Senaste nytt

Flyg inställt - har jag verkligen fått business i nya bokningen?

Johanna

Medlem
LH ställde precis in flyget från ARN- MUC imorgon kväll. Fick en ombokning till imorgon morgon kl 7.20 istället. Enda alt som fanns. Himla tur att jag har möten jag kan avboka.

Det blir istället med Swiss och på flyget från ZRH till Dubai så har jag fått plats 14A. Flighten heter LX424. Låter väldigt långt ner för att fortfarande vara business tycker jag. Kan inte se vad seat map.
 
S

SkyPriority

Guest
Our Airbus fleet for long-haul and short-haul flights | SWISS

Rad 14 är business. Du verkar även ha fått seat block.
Skärmavbild 2015-09-08 kl. 12.44.11.png
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Johanna

Medlem
Tack så mycket för snabb hjälp. Ja, fingrarna gick lite för snabbt där och stuvade om siffrorna i flighten :)

Tack igen för bra och snabb hjälp. Känner mig nöjd med den placeringen. Nu måste jag bara komma i kontakt med hotellet så jag får en extra natt och upphämtning. Jag som hade mitt liv under kontroll för bara någon timme sedan.
 

Johanna

Medlem
Vet du anledningen till att de ställde in flygningen?
Du kanske har rätt till ersättning enligt EU 2004/261.
Det är en awardbiljett, jag fick ju en ersättningsflight?
Nej, ingen anledning. Tänkte på det. Flygbolag är inte de bästa på kommunikation. När detta hände med en SAS-flight så ringde dom mig och bokade om. Nu var det iofs Tallin som var de som hanterade bokningen men det var ändå skillnad. De såg inte ens i systemen att flighten var inställd.
 
S

SkyPriority

Guest
Det är en awardbiljett, jag fick ju en ersättningsflight?
Nej, ingen anledning. Tänkte på det. Flygbolag är inte de bästa på kommunikation. När detta hände med en SAS-flight så ringde dom mig och bokade om. Nu var det iofs Tallin som var de som hanterade bokningen men det var ändå skillnad. De såg inte ens i systemen att flighten var inställd.

Award eller inte du har fortfarande rätt till ersättning om det inte går under extraordinär händelse (väder typ)

Läs den här tråden http://www.businessclass.se/forum/t...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AndersSt

Medlem
Du har rätt till en schablonersättning alldeles oavsett biljett-typ eller det faktum att du blir ombokad och/eller bjuden på hotell.
I ditt fall ska du ha 250 Euro. Om det inte berodde på "extraordinära omständigheter" dvs väder, strejk eller vulkanutbrott etc...

Tekniska fel räknas normalt inte som extraordinärt, även om de flesta flygbolag gärna vill hävda det.
Det borde upptäckts eller förebyggts genom kontroll eller förebyggande underhåll. Finns rättspraxis på det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Johanna

Medlem
Tack men nu åker jag ju 12 timmar innan? Alternativet var att bli ombokad till dagen efter men då skulle jag tappa en hel dag. Resultatet blir att jag drar på mig en extra kostnad för en natt till på hotell. Är det fortfarande att räkna som försening?
 
Toppen