Senaste nytt

Bryter inte Amex-inbjudan mot deras egna avtal?

mha321

Medlem
Det kanske är jag som helt missuppfattat det här, men då får gära någon förklara.

Kikade på att bjuda in en vän till Eurobonus Amex. När jag tittar på instruktionerna tycker jag det ser ut som jag ska skriva ut ett papper, skriva mitt kortnummer på det, och lämna över till min vän.

Detta bryter väl rakt av mot Amex egna kontovillkor, första punkten om vad man inte får göra är ju "ge någon annan tillgång till Kontonumret eller Kortnumret eller låta någon annan än Kortmedlemmen använda Kontot eller Kortet för Köp, identifikation eller i något annat syfte;". Ganska glasklart tycker jag.

Ni som bjudit in andra till Amex, har ni verkligen gjort på det sättet?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

DrKlas

Medlem
Fyra första siffrorna fylls inte i. Inte för att det är särskilt svårt att gissa dem men ändå, man ger bara någon annan tillgång till en del av kortnumret.
 

mha321

Medlem
Fyra första siffrorna fylls inte i. Inte för att det är särskilt svårt att gissa dem men ändå, man ger bara någon annan tillgång till en del av kortnumret.
Är inte de fyra första siffrorna samma för alla privata Amex i Sverige? Eller åtminstone finns det bara ett par olika kombinationer, typ max 3-4? I princip har man ju gett ut hela den delen av numret som spelar någon roll...
 

agehall

Medlem
Näe, ska man vara principfast så får man nog låta bli att rekrytera folk tyvärr, för du har helt rätt i att det bryter mot avtalet.
 

mha321

Medlem
Det borde ju vara busenkelt för dem att fixa något sätt som inte gör att det blir så, lämpligen när man är inloggad på sitt konto. Men generellt får ju Amex IT system till och med SAS att verka ultramoderna...
 

DrKlas

Medlem
Är inte de fyra första siffrorna samma för alla privata Amex i Sverige? Eller åtminstone finns det bara ett par olika kombinationer, typ max 3-4? I princip har man ju gett ut hela den delen av numret som spelar någon roll...

Jo det var därför jag skrev att de utelämnade siffrorna inte var så svåra att gissa. Första två siffrorna är alltid (?) 37, tredje siffran oftast samma, kanske till och med alltid samma för alla SAS-Amex. Sedan plockar man den fjärde siffran med Luhn-summan om man nu inte gissar rätt på den också.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen