Senaste nytt

SAS nya A330E

Den första av SAS fyra beställda plan av typen A330Enchange, reg LN-RKR, syns nu som "on order" på Planespotter: LN-RKR SAS Scandinavian Airlines Airbus A330-300 - cn 1660 - Planespotters.net Just Aviation

Tänkte att jag startar en tråd om just detta så att vi kan följa, och snacka om vad, som händer, likt dom trådar vi har haft om varje kärra som varit i Zürich på uppgradering.

Jag ser fram emot lite nytt fräscht blod i SAS ådror på långdistans. Förhoppningsvis är dom nya kärrorna inte bara mindre bränsleslukande utan också tystare.
 

fcx

Medlem
Ute på en liten testflight idag...

Capture.JPG
 
Ska man vara petig så tror jag inte Airbus kallar den A330E utan det finns bara två officiella varianter, A330ceo (current engine option) och A330neo, men vad SAS refererar till som A330E är väl den nya uppgraderingen som har 242 tons maxvikt, MTOW. Är väl också extra centertank aktiverad så maxvikt och räckvidd är mycket riktigt de två stora fördelarna prestandamässigt, vilket görs att den kan användas i hela SAS linjenät, även de som idag måste flygas med A340. Jag utgår från att dessa maskiner är betydligt bränsleeffektivare än de A340 de har för de längsta rutterna idag.
 

Kastrup

Medlem
Ska man vara petig så tror jag inte Airbus kallar den A330E utan det finns bara två officiella varianter, A330ceo (current engine option) och A330neo, men vad SAS refererar till som A330E är väl den nya uppgraderingen som har 242 tons maxvikt, MTOW. Är väl också extra centertank aktiverad så maxvikt och räckvidd är mycket riktigt de två stora fördelarna prestandamässigt, vilket görs att den kan användas i hela SAS linjenät, även de som idag måste flygas med A340. Jag utgår från att dessa maskiner är betydligt bränsleeffektivare än de A340 de har för de längsta rutterna idag.

Vad är det SAS får då - ceo eller neo?
 
Toppen