Jacob
Medlem
Kommunikatören är Nordens största undersökning inom kommunikation, information och marknadsföring. Undersökningen som för åttonde gången genomförts av Hammer & Hanborg, är nu avslutad och drygt 3300 av Sveriges kommunikatörer har deltagit och gett sin syn på branschen. Årets fördjupningstema i undersökningen var ”Kommunicera i kris”. Inom ramen för detta område ombads de svarande att ge exempel på företag som hanterat en kris på ett bra sätt.
En överväldigande majoritet av respondenterna pekade ut Fritidsresors, och framför allt Lottie Knutsons, hantering av Tsunamikatastrofen i Thailand 2004 som ett normgivande exempel på god krishantering.
Tvåa på listan över företag och organisationer som respondenterna tycker hanterat kriser på ett bra sätt är SJ. Företaget har under de senaste åren tvingats hantera ständiga kriser kring förseningar och snökaos, men även för ett tveksamt agerande mot resenärer. SJ:s respons har dock varit snabb och effektiv, och respondenterna konstaterar att SJ kommunicerar bra i sociala medier och är väldigt aktiva framförallt på Twitter. SJ visar ärlighet, öppenhet och är tydliga med vilka steg de tar för att förbättra situationen kring utmaningen att bedriva tågverksamhet vintertid.
Håller ni med?
En överväldigande majoritet av respondenterna pekade ut Fritidsresors, och framför allt Lottie Knutsons, hantering av Tsunamikatastrofen i Thailand 2004 som ett normgivande exempel på god krishantering.
Tvåa på listan över företag och organisationer som respondenterna tycker hanterat kriser på ett bra sätt är SJ. Företaget har under de senaste åren tvingats hantera ständiga kriser kring förseningar och snökaos, men även för ett tveksamt agerande mot resenärer. SJ:s respons har dock varit snabb och effektiv, och respondenterna konstaterar att SJ kommunicerar bra i sociala medier och är väldigt aktiva framförallt på Twitter. SJ visar ärlighet, öppenhet och är tydliga med vilka steg de tar för att förbättra situationen kring utmaningen att bedriva tågverksamhet vintertid.
Håller ni med?