Senaste nytt

Börja samla på annat program

Hejsan!

Har bestämt mig för att börja samla poäng i något annat star alliance program, eller kanske en annan allians.

Bakgrunden till detta är att jag har varit Diamond hos SAS i 2 år, men jag känner att det räcker alldeles utmärkt med Guld då jag inte tycker man får någon valuta alls med att vara Diamant.

Hade en tanke på att samla allt hos Lufthansa, men jag är inte riktigt övertygad då deras priser är hutlöst dyra i business tvärs över världen.

Ska man ge sig på FlyBlue eller något liknande?

Har ni något tips i denna bökiga fråga. Min period hos sas är Maj-Maj och jag är redan Guld nu i September. Så det vore ju bra om man kan ha en ärlig chans till guld eller motsvarande i något annat program. Måste vara ett program som har mycket flighter runt om i världen. Typ KLM, Air France, Lufthansa, Turkish, British Airways etc.

Kom med förslag.
 

agehall

Medlem
Hade en tanke på att samla allt hos Lufthansa, men jag är inte riktigt övertygad då deras priser är hutlöst dyra i business tvärs över världen.

Fast det behöver ju inte ha något med det program du väljer att göra.

Ska man ge sig på FlyBlue eller något liknande?

Bara om du vill byta till något av det sämsta som finns. @Dr. Miles brukar säga att det inte finns några bra FFP i SkyTeam men att Flying Blue är det minst dåliga. Jag vill påstå att han har fel - de är alla lika dåliga.

Har ni något tips i denna bökiga fråga. Min period hos sas är Maj-Maj och jag är redan Guld nu i September. Så det vore ju bra om man kan ha en ärlig chans till guld eller motsvarande i något annat program. Måste vara ett program som har mycket flighter runt om i världen. Typ KLM, Air France, Lufthansa, Turkish, British Airways etc.

Du tänker på det här på fel sätt. Vad är det du vill uppnå? Vart reser du? Hur reser du? Hur ofta? Vart utgår du ifrån? När du svarat på dessa frågor kan man börja titta på vad som funkar för dig.

Sedan är det viktigt att komma ihåg att du inte måste flyga med det bolag då är medlem hos! Därför är det inte nödvändigtvis viktigt att bolaget du samlar poäng/miles hos har ett stort linjenät - det räcker oftast med att alliansen har det.
 
Agehall:

Mja, jag tänker inte på det på fel sätt, mer att jag inte orkade kanske förklara i detalj hur jag har det. Men får väl försöka mig på det.

Jag reser nästan varje helg, och under sommarmånaderna säkert 40-50 gånger på 90 dagar. Jag reser till Usa, Sydamerika, Stora delar av Asien (Japan, Kina, Singapore, Indien, Indonesien, Thailand, Hong kong och en del fler) Australien. Är det korta sträckor flyger jag economy (ser inget värde i business) är det längre sträckor så business. Utgår alltid från Stockholm som start. Är det en turne så kan många stopp utgå från stället man landade på sist.

Det jag vill ha är lite mera value för mina poäng, och det jag behöver är fasttrack och prioboarding. SAS är ganska meningslösa för mig och deras business finns oftast inte dit jag vill ta mig, som tex Rio eller Sau Paulo nu härnäst, inom Europa funkar det väl ok, men får ofta ta Lufthansa då SAS inte flyger eller har flighter de datumen jag kollar på. Sen vore det nice med lite upgradevouchers som tex Lufthansa eller TK har. Men jag tvekar på TK som jag gillar mest för att det är lite åt fel håll hela tiden om jag inte ska till Asien.

Men som nu tex, vi är 3 som reser till brasilien, British airways business kostar ca 22k per skalle, medans lufthansa kostar ca 28k per skalle. Vill ju gärna flyga Star, men jag tycker inte 18k extra för deras business är riktigt värt det.

Iaf så vill jag behålla SASkortet men lägga allt över 45k saspoäng på någon annat program.

Hoppas jag gjorde det lite lättare iaf.

Tack för hjälpen.

MVH
 

flum

Medlem
Agehall:

Mja, jag tänker inte på det på fel sätt, mer att jag inte orkade kanske förklara i detalj hur jag har det. Men får väl försöka mig på det.

Jag reser nästan varje helg, och under sommarmånaderna säkert 40-50 gånger på 90 dagar. Jag reser till Usa, Sydamerika, Stora delar av Asien (Japan, Kina, Singapore, Indien, Indonesien, Thailand, Hong kong och en del fler) Australien. Är det korta sträckor flyger jag economy (ser inget värde i business) är det längre sträckor så business. Utgår alltid från Stockholm som start. Är det en turne så kan många stopp utgå från stället man landade på sist.

Det jag vill ha är lite mera value för mina poäng, och det jag behöver är fasttrack och prioboarding. SAS är ganska meningslösa för mig och deras business finns oftast inte dit jag vill ta mig, som tex Rio eller Sau Paulo nu härnäst, inom Europa funkar det väl ok, men får ofta ta Lufthansa då SAS inte flyger eller har flighter de datumen jag kollar på. Sen vore det nice med lite upgradevouchers som tex Lufthansa eller TK har. Men jag tvekar på TK som jag gillar mest för att det är lite åt fel håll hela tiden om jag inte ska till Asien.

Men som nu tex, vi är 3 som reser till brasilien, British airways business kostar ca 22k per skalle, medans lufthansa kostar ca 28k per skalle. Vill ju gärna flyga Star, men jag tycker inte 18k extra för deras business är riktigt värt det.

Iaf så vill jag behålla SASkortet men lägga allt över 45k saspoäng på någon annat program.

Hoppas jag gjorde det lite lättare iaf.

Tack för hjälpen.

MVH
Har du så många long haul i business borde det ju vara möjligt att landa ett HON på Miles and More. Det borde ju ge klart mervärde jämfört med EBD.
 
Cedergren: hur många longhauls till tex Sydamerika i business behöver jag för att nå BA guldnivå? Kanske inte larvigt att räkna så, men höfta typ :)
 

Jonas C

Medlem
Hade en tanke på att samla allt hos Lufthansa, men jag är inte riktigt övertygad då deras priser är hutlöst dyra i business tvärs över världen.
Lufthansa är tyvärr det sämsta program man kan samla hos, såvida man inte flyger i betald First Class.

Turkish Airlines har annars bra priser i Business Class till Sydamerika. Sist jag kollade kunde man flyga till Brasilien för 15000kr från Stockholm i Business.
 

Jonas C

Medlem
Cedergren: hur många longhauls till tex Sydamerika i business behöver jag för att nå BA guldnivå? Kanske inte larvigt att räkna så, men höfta typ :)
4 resor, om du inte får till någon routing som genererar många tier points. ARN-LHR-GRU t/r = 40 + 140 + 140 + 40 = 360 x 4 = 1540 = BA Gold.
 

doc

Medlem
Cedergren: hur många longhauls till tex Sydamerika i business behöver jag för att nå BA guldnivå? Kanske inte larvigt att räkna så, men höfta typ :)
Du skulle kunna klara det på mellan 2 - 3 om du åker lite omvägar som till exempel ARN-HEL-JFK-MIA-GRU till exempel. Behöver inte bli dyrare än att åka mer direkt. Åker du dessutom österut med Qatar Airways har du på en tur- och retur garanterat mer än 1/3 guldkort avklarat.
 
Toppen