Senaste nytt

Avis, missad tankning innan retur av hyrbil

nissefalk

Medlem
Missade tyvärr att tanka min bil innan återlämning med Avis på min senaste resa, lämnade med halv tank och blev fakturerad 128 USD, halv tank i en Chevrolet Tahoe borde ha kostat ca 35 USD, lägg till 35 USD för att de tankar upp den åt mig, 70 USD totalt, känns som riktigt dyrt redan vid 70 USD så 128 USD är ju rena rånet, tanken rymmer 26 gallons vilket borde kosta ca 62 USD för en full tank.

Är detta standard i hyrbils branschen, första gången jag gjort detta misstag, känns inte direkt som om det var värt att hyra med Avis igen, provade dom för att få 4,000 Eurobonus poäng denna gången så det blev ett dyrt prov........
 

Agö

Medlem
Det får väl ses som en form av straffavgift. På många ställen har de väl hygglig ruljans på bilarna och kanske inte alltid överdrivet med personal för att fixa tankning till näste kund. Men hutlöst är det.
 

agehall

Medlem
Japp, Avis/Budget brukar väl ta runt $9-10/gallon eller så om de ska tanka åt dig och du inte beställde refueling när du hämtade bilen. Been there, done that.

Tror de flesta bolag har liknande priser.

Det får väl ses som en form av straffavgift. På många ställen har de väl hygglig ruljans på bilarna och kanske inte alltid överdrivet med personal för att fixa tankning till näste kund. Men hutlöst är det.

Har du sett de större stationerna vid tex flygplatser i USA? De har rejäla tank och tvättstationer där allt sker väldigit effektivt. Det här handlar inte om att de har ont om tid utan det är ett sätt att maximera vinst på kundens bekostnad.
 
J

JPMorgan

Guest
+10 dollar / Gallon på Hertz när vi hyrde i Washington D.C om man inte tankade själv.
 

Agö

Medlem
Har du sett de större stationerna vid tex flygplatser i USA? De har rejäla tank och tvättstationer där allt sker väldigit effektivt. Det här handlar inte om att de har ont om tid utan det är ett sätt att maximera vinst på kundens bekostnad.
Säkerligen men så fungerar det definitivt inte överallt. Det är en straffavgift som följer av avtalsvillkoren och en ganska enkel regel att följa.

Lustigare då med t.ex. Gold Car härnere i Alicante som chargar dig för en full tank vid hämtning och sedan återbetalar vad som finns kvar när du lämnar tillbaka kärran.
 

agehall

Medlem
Säkerligen men så fungerar det definitivt inte överallt. Det är en straffavgift som följer av avtalsvillkoren och en ganska enkel regel att följa.

Nja, straffavgift i meningen att man bryter mot avtalen är det inte. Det är helt enligt avtalet. De ser bara till att skylten som talar om vad det kostar är rätt osynlig. :)
 

SNIFF

Medlem
9,99 USD / gal på SFO. Hertz. Det stod LÅNGT nere på avtalet som printades på flygbiljett-papper... Jag har ett 32 biljetter långt hyravtal i storlek 8 pt. :S
 

Agö

Medlem
Nja, straffavgift i meningen att man bryter mot avtalen är det inte. Det är helt enligt avtalet. De ser bara till att skylten som talar om vad det kostar är rätt osynlig. :)
Straffavgift i meningen att priset inte motsvarar vad det hade kostat dig att tanka själv. Och straffavgift i meningen att du ser till att tanka innan avlämning.
 
Toppen