Senaste nytt

På väg till Arlanda igen...eller inte riktigt igen

Jacob

Medlem
Så sitter jag återigen på flygbussen till Arlanda, klippkorten avverkas på löpande band. Idag ska det ut och flygas igen, men det är inte till den ordinarie incheckningen på Arlanda jag ska bege mig till för att checka in, utan till crew base i terminal 5.

Idag ska jag göra något som måste vara ganska unikt, praktisera som kabinpersonal!

Denna eftermiddag/kväll flyger jag fram och tillbaka med SAS från Arlanda till en europeisk flygplats, platsreservationen är klappsätet. Tanken är att jag så långt det är möjligt och så långt reglerna tillåter ska få testa på allt det som den ordinarie kabinpersonalen gör ombord, för att ta reda på det som diskuterats i spaltkilometer i detta forum, hur det egentligen fungerar. Handledning kommer ske av Purser Charlotte, som förvarnat att jag kommer få jobba hårt.

Jag har också fått fototillstånd för flygningarna, så jag ska försöka hinna med att ta lite bilder bakom kulisserna, så långt tiden räcker till. Om jag räknat rätt var det sex olika godkännanden som behövdes för att få detta på plats, så det är rätt häftigt att det faktiskt gick igenom.

Är du inbokad på en av mina flygningar? Jag kommer som sagt jobba ute i kabinen och jag tror även de kommer nämna mig under välkomstutropet. Är jag ombord lär du märka det. Och är du EBD kommer du med garanti få din gratis flaska vin denna gång, och det kommer finnas smoothies. Vilka flygningar och vilken destination det handlar om väljer jag dock att hålla hemligt en stund till. Välkommen ombord! :)
 

jsn

Medlem
Lycka till, jag ser fram emot reportaget! Man skulle kanske försöka få till en sista-sekunden-biljett...?
 

Jacob

Medlem
Då är jag framme på Arlanda. Väldigt tidigt på plats idag, det är en bra stund kvar till avgång, men det är lite förberedelser att göra innan.
En fråga - kommer du att uppträda i SAS uniform också?
SAS-uniformen får jag inte ha på mig eftersom jag inte är anställd och inte säkerhetsutbildad. Men jag kommer ha en kostym i nästan samma marinblå färg som den SAS har.

SMILE-taggen "Today I'm on fire" fick det bli också, dagen till ära.
 

SNIFF

Medlem
Kul och spännande, följer det med stort intresse!
Har 4 legs på tisdag med SAS... kan du inte jobba lite då också?
 
A

Aurora

Guest
Hmmm, synd jeg ikke har ankomst ARN før 21:10 i kveld... Tipper det er for sent for din flight. Blir kul å se bilder!
 
Toppen