Senaste nytt

Hjälp mig motivera First Manila-Hong Kong

Morgan

Medlem
Sitter och tittar på Awardbiljetter Manila-Hong Kong med Avios enkel resa. Det är väldigt bra värde jämfört med pengar (7500 Avios per person + några hundra i skatter). Noterar att Cathay Pacific kör First på vissa av flighterna, då är vi uppe i 30000 Avios istället, Business Class 15000 och Premium Economy 10750 Avios.

I grunden är det här två timmars transport så ekonomiklass är egentligen fullt tillräckligt, Avios är också i grunden vettigt att använda jämfört att betala.

MEN: Hur skulle ni tänkt? Aviosen bränner i fickan men känns inte rationellt med First :)
Ska tilläggas att jag aldrig flugit First och min medresenär bara provat Business long haul 1 gång.
 

Dr. Miles

Expert
Sitter och tittar på Awardbiljetter Manila-Hong Kong med Avios enkel resa. Det är väldigt bra värde jämfört med pengar (7500 Avios per person + några hundra i skatter). Noterar att Cathay Pacific kör First på vissa av flighterna, då är vi uppe i 30000 Avios istället, Business Class 15000 och Premium Economy 10750 Avios.

I grunden är det här två timmars transport så ekonomiklass är egentligen fullt tillräckligt, Avios är också i grunden vettigt att använda jämfört att betala.

MEN: Hur skulle ni tänkt? Aviosen bränner i fickan men känns inte rationellt med First :)
Ska tilläggas att jag aldrig flugit First och min medresenär bara provat Business long haul 1 gång.
Jag skulle föreslå Business class på denna sträcka.

För det första är att det är endast 2 timmars flight. Det betyder att netto flygtid är runt 1,5 timme.
Sedan räknar man bort ca 20 minuter för uppstigning och landning, då har du ca 70 minuter att njuta av flyget i First class.

För det andra är att Cathay Pacific är känd för sin sista minuten ship-change.
Det är inte säkert att du får åka med ett plan som har First class kabin.

Du kan kolla vilket plan de flög med på FlightRadar24:s webbsida.

Det här är ett exempel på CX901
CX901 - Flights list - Flightradar24
 

Glenn E

Medlem
Om jag kunde välja hade jag tagit first i andra riktningen från Hong Kong för att få tillgång till Cathays första klass louncher i Hong Kong som är mycket bra. Jag hade nog tagit Business.

Jag har redan blivit nedgraderad en gång på denna sträcka.
Jag har 2 bokningar till i november med CX935 och CX901 på en USDM bokning.
Får se ifall det blir ship change då.
 
Last edited:

MarSecLtd

Medlem
Hellre ta First ifrån Hong Kong som tidigare sagts.

Frukost på CX901 HKG - MNL

20141011322.JPG
 

Morgan

Medlem
Villken kompensation ska man räkna med om man bokar First med Avios och nedgraderas till Business?

Kan ju vara ett argument för att boka First :)
 

ulagun

Medlem
Som Dr. Miles skriver, ofta förekommande ändringar av flyg.
För min del har det varit positivt. Bokat Economy premium, byten till flygplanstyper som inte har Premium har medfört automatisk uppgradering till business. Helt på eget bevåg och inget tjafsande.
Anser att den service de erbjuder i business på en 2-timmars flygning slår det mesta jag upplevt.
 
Toppen