Senaste nytt

Award resa sol och bad vilken destination?

Glenn E

Medlem
Här har du en som funkar: Inte bästa flyg men bra destination

15 juli ARN-PEK 1910-0940 Air China Business
17 juli PEK-AKL 0040- Air China Business
OPEN JAW

12 aug RAR-AKL 0230-0505 Air New Zeeland ekonomi
12 aug AKL-PEK 1900-0430 Air China Business
13 aug PEK-ARN 1350-1720 Air China Business

Dessutom finns AKL-RAR 1930-0130 19,20 och 22 juli (Air New Zeeland ekonomi) men det får bli en separat biljett för 15000 eb poäng styck.

Så totalt blir ju detta 420000 eb poäng med 2st amex vouchrar.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Jennie77

Medlem
Jag har nyligen bokat till Hawaii, två vuxna och tre barn, och använde 2st Amex vouchers samt betalade en biljett för tredje personen. Vi försökte pricka in så många segment som möjligt i Business och valde SAS över Atlanten för att hålla nere kostnaderna (SAS debiterar inte bränsletillägg för bonusbiljetter så det är många sköna tusenlappar som kan sparas!)
Vi flyger Stockholm-Chicago-San Francisco-Honolulu och samma väg tillbaka, med tre dagars stopp på tillbakavägen i San Francisco.
Slippa bränsle tillägg verkar onekligen bra! Jag kan absolut tänka mig Hawaii. Jag är imponerad över din lyckade bokning. När jag ringde SAS så verkade det som att Hong Kong var det enda alternativet med mycket awards? Kan man ta sig därifrån till lämpligt paradis?
 

Jennie77

Medlem
Här har du en som funkar: Inte bästa flyg men bra destination

15 juli ARN-PEK 1910-0940 Air China Business
17 juli PEK-AKL 0040- Air China Business
OPEN JAW

12 aug RAR-AKL 0230-0505 Air New Zeeland ekonomi
12 aug AKL-PEK 1900-0430 Air China Business
13 aug PEK-ARN 1350-1720 Air China Business

Dessutom finns AKL-RAR 1930-0130 19,20 och 22 juli (Air New Zeeland ekonomi) men det får bli en separat biljett för 15000 eb poäng styck.

Så totalt blir ju detta 420000 eb poäng med 2st amex vouchrar.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Ah!!! vilken dröm!. Mina erfarenheter med Air China är lite dåliga, men det kanske är bättre nu för tiden. Man kan ju inte vara hur kräsen som helst när det gäller så många personer.
 

agehall

Medlem
Slippa bränsle tillägg verkar onekligen bra! Jag kan absolut tänka mig Hawaii. Jag är imponerad över din lyckade bokning. När jag ringde SAS så verkade det som att Hong Kong var det enda alternativet med mycket awards? Kan man ta sig därifrån till lämpligt paradis?

Du kan glömma att ringa SAS och säga "jag vill åka till XXX". Ska du få till en lyckad bokning så är det många timmar framför datorn som gäller för att hitta platser. Om du är inställd på att platstillgången får avgöra destinationen så blir det enklare.

Börja med att läsa trådarna som länkats tidigare om hur man söker awardstolar. Därefter är det smartast att börja leta longhaulsegment från olika hubbar - shorthauls går oftast att lösa. När du sedan hittat tillgång för hela familjen på en viss rutt så ska du kasta dig på telefonen och boka.
 
  • Gilla
Reactions: FCT

palmen

Moderator
Tror jag hittat en möjlig resa för er men det kräver att ni delar upp er på utresan och hemresan samt att några får flyga first och de andra business...
Totalt skulle dessa 3 resor gå på 480k poäng och ni kommer till Söderhavet i 10 dagar plus 4 dagar i Sydney.
Hur man delar upp detta i familjen så att det inte blir bråk om att några får åka first och andra business låter jag vara osagt :). Det skulle gå att byta hemresa med varandra på de 2 biljetterna, då kommer dock båda kosta 240k poäng och totalt blir det då 540k poäng för dessa resor. Med en eurbonusbiljett får det max vara 8 segment totalt, det är med andra ord ok att göra 3 flighter ut och 5 flighter hem.

Upplägget med biljetterna är att ni kör en open jaw till Pacific regionen, dvs ni flyger ut till en stad (Sydney) och hem från en annan stad (Rarotonga). Där emellan behöver ni fixa en separat biljett som ni kan köpa för eurobonuspoäng, enkel mellan Sydney och Rarotonga. Air New Zeeland flyger där emellan på lördag kväll och landar lördag morgon (passerar datumlinjen eller vad den kallas)
Flygen till och från Rarotonga är samma flighter, hemresan är också samma flight på Sydney-Bangkok men 2 platser i First och 2 platser i Business. Övriga flighter får ni resa 2 och 2. Blir även lite tid i Bangkok på utresan där ni kan åka in till stan en kort stund eller bara ta det lugnt på flygpltasen med massage. Bangkok-Sydney i First (biljett 2) så kommer ni in i förstaklass loungen med allt vad det innebär också. Ta någon timme på stan och kom tillbaka några timmar innan flighten går till Sydney och ta er 1h massage mm.


BILJETT 1 (180k poäng 2 pers med voucher)
18jul ARN-BKK TG961 14:30-05:50 Business 2 platser (ankomst 19e juli)
19jul BKK-HND TG660 13:00-21:10 Business 2 platser
19jul HND-SYD NH879 22:10-08:30 Business 2 platser (ankomst 20e juli)

//STOPP I SYDNEY 3-4 DAGAR//

//OPEN JAW - DVS FLYG HEM FRÅN ANNAN FLYGPLATS//

2aug RAR-AKL NZ749 02:30-05:05 Economy 2 platser (ankomst 3e aug)
3aug AKL-SYD NZ101 07:00-08:35 Economy 2 platser
3aug SYD-BKK TG476 10:00-16:20 Business 2 platser
4aug BKK-ARN TG960 01:10-07:00 Business 2 platser



BILJETT 2 (240k poäng 2 pers med voucher)
17jul ARN-BKK TG961 14:30-05:50 Business 2 platser (ankomst 18e juli)
18jul BKK-SYD TG475 19:20-07:20 FIRST 2 paltser (ankomst 19 juli)

//STOPP I SYDNEY 3-4 DAGAR//

//OPEN JAW - DVS FLYG HEM FRÅN ANNAN FLYGPLATS//

2aug RAR-AKL NZ749 02:30-05:05 Economy 2 platser (ankomst 3e aug)
3aug AKL-SYD NZ101 07:00-08:35 Economy 2 platser
3aug SYD-BKK TG476 10:00-16:20 FIRST 2 platser
3aug BKK-FRA TG920 23:45-06:00 FIRST 2 platser (ankomst 4e aug)
4aug FRA-ARN LH800 07:15-09:15 Business 2 platser



Biljett 3 (15k poäng per person (60% av 25k för enkelbiljett) - Totalt 60k poäng för 4)
23jul SYD-RAR NZ60 21:25-07:20 Economy 4 platser


Reservation för att platserna har tagit slut, men de fanns tillgängliga när jag tittade nu för ca 30 minuter sedan.
Båda flighterna till och från Rarotonga hade 4 paltser i economy på award


Vad det gäller boende på Rarotonga så går det att hitta väldigt bra boende för 3000 kronor natten, och samma priser antar jag att man får bra hotell för i Sydney (borde gå att få familjerum).
Har ingen större koll på vädret på Rarotonga mitt under sommaren, men det borde vara helt ok i alla fall, Sydney däremot är vinter och kan vara rätt tråkigt vädermässigt, finns dock massor av aktiviteter att hitta på inomhus.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Du kan glömma att ringa SAS och säga "jag vill åka till XXX". Ska du få till en lyckad bokning så är det många timmar framför datorn som gäller för att hitta platser. Om du är inställd på att platstillgången får avgöra destinationen så blir det enklare.
Många timmar kanske inte behövs, jag fick fram följande på under en timme (se post ovan)
Passar på att pinga @Jennie77 också så hon inte missar uppdateringarna
 

agehall

Medlem
Många timmar kanske inte behövs, jag fick fram följande på under en timme (se post ovan)

Näe, visst. Implementerar du multicoresupport i godtyckligt scriptspråk på en vecka också? :)

Det är viss skillnad på om man bokat ett antal awards, kan verktygen och vet ungefär vilka rutter man kan tänka sig leta efter och om man ska göra detta första gången... Framförallt när vi börjar prata om att sy ihop kombinationer av olika biljetter mm.

Nu får vi hoppas att alla dessa platser finns kvar imorgon när Tallinn öppnar igen.
 

palmen

Moderator
Näe, visst. Implementerar du multicoresupport i godtyckligt scriptspråk på en vecka också? :)

Det är viss skillnad på om man bokat ett antal awards, kan verktygen och vet ungefär vilka rutter man kan tänka sig leta efter och om man ska göra detta första gången... Framförallt när vi börjar prata om att sy ihop kombinationer av olika biljetter mm.

Nu får vi hoppas att alla dessa platser finns kvar imorgon när Tallinn öppnar igen.
Jo jag har ju lagt 100-tals timmar tidigare på att lära mig hur jag ska leta sånna här biljetter.
Behövs ingen multicoresupport i godtyckligt scriptspråk när businessclass.se hjälper till :)

Ja risken är väl att någon eller några av platserna försvinner, det fanns dock fler alternativ på dessa datum att flyga med Air China i Business ARN-PEK-SYD och tillbaka.
 
Toppen