Senaste nytt

Enkelbiljett Stockholm > Bangkok

BakPackarn

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa?
    Arlanda
  2. Var är din destination?
    Bangkok
  3. När vill/behöver du resa ut?
    13-20 oktober
  4. Hur många personer som skall resa?
    2
  5. I vilken kabinklass?
    Economy eller väldigt billig business
  6. Med vilka flygbolag vill du flyga med?
    Star alliance
  7. Vad är din budget? (per person) (
    Max 10,000 sek/person
  8. Vad är det viktigaste för dig?
    billigt pris med maximal poängintjäning till Eurobonus.
    Sedan undrar jag hur jag kan tjäna miles/poäng till något mer än bara EB-kontot? Tex Miles & more eller liknande.
    För om jag förstått detta rätt så får jag bara poäng för själva biljettkostnaden plus extrapoängen från att använda Amex Gold/elite


Vad är en bot? - KAYAK
detta är ett alternativ för 2600 kr Norwegian till utan någon poängintjäning, låter väldigt lockande.
Backpacker som jag är så planerade jag isåfall att ta med egen matlåda på planet då det inte ingår :rolleyes:

Matrix - ITA Software by Google
Detta är vad jag hittar för poängintjäning, 4,000 kr Turkis Airlines
Bokar isåfall med mitt SAS EBG (ja, Gold) Amex Elite, skulle någon kunna hjälpa mig förstå exakt vad poängintjäningen blir från detta, och om det isåfall är värt en tusenlapp eller två extra?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Vad är en bot? - KAYAK
detta är ett alternativ för 2600 kr Norwegian till utan någon poängintjäning, låter väldigt lockande.
Backpacker som jag är så planerade jag isåfall att ta med egen matlåda på planet då det inte ingår :rolleyes:
Jag skulle hellre lägga till ett par hundra kronor (per person) och flyga med Qatar Airways & Cathay Pacific än att flyga med Norwegian utan mat och incheckat bagage.

Lite under 2.800 SEK inkl. skatter per person. Det går att boka på Cathay Pacifics webbsida.
OBS: Priserna nedan är för två personer.
Screenshot20150903_01.png
 

BakPackarn

Medlem
Tyvärr känns det lite väl omständigt med en 20 timmarsflygning på 3 stop jämfört med 11h direktflyg, men tack för tipset Dr.Miles :)

Gällande poängintjäning så vill jag verkligen inte gå miste om alla de miles som ett sådant flyg faktiskt skulle kunna ge, men hittar verkligen inga bra forum FAQ's som behandlar detta

För EB-poäng via turkish får jag ut att det blir 8012 poäng (100%) J, U*, O*, A*, Y, B, H, M, S, E (100%) EuroBonus partners - Turkish Airlines - SAS
+ 1602 poäng för köpet via AMEX
=9602 poäng
Stämmer denna uträkning?

varav Norwegian endast skulle ge cirka 1040 poäng via köp med Amex
 

karho

Medlem
skulle någon kunna hjälpa mig förstå exakt vad poängintjäningen blir från detta, och om det isåfall är värt en tusenlapp eller två extra?

Det ser ut som att biljetten med Turkish Airlines bokas i klass E, vilket ger 100% till Eurobonus. Alltså cirkus 6000 poäng för enkelresa till Bangkok. Om det är "värt" de extra pengarna kontra Nowegian eller Qatar & Cathay avgör du själv, men som EBG har du ju tillgång till en rätt magnifik lounge i Istanbul, alltid värt extra tycker jag.

Gällande vart du vill tjäna poängen, så är det bara att välja vilket program du vill kreditera när du bokar biljetterna, antingen Eurobonus eller något annat program där du är medlem, te.x. Miles&More. Vilket kreditkort du betalar resan med har ingen betydelse för vart du vill kreditera poängen (förutom att du får fler EB-poäng via AMEX om du handlar biljetter på sas.se med ditt AMEX, men det är inte influgna poäng utan poäng tack vare spend). Hoppas det inte blev alltför krångligt...
 

olo

Medlem
För om jag förstått detta rätt så får jag bara poäng för själva biljettkostnaden plus extrapoängen från att använda Amex Gold/elite
Bokar isåfall med mitt SAS EBG (ja, Gold) Amex Elite
Har du American Express Gold Card eller SAS EuroBonus American Express Elite Card? Väldigt stor skillnad!
Om du har alt. 2 så skall du kreditera dina poäng till Eurobonus. Fundera inte i ditt läge på något annat.
Om de har alt 1. så kan du lika gärna kreditera de någon annanstans. Kanske är oneworld är bättre, i kombination med @Dr. Miles tips om att resa med Qatar Airways & Cathay Pacific.
 
Toppen