Senaste nytt

Resa i Upper Class på X60

Dr. Miles

Expert
Här kommer en liten TR av Pendeltåg X60.

För er som inte är bekant med SL(Stockholms Lokaltrafik), så finns det några spårlinjer i Storstockholms område.
  • Tre tunnelbana linjer, Röd, Blå och Grön.
  • Spårvagn mot Djurgården
  • Nockebybanan i västra Stockholm
  • Roslagsbanan som avgår från Stockholm Östra(Tekniska Högskolan)
  • Tvärbanan som går mellan Nacka strand och Alvik. Det skall invigas förlängning mot Solna senare i år.

Sedan finns det Pendeltåg som använder samma spårsystem som Fjärrtåg. Det finns två Pendeltågslinjer.
  • Mellan Märsta i norr och Södertälje/Gnesta i sydväst.
  • Mellan Bålsta i nordväst och Nynäshamn i söder.

Jag klev på Pendeltåget från Märsta station där SL buss till/från Arlanda flygplats avgår.
Jag åkte i "Upper Class" på SLs senaste Pendeltåg modell X60.

Pendeltåg_01.jpg

Det var en regnig dag i norra Stockholm. Jag hörde att det hade haglade i Stockholm.
X60:s ytlig design är rundare och mer aerodynamiskt formade än sin föregångare.
Det finns fyra par dörrar per vagn på X60, två par i varje sida.
Som medveten resenär gick jag längre framåt mot tågets färdsriktning, så att det skulle bli lättare att komma ut vid destinationen.

Pendeltåg_04.jpg

Beläggning i vagnen var mycket dålig på denna fredag kväll, jag skulle tippa att det var mindre än 10%. Förmodligen de flesta åkte hemåt tidig eftermiddag mot stan.
I vagnen finns det två avdelningar. En "Lower Class" med 3-2 konfiguration och en "Upper Class" med 2-2 konfiguration med stolar som placerad mot varanndra.
Namnet Upper Class på Pendeltåget är inte pga högre servicenivå, utan den är bokstavligen placerad högre än Lower Class.

Pendeltåg_03.jpg
Lower Class

Pendeltåg_05.jpg
Upper Class

Inredning är något modernare än föregångaren och har bättre belysning också.
Stor fönster är ett stor plus. A/C och värme finns tillgänglig under sommaren/vintern.

Pendeltåg_06.jpg

Seatpitchen är mycket bra i Upper Class. Dock stolen är ej rutbar, som Ryanairs.
Det är free seating både i Upper Class och i Lower Class. Så tog jag ett säte vid fönster i Upper Class.

Några minuter efter jag satte mig i mitt säte ropades "Se upp för dörrarna. Dörrana stängs".
Tåget avgick enligt tidtabell. Ovanligt av SL att klarade att köra tåget i tid vid oväder.

Åkkomfort är ganska bra på X60 jämfört med föregångaren. Mindre skrammel och det drar inte kall vind från olika håll.
Det finns ingen servering onboard, inte ens BoB oavsett klass.
Dagens IFE var en medresenär som pratade om intim händelse högljutt i mobilen så att det hördes i hela vagnen.

Själva resan var inte händelserik och tåget ankom till min destination enligt tidtabell.

Slutsats:
Bättre lyft från föregångaren som skramlade mycket och hade ingen A/C.
Inga dörrar mellan vagnar gör att det ger mer luftigt intryck och det gör lättare för passagerare att förflytta sig mellan vagnarna.
Sittkomfort är också bra för att vara transportmedel för resa inom en timme. Bra benutrymme i Upper Class.
Det är också positivt att sitta mot varanndra när man reser två.

Städning och ordning i vagnen är helt underkänt. SL måste jobba hårt i de områden.


Hemlig info:
Concorde åker också i Upper Class på X60 ibland!
 

Jonas C

Medlem
Kan även tillägga att möjlighet till Ottoman finns i Upper Class (något som ej är möjligt i Lower Class), förutsatt att load factorn är låg, och i mån av brist på Securitas kontrollanter :D
 

vicce

Medlem
Tack för en rolig rapport. Testa att åka vid rusning på morgonen eller på eftermiddagen så är nog beläggningen mer än 10%, samt att IFE utbudet lär öka.
 
Här kommer en liten TR av Pendeltåg X60.

För er som inte är bekant med SL(Stockholms Lokaltrafik), så finns det några spårlinjer i Storstockholms område.
  • Tre tunnelbana linjer, Röd, Blå och Grön.
  • Spårvagn mot Djurgården
  • Nockebybanan i västra Stockholm
  • Roslagsbanan som avgår från Stockholm Östra(Tekniska Högskolan)
  • Tvärbanan som går mellan Nacka strand och Alvik. Det skall invigas förlängning mot Solna senare i år.

    Saltsjöbanan och Lidingöbanan då?
 
Hehe förlåtligt, f.ö kul rapport. Åkte senast med saltsjöbanan i förra veckan den är minst sagt skrammlig, ingen intjäning av poäng heller :-(
 

Dr. Miles

Expert
Alltid härligt med spontan IFE.

Tack för en rolig rapport. Testa att åka vid rusning på morgonen eller på eftermiddagen så är nog beläggningen mer än 10%, samt att IFE utbudet lär öka.

Det finns stort udbud av IFE(eller kanske ITE?) på Pendeltåget.
Bl a:
* Levande musik och sång av folk från gamla öststater eller Sydamerika.
* Het diskussion mellan plankare och tågvärd.
* Live show av en stor grupp dagisbarn.
* Streetfighting mellan två eller flera ungdommar.
* Konst och literatur från behövande människor från olika delar av världen, i form av förklaring om varför de behöver pengar.
 
Last edited:
Toppen