Senaste nytt

Avis, missad tankning innan retur av hyrbil

lnixon

Medlem
När jag lämnade tillbaka bilen på Budget i Doha City Center Mall härom året lyckades jag inte hittade någon mack i närheten så jag fick lämna med halv tank. Blev efterdebiterad c:a 50 spänn totalt för tankning! Tänk om det alltid var så..

Jag tänker alltid lämna mina bilar där.
 

Xertox

Ny medlem
Nu har mitt jobb rätt bra avtal med Hertz och Avis, men de tar ändå ut hyggliga avgifter för att tanka bilen. Dock så tjänar jobbet ändå på att jag inte tankar upp bilen, eftersom jag inte behöver skriva reseunderlag om jag bara hyrt bil, men behöver göra det om jag tankat själv (egna utlägg utöver hyrbil). Detta då det tar tid för mig, och flera andra led för att hantera reseunderlaget.
 

Chrille

Medlem
Men visst får man en bättre deal om man redan vid uthyrningstillfället betalar bränslet? Men då vill man förstås lämna bilen med nästan tom tank vilket jag brukar tycka känns trixigare än att toppa tanken före retur.
 

fcx

Medlem
Vid mina senaste hyror på Hertz så står det tydlig på avtalet vad det kostar att lämna otankat. De gånger jag har använt den möjligheten är när alternativet skulle ha varit att missa flyget.

DSC_0259.JPG
 

Johanna

Medlem
Jag har hyrt bil (tror det är i USA) där man full tank ingår i priset och sen behöver man inte fylla den innan återlämning. Problemet är om man inte ska köra så långt så man inte använder en tank. Annars kan man disponera så den är nästan tom när man lämnar den.
 

AABack2ARN

Medlem
Men visst får man en bättre deal om man redan vid uthyrningstillfället betalar bränslet? Men då vill man förstås lämna bilen med nästan tom tank vilket jag brukar tycka känns trixigare än att toppa tanken före retur.

NEJ generellt sett inte!

I USA är detta otyg vanligt. Man lockar med att man får soppan kanske 10cent/gallon billigare än vad det kostar på macken. En normal (liten) bil rymmer kanske 15 gallon. Således kan du tjäna cirka $1.50 om du lämnar in bilen med snustorr tank.

Soppan kanske kostar cirka $3/gallon beroende på var i USA du är. Du sparar således motsvarande 0.5 gallon (eller knappt 2 liter). Jag skulle aldrig personligen köra en bil med bara två liter bensin kvar i tanken - i alla fall inte medvetet.

I vissa fall har jag sett rabatter upp emot 30cent/gallon - Nu kanske du snarare behöver ha 6 liter kvar för att det skall löna sig men det är fortfarande ganska lite. I praktiken bör de halvera priset för att du skall tjäna på det och inte riskera soppatorsk.

Självklart finns det en bekvämlighetsfaktor i det hela men den räknar jag inte med här :)
 

agehall

Medlem
Men visst får man en bättre deal om man redan vid uthyrningstillfället betalar bränslet? Men då vill man förstås lämna bilen med nästan tom tank vilket jag brukar tycka känns trixigare än att toppa tanken före retur.

Bättre än att inte göra någonting alls ja, men det är långt ifrån en lysande deal. Däremot är det ett bra alternativ ifall man vet att man har bråttom när man ska lämna bilen.

Jag har hyrt bil (tror det är i USA) där man full tank ingår i priset och sen behöver man inte fylla den innan återlämning. Problemet är om man inte ska köra så långt så man inte använder en tank. Annars kan man disponera så den är nästan tom när man lämnar den.

Ja, det finns ofta en prepaid fuel option där man förväntas lämna bilen med i princip tom tank. Det är samma sak som @Chrille frågade om. Det är oftast ingen jättebra lösning eftersom det kan vara svårt att tajma så att man lämnar bilen med tom tank.
 
Toppen