Senaste nytt

Skillnader mellan Expertflyer och KVS

henrik l

Medlem
Dessa två verktyg har diskuterats lite här och var. Jag har själv KVS (Diamond tror jag att den heter). Jag funderar på vad skillnaden är jämfört med Expert Flyer? Vad kan man göra i det ena verktyget som man inte kan göra med andra? Det är betalversionerna som ligger runt 100$ år som jag har i åtanke.
 

Dr. Miles

Expert
Största fördelen med ExpertFlyer är web-baserat, vilket gör att obreoende av OS.
Annan fördel är Flight Alerts och Seat Alerts. Du kan får ett e-mail när din önskade bokningsklass eller sittplats blev ledig.

ExpertFlyer har också sina brister. De stödjer mindre antal flygbolags awardplatssöknig.

KVS ger mig mycket irritation när det kommer med massa felmeddelande så att man börjar tro att det är SAS IT som har utvecklat programmmet. :eek:
Andra problem med KVS är farten. Det går trögt.

Som jag skrev i ett annat tråd, kommer jag nog inte förlänga KVS när nuvarande prenumeration(de kallar det donation dessutom...) gått ut.
 

agehall

Medlem
Jag tycker att KVS interface för sökningar är bättre än EF i de flesta fall. Jag håller helt med AHO om att det är slött och jag har försökt påtala detta för utvecklarna, som öht inte förstod kritiken.

Dock tycker jag de kompletterar varandra rätt bra och jag gillar framförallt att kolla regler i KVS. Jag skulle nog inte kunna välja den ena eller andra utan vill ha båda. Det är ändå så pass lite pengar att det är värt det flera gånger om för min egen del.
 

agehall

Medlem
Kontrollera tillgänglighet i olika bokningsklasser.
Kontrollera fare rules / routing.
Kontrollera priser på olika bokningsklasser.
Leta möjligheter till uppgraderingar.
Kontrollera visumkrav.

Jag använder dem säkert till mer saker, men det är väl de huvudsakliga användningsområdena.
 

Gnopps

Medlem
Jag gillar EF bättre, det är ett riktigt verktyg som hämtar informationen direkt från bokningssystemen. KVS hämtar sin information från diverse hemsidor som i vissa fall inte ens tillåter att man gör så, jag gillar inte heller att KVS kallar det att man donerar när man de fakto köper en produkt.
 
Jag gillar EF bättre, det är ett riktigt verktyg som hämtar informationen direkt från bokningssystemen. KVS hämtar sin information från diverse hemsidor som i vissa fall inte ens tillåter att man gör så, jag gillar inte heller att KVS kallar det att man donerar när man de fakto köper en produkt.
Det finns nog anledning till att kalla det donation. Framförallt du kan inte kräva någon motprestation när du donerar något, du kan inte äga någon del av produkten, du får inte rättsligt forfölja utvecklaren för någon eventuell skada som det orsakar, du får ju endast åtkomst till programmet under en begränsad tid osv. Utan att gå in i detaljerna kan bara också nämna en annan viktig grej: skatter. ;)

Det är nog smaken som avgör vad man föredrar. Eftersom jag håller på att migrera från Wintel och har inte en dedikerad egen dator så var EF ett självklar val för mig.
 

KVS Tool

Medlem
Dessa två verktyg har diskuterats lite här och var. Jag har själv KVS (Diamond tror jag att den heter). Jag funderar på vad skillnaden är jämfört med Expert Flyer? Vad kan man göra i det ena verktyget som man inte kan göra med andra? Det är betalversionerna som ligger runt 100$ år som jag har i åtanke.


Last year, FlyerTalk member Lux had put together a set of comparison charts and posted them in the Expert Flyer Tool compared to KVS tool, as per administrator of expert flyer tool - Page 5 - FlyerTalk Forums Thread. There have been a few relatively minor additions since then, which are reflected on the respective websites.

For KVS Tool, please refer to http://Levels.KVSTool.com/

Lux@FT skrev:

Lux@FT skrev:
 
Last edited by a moderator:

agehall

Medlem
Thanks for the pointer to that thread! I always forget that you actually monitor this forum as well, mostly since it's a 99.9% Swedish forum. (Don't let that discuorage you though!)

As I stated before, I use both KVS and EF and I find them both useful for different things. I must admit that I like KVS a bit better, but in some cases, it is simply unusable, especially over slow connections. I spend a lot of time in Africa and attempting to use it from some of the places I visit is just frustrating so then I resort to EF.

Keep up the good work though!
 

KVS Tool

Medlem
Thanks for the pointer to that thread!

You're welcome.

I always forget that you actually monitor this forum as well, mostly since it's a 99.9% Swedish forum. (Don't let that discuorage you though!)

Well, where else can we discover that "det är SAS IT som har utvecklat programmmet"? :cool:

As I stated before, I use both KVS and EF and I find them both useful for different things. I must admit that I like KVS a bit better, but in some cases, it is simply unusable, especially over slow connections. I spend a lot of time in Africa and attempting to use it from some of the places I visit is just frustrating so then I resort to EF.

Keep up the good work though!

Thanks for your feedback.

For very slow internet connections, you may wish to consider using the KVS Tool Mobile Companion, which has been specifically optimized for those: http://www.KVSTool.com/Mobile-Companion-Info.php
 
Toppen