Senaste nytt

Underliga avgifter på flygbiljett?

eugenetoropov

Utvecklare
En kompis posted just get här på Facebook:
Efter att ha fått fram totalpriset på flygresan kommer en lilla rutan med:
Skatter och avgifter
Passenger Service Charge258 SEK
(Ehhh? Annars blir det ett flyg utan flygvärdinnor?)
Passenger Security Service Charge41 SEK
(Behöver verkligen säkerhetsvakterna dricks?)
Passenger Service Facilities Charge165 SEK
(Om man kan hålla sig från att gå på toa på den 18 timmar långa flighten så kan man stryka denna avgift?)
Passenger Charge158 SEK
(Passagerar avgift? Är det inte det som är själva biljetten???)
Fuel and Security Surcharge
(SURcharge? Vänta här nu.....finns det en avgift på avgiften!??!?)
Non refundable charges on non-refundable tickets2 876 SEK
(Ehmm VA? Är det en avgift på biljetten som gör att den INTE går att boka om?)

Totalsumma skatter och avgifter:3 498 SEK

Glöm inte SAS nya slogan: "ÄRLIGA PRISER HOS SAS" :-D
Trodde det va Ryanair som hade underliga avgifter?
 

agehall

Medlem
Det "ärliga" i SAS pris, är att de inte presenterar ett biljettpris på 10:- och sedan när man kommer till sista sidan säger "oh, btw, det tillkommer lite avgifter på 3489:- också...".

Vissa av de avgifter som listas är ju sådant som bolagen i sin tur bara skickar vidare. Det som är fult är dock fule surcharge. Detta är ju en ren avgift som tas ut av flygbolaget och borde rimligen läggas direkt på biljettpriset istället.
 

agehall

Medlem
De flesta är ju olika avgifter som tas ut av flygplatsen. Exakt vad de är tror jag inte går att härleda till 100%.
 

andreijas

Medlem
jag är fruktansvärt trött på att sammhället i stort bara sväljer sånt här som inte "går att härleda", det är bullshit avgifter och det vet alla.

Swedavia: 13% vinst och en kassa på 11 miljarder behöver inte ta ut 40 spänn per skalle som kutar igenom slumpgeneratorn i säkerhetskontrollen.

Vore det inte lämpligt att någon här med goda kontakter in i SAS, eller Swedavia ber dem redogöra för det? är det en faktisk kostnad så är det, vilket jag inte tror, och inget lustigt med att visa det.
 

Roger J

Medlem
Bränsletillägg är väk ett smidigt sätt att justera biljettpriset istället för att ändra alla grundpriser i bokningssystemen. Och det spelar väk inte passageraren någon roll egentligen, det presenteras ju som en del av totalpriset.
Det andra är väl som sagt flygplatsens avgifter som flygbolaget är skyldiga att samla in.
Det som är "fult" är väl när man måste betala bränsletillägg på bonusresor. Då försöker ju flygbolaget luras och få denna del av priset att verka vara en skatt som de inte kan ta bort.
 

Homer

Medlem
Att inte ta ut bränsletillägg men i gengäld reducera tillgången på det som är mest attraktivt
till obefintlighet, för att folk istället ska välja det som är svårare att sälja för kontanter, tycker jag är minst lika fult...
 
Last edited:

lnixon

Medlem
Är det någon som kan redovisa vad de olika kostnaderna är? Passenger service charge?

Det är avgifter från flygplatser och flygtrafikmyndigheter. Det är såklart inte gratis att komma och landa en A320 på en flygplats.

De svenska aktörerna som Swedavia och Transportstyrelsen är avgiftsfinansierade, vilket gör ekonomistyrningen intressant. Det kan ju vara kraftiga svängningar i flygtrafiknivåerna, vilket gör att det är svårt att hinna med att reglera avgifterna så att inkomsterna blir lagom stora. Myndigheterna ska ju gå runt, men såklart inte ta ut onödigt stora avgifter.
 
Toppen