Senaste nytt

Måste Star Alliance guldkortet vara med i bokningen för att dra nytta av fördelar?

agehall

Medlem
Du kan ändra bonusprogram som du krediterar din flight till ända tills du går ombord. När du blippat ditt boardingpass så är det dock kört.

Att ändra bonusprogram vid gaten innebär helt enkelt att man kliver fram till personalen vid gaten och ber dem ändra innan man börjar boarding.

Detta är främst användbart om man tex är A3 gold, men inte har fått sitt kort, samt numera vill skicka poäng till tex EB. Då kan man lägga in A3 i bokningen för att komma in i loungen utan tjafs (boardingkortet man får vid inchecking kommer ju att säga *G!) och sedan ändra till EB vid gaten.
 

skydiver

Medlem
Var precis på väg att ställa samma fråga.
Jag blev nämligen "lurad" senast jag flög med LX till JNB från ARN via ZRH. Eller snarare på returflighten. Då påstod hon vid bagageincheckningen att hon var tvungen att lägga in mitt EBG-nummer för att kunna ge mig lounge-access.
LX kör av någon mysko anledning allt "separat" från sitt (styv)moderbolag, LH. (Någon som kan förklara det förresten? Är det konkurrensregler på något sätt?).

Så istället för att köra med SA's lounge, som LH gör, så hyr de in sig hos någon loungeentreprenör.
Jag visste redan innan att jag ville ha mina poäng på mitt MM-kort eftersom det är mer användbart. (EBG når jag med antal flygsträckor)
När man sedan ser på sitt poängsaldo hos EB så inser man ju att man blivit lurad...
Ska testa tipset när jag åker samma sträcka i Maj.
 
Last edited:

agehall

Medlem
I JNB är jag osäker på om du kan ändra bonusprogram i gaten. Jag skulle senast göra det i loungen.

MEN, imho slår Shangalololo (eller vad den nu heter) SA's lounge med hästlängder. Utbudet är ungefär det samma, men det är inte alls lika mysigt i SAs lounge och det är oftast tokfullt där. Jag föredrar lätt den lite mer kitchiga och okända tredjepartsloungen i källaren.
 

skydiver

Medlem
Ja, den heter nåt i den stilen.
Men då är frågan, kan de i loungen (som inte är ett *A-bolag) göra sådant där (gå in i bokningssystem och ändra).
Är det troligt att de klagar pga att det inte är *G på kortet jag byter till?
 

agehall

Medlem
Right, eftersom det är en contract lounge, så måste du byta kort vid incheckningen. Det ska inte vara något problem. Du ska även få en voucher för att komma in i loungen.

I värsta fall, så checka in med ditt guldkort på boardingkortet samt ta lounge vouchern. Sedan "kommer du ihåg" att du vill ändra FFP.
 

jurgenb

Medlem
Väcker liv i den här tråden igen då jag har en flight imorgon till NYC via FRA. Kan man ha olika FQTV/FQTS per leg? För att riktigt krångla till saker o ting. Enklast verkar ju dock vara att köra på EBG till boarding och byta där, synd att M&M har så satans många siffror bara!
 

agehall

Medlem
Ja, du kan ha olika FQT* per leg, men jag är osäker på om du kan stoppa in det i bokningen i förväg. Det går säkert att göra, men du måste nog hitta en kompetent resebyrå för att få till det hela och det är ju omöjligt...

Det enklaste är nog att byta vid gate inför varje flight.
 

skydiver

Medlem
Någon som vet om man kan ändra detta per telefon med SWISS kundtjänst? Eller måste det vara vid gaten?
Är tillbaka på JNB nu, och trots ihärdigt framhävande att jag inte hade något problem med detta senast, i oktober förra året....

Markpersonalen för SWISS verkar inte vara helt slipade tyvärr....
 

skydiver

Medlem
I JNB är jag osäker på om du kan ändra bonusprogram i gaten. Jag skulle senast göra det i loungen.

MEN, imho slår Shangalololo (eller vad den nu heter) SA's lounge med hästlängder. Utbudet är ungefär det samma, men det är inte alls lika mysigt i SAs lounge och det är oftast tokfullt där. Jag föredrar lätt den lite mer kitchiga och okända tredjepartsloungen i källaren.

Menar du att man kan välja mellan Shangalololo och SA's om man flyger med LX? Jag har fått intrycket att det bara är Shangalololo som gäller.
 

skydiver

Medlem
Jag ringde SWISS och det gick bra att ändra per telefon. (Återstår att se om allt funkar, men nu är jag i alla fall inne i loungen...)
 
Toppen