Senaste nytt

Flygplats på St Helena

Kricka

Medlem
Enligt BBC har nu den första komersiella/reguljära flighten landat på Saint Helena
igår. Intressant nog var det en SA Airlink från Johannesburg med mellanlandning i
Windhoek. Vid de första proven av den nya flygplatsen så användes BA/Comair
vilket i en annan tråd skapat förhoppningar om att kunna använda sina Avios till
något nytt och spännande. Det finns en länk på BBC's hemsida, vilken kan ses nedan.

First commercial flight lands on remote St Helena
First commercial flight lands on remote St Helena - BBC News
 

Alf

Medlem
Det är många parametrar som skall sammanfalla åt rätt håll för att man skall kunna landa på denna otillgängliga flygplats. Man verkar dock ha gjort en grundläggande analys innan man valde lämpligaste flygplanstypen så det är bara att hoppas på det bästa.
 

Alf

Medlem
Trevlig film med lite historia om landet. Ett värre ställe att landa på får man nog leta efter. Såsom terängen ser ut med höga berg strax inpå flygplatsen lär man få räkna med ordentlig turbulens i form av kraftiga nersvep av vindar.

Läste att man med EMB 190 tar 15 knop i medvind, normalt är 10 knop. Det var säkert en av anledningarna att man valde detta flygplan istället för B737. EMB 190 tar ju normalt runt 100 pax men här har man begränsat till 76, vilket gör att räckvidden blir lite längre och det kan nog behövas om man inte kommer ner.

Hursomhelst, en spännande flygplats i en otillgänglig del av världen.
 
Jag blev ju faktiskt lite sugen på att resa dit.

Vad jag förstår så använder sig SA Airlink av South African Airways Frequent Flyer Programme "Voyager". Det är ju en del i Star Alliance.

Men det innebär väl inte att man kan hoppas på Star Alliance Award platser dit, eller?
 

ekf

Medlem
Men det innebär väl inte att man kan hoppas på Star Alliance Award platser dit, eller?
Det är väl ungefär som med Widerøe, de har eurobonus som program men är själva inte med i *A och det går så vitt jag vet inte att boka awardplatser hos dem annat än med eurobonuspoäng...
 
Toppen