Senaste nytt

Flygplansbyte och nedgradering, vilka rättigheter har jag?

d99mlu

Medlem
Såg precis att Thai har gjort ett flygplansbyte under vår julresa, från 747 till en 777 utan F-kabin. Angle-flat på nattflygning är ingenting som lockar direkt. Det här är ju en bonusresa, så vad har jag egentligen för rättigheter/möjligheter?

1) Kan jag begära ombokning via en annan hubb? Alltså ARN-FCO-BKK (nuvarande) till ARN-FRA-BKK (ser på EF att det är gott om plats i F-kabinen från Frankfurt).

2) Vem ska jag egentligen prata med om vad? Det här är en AmEx-bokning, 117-biljett med Thai som carrier på långflygen. Antar att Tallin inte kan boka om till annat än bonusplatser, och antar att Thai är måttligt intresserade av att boka om min europaflygning så att jag kommer till rätt avreseflygplats för Thai-flyget?

3) Eftersom det är juletid finns såklart inga vettiga bonusplatser kvar under vår resdag. Är det rimligt att bli ombokad till icke-bonusplatser?

4) Om det nu inte går att lösa det hela med en ombokning som funkar för oss, så antar jag att det är 75 % (av vad?) som gäller i ersättning enligt 261/2004?
 

agehall

Medlem
Såg precis att Thai har gjort ett flygplansbyte under vår julresa, från 747 till en 777 utan F-kabin. Angle-flat på nattflygning är ingenting som lockar direkt. Det här är ju en bonusresa, så vad har jag egentligen för rättigheter/möjligheter?

1) Kan jag begära ombokning via en annan hubb? Alltså ARN-FCO-BKK (nuvarande) till ARN-FRA-BKK (ser på EF att det är gott om plats i F-kabinen från Frankfurt).

Har svårt att se att EB skulle boka om dig om det inte finns awardplatser FRA-BKK. Möjligen kan du få dem att kontakta Thai och öppna platser pga shipchange, men jag tror inte riktigt det kommer att funka.

2) Vem ska jag egentligen prata med om vad? Det här är en AmEx-bokning, 117-biljett med Thai som carrier på långflygen. Antar att Tallin inte kan boka om till annat än bonusplatser, och antar att Thai är måttligt intresserade av att boka om min europaflygning så att jag kommer till rätt avreseflygplats för Thai-flyget?

Eftersom det bara är en nedgradering pga shipchange så lär det vara EB du ska prata med.

3) Eftersom det är juletid finns såklart inga vettiga bonusplatser kvar under vår resdag. Är det rimligt att bli ombokad till icke-bonusplatser?

Troligen inte.

4) Om det nu inte går att lösa det hela med en ombokning som funkar för oss, så antar jag att det är 75 % (av vad?) som gäller i ersättning enligt 261/2004?

Ja, det bör vara applicerbart på utresan. Hemresan täcks dock inte av EU261/2004 eftersom du flyger Thai.
 

Viking75

Medlem
Jag lider med dig! Klart frustrerande när man råkar ut för sånt här.
Man blir ju lite maktlös när de inte kan gå in och ersätta med vanliga biljetter utan de måste ha tillgång till Awards.
Men det är så här det verkar funka och tyvärr får man nog acceptera en stor del av detta.
 

jumbooze

Medlem
Eftersom det bara är en nedgradering pga shipchange så lär det vara EuroBonus du ska prata med.
Jag skulle först ringa Thai i LAX, och fråga om de kan göra något åt platser på FRA-BKK och isf lägga in segmentet på bokningen och sedan ringa Eurobonus.
När jag blev Nedgraderad på en LifeMiles biljett så kunde jag bli ombokad av Thai till anat flyg men då var det ju bara TG's segment som var påverkat och sedan gjorde LifeMiles en re-issue av biljetten och i ditt fall skulle de ju behöva fixa XXX-FRA också isf...
Värt att testa iaf. även om det är long-shot
 

agehall

Medlem
Ja, om det är någon som har erfarenhet av detta så är det väl du @jumbooze. :) Så om du tror att det finns en möjlighet i att ringa Thai först är det nog helt rätt sak att göra.
 

palmen

Moderator
Jag har råkat för exakt detta på en USDM-bokning, där var det Bangkok-Tokyo som ändrades till ett Thai plan utan F. Hände ca 1 vecka innan avgång dessutom.
Jag kontaktade först USDM som inte kunde göra något utan blev hänvisad till Thai. Pratade då med Thai i USA (dit jag fick numret) och de förstod problemet men kunde inte göra något så jag blev hänvisad till Thai i Thailand. Fick prata med en handläggare som förstod mitt problem och de sa att de skulle fixa detta med att sätta mig på ett annat plan som hade F istället (fanns ett som avgick tidigare). Efter några dagar hade de gjort denna ändring och allt var frid och fröjd. Var lite strul dock i bangkok, vet inte vad det var men de löste det i F-loungen medan jag satt och åt frukost.

För min del var det Thai som löste detta trots att det var en USDM-biljett, om jag hade tur eller om det ska fungera så låter jag vara osagt.
 

agehall

Medlem
Jag tycker det är väldigt intressant att operating carrier ens kan göra det ni beskriver. Eller, alltså, tekniskt kan de väl göra det så länge de har ett interline agreement för e-tickets, men att de vågar gå in och pilla med biljetter utställda på andra bolag sådär.

Men det är ju en fantastisk möjlighet ifall det funkar hyfsat konsekvent.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker det är väldigt intressant att operating carrier ens kan göra det ni beskriver. Eller, alltså, tekniskt kan de väl göra det så länge de har ett interline agreement för e-tickets, men att de vågar gå in och pilla med biljetter utställda på andra bolag sådär.

Men det är ju en fantastisk möjlighet ifall det funkar hyfsat konsekvent.
Lite Off topic.
När jag köpte SAS Asien 3.000 SEK kampanj ett par år sedan, fick jag ändra returen på Lufthansa i Frankfurt medan jag var där i transit.

Biljetten var utfärdad av SAS därför hade jag biljettnummer 117-.
Lufthanse skulle boka om endast min returresa men de biljetterade om resterande biljett (jag hade redan åkt utresan) och jag fick ett biljettnummer med 220-.
Bokningsnummer var det samma som originalbokning.

Så det går uppenbarligen bra för andra flygbolag att ändra biljetten som ett annat flygbolag har utfärdat.
 
Toppen