Senaste nytt

Trevlig inrikes flygresa

Resenären

Medlem
Tack vare en passande avgångstid, valde jag att åka inrikes i Schweiz, dvs mellan GVA och ZRH. Detta för att sedan ansluta till ARN.
LX 2811 avgick kl 14:35 från ett soligt Geneve. Med 20 grad utomhus var det uppgivande att komma in i en sval kabin ombord på A319. Cirka halva kabinen var business och andra halvan ekonomi.
Vi satt på rad 3, dvs i C och innan avgång bjöds det på kallt vatten ur riktiga glas, samt ett urvall av nationella och internationella tidningar.
Då detta var en flygning på 50 minuter, med 30 minuter i luften, hade jag inga större förväntningar på "förfriskningar". Strax kom dock de trevliga flygvärdinnorna och erbjöd, på ett eget porslinsfat, en god smörgås och en smaskig kaka. Till detta serverade ett flertal drycker. Valet föll på Champagne, Heidsieck & Co, Monopole Blue Top.
Utsikten över snöklädda alper, gjorde detta till en riktigt behaglig flygtur. Att det dessutom var gott om benutrymme, även för undertecknad med 1.90, gjorde inte saken sämre.
Mao inrikes med Lx var en positiv erfarenhet. Tyvärr hade jag kameran undanstoppad, då det var så kort flygtid.
 

Malu

Medlem
Just den sträckan (ZRH-GVA) flög jag med Swiss för sådär en 10 år sedan och mitt bestående minne av den turen är att delar av sträckan (om det nu var efter start eller under inflygning minns jag inte) flögs i en dalgång mellan två bergsmassiv. Klart imponerande och jag var absolut väldigt glad för att det var klart väder - av flera anledningar...
 

Jacob

Medlem
Inflygningen till Genève är verkligen vacker, mycket sicksack mellan bergen i dalgångar. Var där för bara någon månad sedan.

Ganska intressant läge på flygplatsen också, tror inte det är mer än 5 kilometer in till city. Startar man mot söder och sitter på höger sida ser man hela citykärnan i detalj. Dessutom ligger flygplatsen så nära Frankrike att jag fick in fransk mobiltäckning när jag satt vid gaten och väntade.
 
Toppen