011430121
Medlem
Jag har tillbringat helgen i BKK, åkte ut på torsdagen med TG961, vet inte hur många passagerare vi var ombord, uppskattar att beläggning var ca 70 %, Ekonomi Premium som TG kallar sin Pluskabin var helt full, hur Businesskabinen hade kabinfaktor vet jag inte.
När vi åkte hem natten mellan söndag/måndag var vi totalt 143 passagerare ombord, jag räknade inte dem men frågade en CC hon sa ca 150, jag kollade på skärmen hos passpolisen och där stod det att vi var 143 ombord. Maskin tar 350 passagerare 42 i C och U samt 308 i Y.
Kabinfaktorn blir 41 % 6v av 10 stolar var tomma!
Nu kommer alla expert här på BC, det kanske var 100% beläggning på returen, ja låt kalkylera med det, utbudet är 700 stolar och beläggningen är 493 passagerare så ger det en beläggning 70% (jag tvivlar på att den var full som TG961 idag) men fortfarande är 3 av 10 stolar tomma på en tur och retur flygning.
Vad vill jag säga med detta, jo det är ett blodbad där uppe i luften. Frågan är vilka kommer att övervinna denna strid på långlinjerna? Jag har inget svar, men gissa/spekulera kan man tror att bolagen i vårt närområde kommer att känna av den mycket hårdnade konkurrensen.
Slaget på flygmarkanden påminner mycket om hemelektronikmarkanden som har utspelats de senaste 20 åren, starka varumärken som ONOFF, City Stormarknad, Expert, Axlins, Ljud & Bild, samt många enskilda lokala handlare, svenskägda stora företag finns som inte längre på den markanden möjligen undantaget är SIBA/NetOnNet Marknaden består av två jättar El-Giganten och Media Markt som har över 50 % totalmarknaden båda är ägda av utlänska företag i detta fall Engelska och Tyska modeföretag. Vi konsumenter har fått lägre priser, men jag vill säga sämre service.
Känner precis att flygmarknaden är på samma väg. åt samma håll.
Vilka bolag som blir kvar, ja det den som viste det, förmodligen Mellanöstenbolagen som kommer att köpa upp bolag, om varumärket SAS skall finnas kvar så tror jag att de kommer inom 5-8 år ägas av någon dessa bolag.
AF/KLM, BA, LH Group är alldeles för tunggrodda för att kunna öka sina markandsandelar, och så har de ju "problem" med sina anställda, som inte hängt med i utvecklingen av flygbranschen.
Kanske fel tråd att lägga detta i men del blev lite annorlunda än vad jag hade tänkt mig när jag började tråden.
När vi åkte hem natten mellan söndag/måndag var vi totalt 143 passagerare ombord, jag räknade inte dem men frågade en CC hon sa ca 150, jag kollade på skärmen hos passpolisen och där stod det att vi var 143 ombord. Maskin tar 350 passagerare 42 i C och U samt 308 i Y.
Kabinfaktorn blir 41 % 6v av 10 stolar var tomma!
Nu kommer alla expert här på BC, det kanske var 100% beläggning på returen, ja låt kalkylera med det, utbudet är 700 stolar och beläggningen är 493 passagerare så ger det en beläggning 70% (jag tvivlar på att den var full som TG961 idag) men fortfarande är 3 av 10 stolar tomma på en tur och retur flygning.
Vad vill jag säga med detta, jo det är ett blodbad där uppe i luften. Frågan är vilka kommer att övervinna denna strid på långlinjerna? Jag har inget svar, men gissa/spekulera kan man tror att bolagen i vårt närområde kommer att känna av den mycket hårdnade konkurrensen.
Slaget på flygmarkanden påminner mycket om hemelektronikmarkanden som har utspelats de senaste 20 åren, starka varumärken som ONOFF, City Stormarknad, Expert, Axlins, Ljud & Bild, samt många enskilda lokala handlare, svenskägda stora företag finns som inte längre på den markanden möjligen undantaget är SIBA/NetOnNet Marknaden består av två jättar El-Giganten och Media Markt som har över 50 % totalmarknaden båda är ägda av utlänska företag i detta fall Engelska och Tyska modeföretag. Vi konsumenter har fått lägre priser, men jag vill säga sämre service.
Känner precis att flygmarknaden är på samma väg. åt samma håll.
Vilka bolag som blir kvar, ja det den som viste det, förmodligen Mellanöstenbolagen som kommer att köpa upp bolag, om varumärket SAS skall finnas kvar så tror jag att de kommer inom 5-8 år ägas av någon dessa bolag.
AF/KLM, BA, LH Group är alldeles för tunggrodda för att kunna öka sina markandsandelar, och så har de ju "problem" med sina anställda, som inte hängt med i utvecklingen av flygbranschen.
Kanske fel tråd att lägga detta i men del blev lite annorlunda än vad jag hade tänkt mig när jag började tråden.