?:confused:
forovrigt ar det 3 pers som aker, nagot att tanka pa?
 

Singapore

Medlem
Hej, välkommen till Businessclass.se! Detta är vad jag tror; rätta mig någon om jag har fel.

1 Det är svårt att säga vart du köper biljetterna billigast, kolla guiden som redaktionen har gjort om billiga biljetter. Du kan även uppgradera vissa biljetter med OT, vilket vanligen blir billigare, men du riskerar samtidigt att inte bli uppgraderad. Detta fungerar endast på vissa flygbolag. I vissa fall kan du även köpa en uppgradering vid incheckningen, även detta brukar bli billigare än om du köper en c biljett direkt. Annars får du vänta på någon kampanj som faller dig i smaken.

2 Mig veterligen får du en invit till loungen när du checkar in hos flygbolaget och som du sedmera visar upp vid loungen..

3 Ja, det går att fixa en biljett mellan CPH-HKG för 20 000. Du kan t.ex flyga med British Airways för detta pris. Men du kan komma undan ännu billigare.

4 Vad du tycker är mest valuta för pengarna är det svårt för mig att svara på.

MVH Singapore

PS Rätta mig om jag har fel DS.
 
Last edited:
Jag har själv gjort vissa prisgämförelser och då mellan ARN-SYD med Etihad via Bryssel och Abu Dhabi. Jag har då märkt att Mr Jet haft de bästa priserna i business class. Både vad gäller bland alla flygbolag de gämförs med, men även då jag kollar Etihads hemsida.
Men ibland kan ju flygbolagen själva ha vissa kampanjer på business och first (något som denna hemsida är grymt bra på att upplysa om), då blir det därmed billigare att boka direkt hos flygbolagen. Jag skulle undvika att boka en biljett hos en traditionell resebyrå, de tenderar att erbjuda de dyrare bokningsklasserna, C istället för t ex. J som båda två är businessklass hos SAS.

Om du känner att du vill lägga ner mer pengar på boende så väljer du en billigare flygbiljett. Jag själv har inte något emot att på 3 stjärningt i t ex. Thailand eller Malaysia, där värdesätter jag en bekväm flygresa- därav mitt val.

Och som redan nämnts, bokar du en businessklass med något flygbolag så har de alltid kontrakterade lounger (om de inte har egna). Skulle du t ex. flyga med LH mellan CPH-FRA har du automatisk rätt till SAS lounger på CPH.
 

Stefan62

Medlem
Ca 17000 SEK t.o.r. med Cathay Pacific/British Airways - visserligen inte tillgång till SAS-lounger, men andra högklassiga lounger istälelt.
 

Senator

Moderator
Jag kollade ett tips som finns ovanför mitt inlägg - mrjet.se - och där fick jag priset för resa 11 - 22 maj. Dock är det code-share och alltså BA som flyger.

Tack! Har velat prova CX ganska länge men har inte hittat bra pris. Ser 23.000kr från ARN som inte finns på deras hemsida.
 
wow, fina tips!
tack sa mkt
ska ta mig o lasa lite artiklar.
Sokte nyligen pa mrjet.se som nagon rekommenderade.
sokte CPH - PEK med Hainan airlines for 6 418 SEK per vuxen BUSINESS class, 24apr - 5maj tr
Kan detta stamma? gick in pa Hainans hemsida o priset lag pa 2500euroes per biljett
Det star economy fran cph till berlin, sedan business fran berlin till peking.
Om det stammer, nagon som vet hur deras business class fungerar? e det lounger och ligg saten eller e det vanliga stolar som economy som dem kallar for business?
Far ta mig och kopa en t/r till hongkong da ocksa eftersom min slutdestination ar HKG!
Tack igen
 
Toppen