Senaste nytt

Underliga avgifter på flygbiljett?

Dr. Miles

Expert
Att inte ta ut bränsletillägg men i gengäld reducera tillgången på det som är mest attraktivt
till obefintlighet, för att folk istället ska välja det som är svårare att sälja för kontanter, tycker jag är minst lika fult...

Hur ska det gå?
Grundtanken(i alla fall förr) av bonusresor är att utnyttja extrakapacitet som ändå inte kunde sälja som incitament.
Även om flygbolag ta bort bränsletillägg och flyttar det till biljettpriset, ökar inte försäljning plötsligt och blir mindre lediga stolar.

Så länge flygbolag har lediga stolar som de inte kan sälja, så är det ingen idé att begränsa award tillgångar.

Däremot kan de höja antal poäng/miles som krävs för en bonusresa är en annan sak.
 

Homer

Medlem
Hur ska det gå?
Grundtanken(i alla fall förr) av bonusresor är att utnyttja extrakapacitet som ändå inte kunde sälja som incitament.
.

Är det någon som marknadsför sitt lojalitetsprogram på det sättet då?
inte direkt, de flesta pratar tom om gratis resor
 

Homer

Medlem
Last edited:

Palazzi

Medlem
Just det, ta upp det med Amex killarna på Arlanda :)

Eller ändå bättre, Amex killar(och tjejer) på AMS som försöker pracka på en
FB Amex och påstår att man får resor gratis.

Grattis till inlägg nr.1000 Homer! Borde inte det berättiga till Businessclass.se Gold/Sapphire eller liknande? :)

Är det +1000 inlägg om året i 10 år som berättigar till Businessclass Pandion? ^^
 

doc

Medlem
Lite OT, men på tal om konstiga avgifter. Jag tyckte det var intressant att DPS flygplats tog ut flygplatsavgiften på själva flygplatsen. Det vill säga att man får inte åka därifrån om man inte betalar 125 kr till flygplatsen över disk. Detta brukar väl i vanliga fall ingå i biljettpriserna.
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT, men på tal om konstiga avgifter. Jag tyckte det var intressant att DPS flygplats tog ut flygplatsavgiften på själva flygplatsen. Det vill säga att man får inte åka därifrån om man inte betalar 125 kr till flygplatsen över disk. Detta brukar väl i vanliga fall ingå i biljettpriserna.

Det var(är?) så i Kambodja när jag var där sist.

Och det var inte så länge sedan Bangkok hade departure tax med kontantbetalning vid utresan.
 

agehall

Medlem
Samma sak i CGK. De ville också ha typ 100:- för att man skulle få åka ut ur landet. Ren idioti enligt mig, framförallt när man dessutom måste köpa ett visum när man anländer.
 
Toppen