Senaste nytt

Nå EBG med väldigt speciella förutsättningar - jag vill inte resa.

MrShield

Medlem
Hej,

Jag trodde jag skulle nå EBG ganska enkelt på antal flygningar detta år genom jobbet, men sedan SAS halverat flyget från Linköping och tagit bort den avgången jag använde mest kommer detta inte vara möjligt.

Jag undrar om jag kan få förslag från er hur jag enklast kan nå EBG med lite speciella förutsättningar.

Dessa är:

På plussidan:

- Min period är 01 aug 2015 - 31 jul 2016 och jag har "redan" 15 575 baspoäng sen 1 Aug.
- Jag har 120 000 Eurobonuspoäng jag mer än gärna spenderar enbart för att nå närmare EBG.
- Jag har en 2-4-1 voucher jag precis fick från Amex om det spelar någon roll.

På minussidan:

- Jag vill helst inte resa alls typ när jag är ledig.
- Om jag måste resa extra vill jag helst göra det från Linköpings flygplats.

EBG skulle vara guld i min tjänst eftersom jag via mitt företag alltid får billigaste biljetterna bokade. EBG skulle ändå ge mig både Fast Track och bra lounger och kanske en extra chans till en uppgradering eller två. Dessutom gratis årsavgift på de kort jag tänkt använda framöver. Men framför allt lounger då jag via mitt schema ibland måste vänta upp till 6-8 timmar i t ex München.

Vad tror ni skulle vara det optimala? Är det så enkelt/tråkigt som att begära uppgraderingar via poäng införför varje resa jobbet bokar mig? Vet inte ens om det kommer ge så många fler poäng, alla resor jag gör är bara inom Europa.

Jag är alltså inte ute efter att använda så få extrapoäng som möjligt eller resa så långt som möjligt. Jag är enbart ute efter att bränna de så hårt som möjligt för att nå så många baspoäng som möjligt :)
 

FF#1

Medlem
Du har två enkla möjligheter.

Uppgradera med option town, det kostar lite men ger uppgraderade biljetter som ger mer poäng. Poänguppgradering ger inte mer intjäning.

Konvertera dina poäng till baspoäng. Det är dock dyrt, 15000p för 1000 baspoäng.
 

miramax

Medlem
Du har två enkla möjligheter.

Uppgradera med option town, det kostar lite men ger uppgraderade biljetter som ger mer poäng. Poänguppgradering ger inte mer intjäning.

Konvertera dina poäng till baspoäng. Det är dock dyrt, 15000p för 1000 baspoäng.

Och tillägg till det: Du kan skaffa Amex elite för att få 20 000 extra baspoäng.
 

palmen

Moderator
Skaffa ett Amex Elite som ger 20.000 baspoäng, då har du 35.575 baspoäng och saknar med andra ord 9.425 till guld.
Billigaste sättet att få in dessa poäng är i dagsläget en tur och retur till Hong Kong för 3000 kronor (ger 9.000 baspoäng) och sen en tur och retur vart som helst (billigaste inrikes).
Total kostnad blir då ca 7000 kronor samt att du får en semester i Hong Kong ofrivilligt.
 

FF#1

Medlem
Och tillägg till det: Du kan skaffa Amex elite för att få 20 000 extra baspoäng.
Precis, glömde det. Dessutom så är du ju så nära så det är kanske det enklast och billigaste sättet.
Sen har du ju så pass långt kvar på din period så du borde ju nå den sanabbt med amex och någon Option wown uppgradering. Sen om det bara är några 1000 kvar så kan du ju bränna lite baspoäng för att få EBG i handen.
 

MrShield

Medlem
Men om jag uppgraderar till SAS Plus eller SAS Business via Optiontown får jag väl lika många baspoäng som om jag uppgraderar biljetten med mina vanliga extrapoäng? (Som då är att föredra eftersom jag har 120k poäng att "göra av med".)

Jag är medveten om att uppgradera till Elite - som är ett sista alterantiv om jag är nära på slutet.
 

kristerj

Medlem
När (om) du nått 50 inlägg på BC.se, så kan du ju annonsera på formundelen "Marknadsplatsen" att du är intresserad av ett EBG
 

FF#1

Medlem
Men om jag uppgraderar till SAS Plus eller SAS Business via Optiontown får jag väl lika många baspoäng som om jag uppgraderar biljetten med mina vanliga extrapoäng? (Som då är att föredra eftersom jag har 120k poäng att "göra av med".)

Jag är medveten om att uppgradera till Elite - som är ett sista alterantiv om jag är nära på slutet.

Nej, poänguppgradering ger bara en uppgradering i kabin och service, option town ger en helt ny biljett i ny bokningsklass.
Är extra förmånligt inom EU och inrikes då man ofta får Z som ger full utdelning på poäng.
 
Toppen