Senaste nytt

Koppla Star Alliance bokningar samt transfertid i Bejing?

Svenska73

Medlem
Vi landar med Swiss i Peking kl 05:15. Nu ska jag boka vidare till Bali, så det blir 2 separata bokningar. Jag tänker så här och säg om jag tänker fel:
1. Smartare att boka Singapore Airlines så att man kan ha tur på Arlanda och att de skickar bagaget hela vägen till DPS eftersom det är Star Alliance hela vägen. Singapore planet går kl 8:55. Räcker transfer tiden om vi inte har tur och måste plocka ut bagage och checka om? Reser med 3 barn och en ganska långsam man. Om Swiss blir försenat så är min logik också att det blir lättare att bokas om eftersom det är Star Alliance och vi alla har Silver på SAS. Eller?
2. Alternativ, strunta i ovan. Boka Hong Kong Airlines med avgång 12:15 som kostar 7500 mindre totalt.

Vad säger ni?
 

Jacob

Medlem
Största problemet med att byta i Peking är att om de inte skulle gå med på att checka in bagaget hela vägen på Arlanda behöver du hämta ut det och checka in på nytt i Peking. Det innebär att du formellt behöver gå in i Kina och för detta behövs visum, vilket man behöver skaffa i förväg.

Transfertiden i övrigt bör inte vara några som helst problem.
 

Dr. Miles

Expert
Största problemet med att byta i Peking är att om de inte skulle gå med på att checka in bagaget hela vägen på Arlanda behöver du hämta ut det och checka in på nytt i Peking. Det innebär att du formellt behöver gå in i Kina och för detta behövs visum, vilket man behöver skaffa i förväg.

Transfertiden i övrigt bör inte vara några som helst problem.

Det är inga problem att ha transit med separata biljetter så länge transfertiden är inom 24 timmar, oavsett vilken internationell flygplats i Kina. Det går att gå ut till landside.

Do I need a visa?-Visa Instruction

Chinese Visa Application Service Center skrev:
Do I need a visa?-Visa Instruction
(4) Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa.

Även om det står att man inter får lämna flygplatsen, ingen som kollar förstås. ;)

Så svar till Svenska73 är, välj alternativ 2 om 7.500 SEK besparting är viktig.
Men om ni vill resa bekvämt och smidigt(mindre väntetid i Beijing), rekommenderar jag alternativ 1. Som jag har förstått, reser ni med SWISS i Business class till Beijing, då chansen är stor att ni får checka in bagagen hela vägen till Denpasar.

Vi landar med Swiss i Peking kl 05:15. Nu ska jag boka vidare till Bali, så det blir 2 separata bokningar. Jag tänker så här och säg om jag tänker fel:
1. Smartare att boka Singapore Airlines så att man kan ha tur på Arlanda och att de skickar bagaget hela vägen till DPS eftersom det är Star Alliance hela vägen. Singapore planet går kl 8:55. Räcker transfer tiden om vi inte har tur och måste plocka ut bagage och checka om? Reser med 3 barn och en ganska långsam man. Om Swiss blir försenat så är min logik också att det blir lättare att bokas om eftersom det är Star Alliance och vi alla har Silver på SAS. Eller?
2. Alternativ, strunta i ovan. Boka Hong Kong Airlines med avgång 12:15 som kostar 7500 mindre totalt.

Vad säger ni?
 
Last edited:

Svenska73

Medlem
Tack för svar. Vi flyger Business till PEK. Jag är bekväm och hoppas på att de checkar bagaget till DPS så det blir nog Singapore ändå plus att jag alltid vela flyga Singapore Airlines:)
 

Jacob

Medlem
Det är inga problem att ha transit med separata biljetter så länge transfertiden är inom 24 timmar, oavsett vilken internationell flygplats i Kina. Det går att gå ut till landside.
Är det något nytt? Jag vill minnas att det för inte så värst länge sedan var begränsat till 3-4 unika flygplatser.
 

Dr. Miles

Expert
Är det något nytt? Jag vill minnas att det för inte så värst länge sedan var begränsat till 3-4 unika flygplatser.

Jag vet inte om det är nytt, men denna regel gäller nu på alla internationella flygplatser i Kina med minst två internationella destinationer.
 
Toppen