Senaste nytt

Award resa sol och bad vilken destination?

Jennie77

Medlem
Tror jag hittat en möjlig resa för er men det kräver att ni delar upp er på utresan och hemresan samt att några får flyga first och de andra business...
Totalt skulle dessa 3 resor gå på 480k poäng och ni kommer till Söderhavet i 10 dagar plus 4 dagar i Sydney.
Hur man delar upp detta i familjen så att det inte blir bråk om att några får åka first och andra business låter jag vara osagt :). Det skulle gå att byta hemresa med varandra på de 2 biljetterna, då kommer dock båda kosta 240k poäng och totalt blir det då 540k poäng för dessa resor. Med en eurbonusbiljett får det max vara 8 segment totalt, det är med andra ord ok att göra 3 flighter ut och 5 flighter hem.

Upplägget med biljetterna är att ni kör en open jaw till Pacific regionen, dvs ni flyger ut till en stad (Sydney) och hem från en annan stad (Rarotonga). Där emellan behöver ni fixa en separat biljett som ni kan köpa för eurobonuspoäng, enkel mellan Sydney och Rarotonga. Air New Zeeland flyger där emellan på lördag kväll och landar lördag morgon (passerar datumlinjen eller vad den kallas)
Flygen till och från Rarotonga är samma flighter, hemresan är också samma flight på Sydney-Bangkok men 2 platser i First och 2 platser i Business. Övriga flighter får ni resa 2 och 2. Blir även lite tid i Bangkok på utresan där ni kan åka in till stan en kort stund eller bara ta det lugnt på flygpltasen med massage. Bangkok-Sydney i First (biljett 2) så kommer ni in i förstaklass loungen med allt vad det innebär också. Ta någon timme på stan och kom tillbaka några timmar innan flighten går till Sydney och ta er 1h massage mm.


BILJETT 1 (180k poäng 2 pers med voucher)
18jul ARN-BKK TG961 14:30-05:50 Business 2 platser (ankomst 19e juli)
19jul BKK-HND TG660 13:00-21:10 Business 2 platser
19jul HND-SYD NH879 22:10-08:30 Business 2 platser (ankomst 20e juli)

//STOPP I SYDNEY 3-4 DAGAR//

//OPEN JAW - DVS FLYG HEM FRÅN ANNAN FLYGPLATS//

2aug RAR-AKL NZ749 02:30-05:05 Economy 2 platser (ankomst 3e aug)
3aug AKL-SYD NZ101 07:00-08:35 Economy 2 platser
3aug SYD-BKK TG476 10:00-16:20 Business 2 platser
4aug BKK-ARN TG960 01:10-07:00 Business 2 platser



BILJETT 2 (240k poäng 2 pers med voucher)
17jul ARN-BKK TG961 14:30-05:50 Business 2 platser (ankomst 18e juli)
18jul BKK-SYD TG475 19:20-07:20 FIRST 2 paltser (ankomst 19 juli)

//STOPP I SYDNEY 3-4 DAGAR//

//OPEN JAW - DVS FLYG HEM FRÅN ANNAN FLYGPLATS//

2aug RAR-AKL NZ749 02:30-05:05 Economy 2 platser (ankomst 3e aug)
3aug AKL-SYD NZ101 07:00-08:35 Economy 2 platser
3aug SYD-BKK TG476 10:00-16:20 FIRST 2 platser
3aug BKK-FRA TG920 23:45-06:00 FIRST 2 platser (ankomst 4e aug)
4aug FRA-ARN LH800 07:15-09:15 Business 2 platser



Biljett 3 (15k poäng per person (60% av 25k för enkelbiljett) - Totalt 60k poäng för 4)
23jul SYD-RAR NZ60 21:25-07:20 Economy 4 platser


Reservation för att platserna har tagit slut, men de fanns tillgängliga när jag tittade nu för ca 30 minuter sedan.
Båda flighterna till och från Rarotonga hade 4 paltser i economy på award


Vad det gäller boende på Rarotonga så går det att hitta väldigt bra boende för 3000 kronor natten, och samma priser antar jag att man får bra hotell för i Sydney (borde gå att få familjerum).
Har ingen större koll på vädret på Rarotonga mitt under sommaren, men det borde vara helt ok i alla fall, Sydney däremot är vinter och kan vara rätt tråkigt vädermässigt, finns dock massor av aktiviteter att hitta på inomhus.

Det är nog läge för mig att börja ringa!
Har du hittat dessa möjligheter via de länkarna ovan i tråden? (själv har jag inte hunnit förstå allt som skrivs i dessa, än mindre sökt flera "segment" o.s.v.

Med vänlig hälsning
Jennie77
 

palmen

Moderator
Det är nog läge för mig att börja ringa!
Har du hittat dessa möjligheter via de länkarna ovan i tråden? (själv har jag inte hunnit förstå allt som skrivs i dessa, än mindre sökt flera "segment" o.s.v.

Med vänlig hälsning
Jennie77
Jag hittade allt detta på Uniteds hemsida där man kan söka på bonusresor. Det gäller att det finns tillgänglighet i saver award för att det ska gå att boka med eurobonuspoäng.
Jag gjorde relativt enkla sökningar på uniteds sida, först SYD-RAR (4 pers) för att se när man kan resa ut (går på lördagar), sen RAR-SYD (4 pers) för att hitta start på hemresa. När jag hade datum som passade för Rarotonga så sökte jag helt enkelt ARN-SYD för 2 personer på och gjorde samma sökning för dagen före och efter för att se om resten av familjen kunde åka. Samma sak för hemresan att titta SYD-ARN den 3 augusti (2 personer) och det dök då upp olika rutter och klasser som gick att kombinera.

Som Agehall sa är detta inget som man bara snyter ur sig om man inte har gjort detta några gånger tidigare. Av erfarenhet vet jag att det är enkelt att hitta award med thai till sydney och vice versa. Just dessa sökningar jag gjorde på era datum har jag nog själv gjort minst 100 gånger tidigare när jag själv letat resor. Den första länken som FCT postade (andra inlägget i tråden) är en tråd som beskriver hur man söker på Uniteds hemsida, den räcker rätt bra att börja med. Andra trådar som visar bonusresor andra har bokat är mer för inspiration vad man kan hitta för rutter och med vilka bolag.
 

Jennie77

Medlem
Nu har jag läst igenom en hel del av hur man söker på ANA och Uniteds "verktyg"?
Jag har bara hunnit pröva lite grann, det tar nog en stund det här.

Igår hade jag tänkt mig att ringa och boka det fina förslaget som Palmen hade!
Men efter att vi pratat ihop oss lite hemma så har vi bestämt oss för att i alla fall försöka hålla ihop alla 4 på flygplanen.
Detta beslut är tryggt men försvårar allting.
Jag har gjort ett eget första försök som jag tänker posta här i eftermiddag. Vill ni vara snälla och kolla vad jag behöver fixa? (bara om ni vill)

En snabb fråga! Måste man komma tillbaka till samma flygplats som man börjar på dvs äkta tur och retur eller duger det med Sverige? Försöker undvika 60% regeln för enkelresa!

Jennie77
 

agehall

Medlem
En snabb fråga! Måste man komma tillbaka till samma flygplats som man börjar på dvs äkta tur och retur eller duger det med Sverige? Försöker undvika 60% regeln för enkelresa!

Det räcker med att du reser tillbaka till något ställe och det kallas "open jaw". Principen är alltså att om du reser A-B betalar du 60% av vad A-B-A kostar. Reser du A-B-C (där B är destination) så betalar du 50% av vad (A-B)+(B-C) kostar.
 

palmen

Moderator
Det räcker med att du reser tillbaka till något ställe och det kallas "open jaw". Principen är alltså att om du reser A-B betalar du 60% av vad A-B-A kostar. Reser du A-B-C (där B är destination) så betalar du 50% av vad (A-B)+(B-C) kostar.
Jag har dålig koll i huvudet på alla regler för amex vouchern, men måste man inte starta och avsluta i Norden med den? Eller har det också ändrats?

@Jennie77 att hitta 4 platser på samma flyg så försvinner nog alternativet med First i alla fall.
Thai och Air China har haft 4 platser på samma flyg vid flera tillfällen. Om ni ska åka västerut så brukar även United kunna ha 4 platser ibland i business (om jag minns rätt).
Vet inte om du behöver titta så mycket på ANA tool, tror att United täcker era behov och borde även visa rätt tillgänglighet. Lättare att hålla sig till ett "verktyg" tycker jag.
Ett tips är att biljetterna precis släppts fram till 9e augusti, efter det hittade inte jag några awardplatser när jag letade igår, kan vara bra att veta. Awardplatser brukar släppas ca 330 dagar innan avresa. Många av platserna försvinner också väldigt fort så man tjänar troligtvis inte så mycket på att vänta (det kan dock alltid släppas mer tillgänglighet närmre avgång).
 

Jennie77

Medlem
Jag har siktat in mig på Thai Jag tänker att om det syns både First och Business biljetter på flygningen sträcka för sträcka så borde det fungera.
Men det finns sträckor där det inte gör det!
Ett annat problem är att jag överstiger 24 timmar på en flygplats med 20 minuter! Är det kört då? Är dom så hårda vid bokning?

Jag tror att jag får pröva västerut. Det här blir krångligt jag är dålig på vilka stora flygplatser jag ska sikta in mig på. (måste jobba nu...)
 

Jennie77

Medlem
Jag har inte min fusklapp med mig, men jag gör ett försök.

14/7 15/7
Paris 13.40 till Bangkok landar 05.55 (2 First och 2 business) Thai

15/7 15/7
Bangkok 07.00 till Sydney landar19.00 (2 first och 2 eco) Thai. Jag tänker att jag tar dessa eco och hoppas på andra biljetter senare:confused:

Stannar lite i Sydney 1 dag då jag inte lyckas pricka in tiden för Sydney-Roratonga. (Tror jag diffar med 20 minuter?)

Ny Award enkel för 4st i eco den 16/7 Sydney- Roratonga flyger 19.25 och landar samma datum 07.20

Hemresan
29/7 30/7
Roratonga 16.50 till Sydney landar 18.15 (4 platser eco)

31/7
Sydney 10.00 till Bangkok landar 16.20 samma datum (2 First och 2 business) Thai

1/8
Bangkok 23.45 till Frankfurt landar samma dag 06.00 (2 First och 2 business) Thai

Hur jag ska ta mig till Paris eller från Frankfurt vet jag inte.

Vad tror ni?

Jennie77
 
Toppen