Senaste nytt

Hur gjorde ni för att komma upp till Eurbonus Gold/Diamond från Silvernivån?

Volatyle

Medlem
Jag ber om ursäkt att jag kapar den här tråden - men jag kan inte riktigt låta bli att fråga.

Ni som gått från att vara EBS och sedan "upptäckt" BC och plötsligt blivit EBD och EBG och guld i massa olika bolag/konstellationen - hur gick det till? Alltså, jag är nyfiken på vad det är jag "missar". Jag flyger inte superfrekvent (10-15ggr) per år och har varit med i Eurobonus sedan 2002 - till och från når jag EBS men har nog aldrig varit i närheten av någon högre status.

Flyger oftast i tjänsten, bokar alltid ekonomi eftersom jag debiterar kund och tycker inte det är snyggt att göra något annat. När jag läser denna tråden börjar jag nästan tro att det finns massor med saker jag missat som skulle kunna "pusha" mina nivåer ytterligare.

Så, ni som plötsligt fick högre nivåer för ni började hänga på detta forum - berodde det på ny kunskap eller att ni helt enkelt reste mer? För det sistnämnda är ju såklart helt logiskt - men att ni plötsligt med mer kunskap och samma resemönster når nya nivåer är iaf för mig, förvirrande. :)

Vol
 
Jag ber om ursäkt att jag kapar den här tråden - men jag kan inte riktigt låta bli att fråga.

Ni som gått från att vara EBS och sedan "upptäckt" BC och plötsligt blivit EBD och EBG och guld i massa olika bolag/konstellationen - hur gick det till? Alltså, jag är nyfiken på vad det är jag "missar". Jag flyger inte superfrekvent (10-15ggr) per år och har varit med i Eurobonus sedan 2002 - till och från når jag EBS men har nog aldrig varit i närheten av någon högre status.

Flyger oftast i tjänsten, bokar alltid ekonomi eftersom jag debiterar kund och tycker inte det är snyggt att göra något annat. När jag läser denna tråden börjar jag nästan tro att det finns massor med saker jag missat som skulle kunna "pusha" mina nivåer ytterligare.

Så, ni som plötsligt fick högre nivåer för ni började hänga på detta forum - berodde det på ny kunskap eller att ni helt enkelt reste mer? För det sistnämnda är ju såklart helt logiskt - men att ni plötsligt med mer kunskap och samma resemönster når nya nivåer är iaf för mig, förvirrande. :)

Vol
Med ny kunskap så når du EBG lätt. T ex genom att skaffa Amex Elite som ger dig 20 000 baspoäng. Har du redan nått silver innan så är du väldigt nära guld om du inte redan passerat guldnivån. Då får du ju dessutom 25 % extra baspoäng på alla flighter och behåller guldet lättare.

Jag flyger förmodligen mer nu, men spenderar mindre pengar på resor.
 
Jag ber om ursäkt att jag kapar den här tråden - men jag kan inte riktigt låta bli att fråga.

Ni som gått från att vara EBS och sedan "upptäckt" BC och plötsligt blivit EBD och EBG och guld i massa olika bolag/konstellationen - hur gick det till? Alltså, jag är nyfiken på vad det är jag "missar". Jag flyger inte superfrekvent (10-15ggr) per år och har varit med i Eurobonus sedan 2002 - till och från når jag EBS men har nog aldrig varit i närheten av någon högre status.

Flyger oftast i tjänsten, bokar alltid ekonomi eftersom jag debiterar kund och tycker inte det är snyggt att göra något annat. När jag läser denna tråden börjar jag nästan tro att det finns massor med saker jag missat som skulle kunna "pusha" mina nivåer ytterligare.

Så, ni som plötsligt fick högre nivåer för ni började hänga på detta forum - berodde det på ny kunskap eller att ni helt enkelt reste mer? För det sistnämnda är ju såklart helt logiskt - men att ni plötsligt med mer kunskap och samma resemönster når nya nivåer är iaf för mig, förvirrande. :)

Vol
Det har ju kostat pengar också :D
 

Volatyle

Medlem
Det har ju kostat pengar också :D

Ja precis, det är lite det som gör mig konfunderad :). Jag förstår ju såklart att om jag plötsligt börjar punga ut massa pengar för fler resor, och kanske till och med stega upp i högre kabinklass så kommer jag givetvis nå EBG lättare. Men jag tolkade det lite i tråden som att man med "andra" medel nått fina nivåer hos dom olika bolagen och det i sig förstår jag inte hur det kan ha gått till?

Vol
 

Volatyle

Medlem
Med ny kunskap så når du EBG lätt. T ex genom att skaffa Amex Elite som ger dig 20 000 baspoäng. Har du redan nått silver innan så är du väldigt nära guld om du inte redan passerat guldnivån. Då får du ju dessutom 25 % extra baspoäng på alla flighter och behåller guldet lättare.

Jag flyger förmodligen mer nu, men spenderar mindre pengar på resor.

"Lätt" är väl kanske relativt i detta avseende - jag flyger enligt mig själv betydligt mer än genomsnittet i min umgängeskrets och jag har svårt att nå EBS till och med.

Vad jag fiskar efter här, är det så att folk bokar "onödiga" resor, eller "dyrare" kabinklasser medvetet för att jaga fler poäng/nå nya nivåer? Om detta är förklaringen så skulle jag vilja veta incitamenten till detta? För i mitt huvud går det åtminstone inte ihop... :)
 
Man får inte ett EBG utan att betala för resorna. Amex-poängen får man bara om man betalar avgiften. En Segment run inrikes 45 resor gånger 300 kr blir lägst 13500 kr. Tror nog att många här inte tänker riktigt på vad det kostar. Men sen reser man ju för att det är skoj också. Mitt EBG har kostat minst 50 000 kr men då har jag ju valt bolag som jag velat testa och gjort ogenomtänkta bokningar.
 

Volatyle

Medlem
Man får inte ett EBG utan att betala för resorna. Amex-poängen får man bara om man betalar avgiften. En Segment run inrikes 45 resor gånger 300 kr blir lägst 13500 kr. Tror nog att många här inte tänker riktigt på vad det kostar. Men sen reser man ju för att det är skoj också. Mitt EBG har kostat minst 50 000 kr men då har jag ju valt bolag som jag velat testa och gjort ogenomtänkta bokningar.

Tack. Då blir det ändå logiskt... Iallafall hur poängen tjänats in och nivåerna nåtts.

Vad som däremot inte är logiskt för mig är hur man vill punga ut tiotusentals kronor "extra" för att nå t.ex EBG. Jag menar, i min värld när jag tittar på fördelar/nackdelar med tjänster och produkter så brukar ju jag ställa dom mot dess motsvarighet. Om vi nu ponerar att man faktiskt "reser" för att nå EBG och inte bara reser för att man måste - så kan det precis som du säger handla om tiotusentals kronor 'extra' bara för att nå den nivån. Därmed undrar jag vad incitamentet egentligen är.

För en bråkdel av dom pengarna får man ju top notch-middagar på flygplatserna "utanför" loungerna under alla sina resor betalda.

Att ställa det mot en halvhjärtad potatissallad i en Lounge som i slutändan kostat betydligt mycket mer - är för mig ologiskt :)
 

trekker

Medlem
"Lätt" är väl kanske relativt i detta avseende - jag flyger enligt mig själv betydligt mer än genomsnittet i min umgängeskrets och jag har svårt att nå EBS till och med.

Vad jag fiskar efter här, är det så att folk bokar "onödiga" resor, eller "dyrare" kabinklasser medvetet för att jaga fler poäng/nå nya nivåer? Om detta är förklaringen så skulle jag vilja veta incitamenten till detta? För i mitt huvud går det åtminstone inte ihop... :)
Jag satt och pendade ett par ggr I manaden mellan MAN och ARN for nagra ar sedan, jag hade kanske 10000 Eurobonus poang da ett e-mail fran SAS hamnade hos mig dar de under 3 manader gav trippla bonuspoang - jag visste knappt vad EBS och EBG var men snabbt tog jag reda pa det hela och bokade upp resor som tog mig till 50000 poang. Efter att ha akt forsta resan som EBG och anvand lounge och allt ovrigt ar det omojligt att ga tillbaks. Aret efter fann jag BC och helt plotsligt var det enkelt att behalla EBG da mitt synsatt forandrades.

Forra aret hamnadjag pa ett nytt projekt och behoved aka one world. Ingen status dar sa blev tvungen att hitta ett satt, for mig blev det att saxa biljetter och aka business. Dessa biljetter kostade ca £100 mer an eko - jag fakturerade kund eko priset och pyntade skillnaden sjalv - win-win.

Sa mitt tips ar, boka SAS Plus och betala mellanskillnaden om dina kunder inte tar kostnaden for en Plusbiljett. Du kommer inte angra dig.
 

trekker

Medlem
Tack. Då blir det ändå logiskt... Iallafall hur poängen tjänats in och nivåerna nåtts.

Vad som däremot inte är logiskt för mig är hur man vill punga ut tiotusentals kronor "extra" för att nå t.ex EBG. Jag menar, i min värld när jag tittar på fördelar/nackdelar med tjänster och produkter så brukar ju jag ställa dom mot dess motsvarighet. Om vi nu ponerar att man faktiskt "reser" för att nå EBG och inte bara reser för att man måste - så kan det precis som du säger handla om tiotusentals kronor 'extra' bara för att nå den nivån. Därmed undrar jag vad incitamentet egentligen är.

För en bråkdel av dom pengarna får man ju top notch-middagar på flygplatserna "utanför" loungerna under alla sina resor betalda.

Att ställa det mot en halvhjärtad potatissallad i en Lounge som i slutändan kostat betydligt mycket mer - är för mig ologiskt :)
Forra aret flog jag ca 150 segment och mellanlandade 2 ggr pa de flesta resorna, att kunna anvanda business checkin, fast track och fa en lugn oas pa flygplatsen att antingen jobba eller varva ner i ar ovarderligt for mig. Maten och dryck ar oftast helt ok i loungerna och att kunna ata/dricka i sin egen takt och samtidigt kunna anvanda datorn ar vart mycket. Jag kan gora listan mycket lang med varfor guldkort ar oumbarligt vid mycket resande, aker man bara ibland och inte behover starta upp datorn visst en pub pa flygplatsen fungerar sakert utmarkt.
 
Toppen