Senaste nytt

Arlanda Terminal 6?

Dr. Miles

Expert
När jag åkte buss från Märsta till Arlanda Terminal 5 imorse såg jag en skylt om nya taxifickan som flyttades till vid nya parkeringshuset.

Det märkliga är att det stod "Taxificka Terminal 6 på skylten.
Finns det någon officiel plan att bygga Terminal 6?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
mha321 har troligen rätt, inte hört ngt om terminal 6. Det jag hört är att den ska heta terminal 5, pir G. Var även för något år sedan aktuellt med namnbyte av flygplatsen. Har för mig att Anders Celsius Airport eller Carl von Linné Airport låg bra till.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
För ett antal år sedan hade man ett förslag att döpa om terminalerna till A-B-C-D-E så att F-terminalen blev logisk. Av någon anledning blev inte det av. Troligen för att det idag finns förslag om att riva Terminal 3, som är pir B på första skissen.
29788-2bd8d0e345832ce9fb0b01bf0ea1961f.jpg

När man byggt ut Arlanda kanske en omdöpning kan ske. En hint är ju att utbyggnaden bredvid pir F får heta pir G.

På bilden Senare etapper ser man att det ska byggas två pirer vid nuvarande Terminal 2 (pir A+B?) Nuvarande Terminal 4 kan då bli pir C.

29789-1909ff2e46e3a7c405791b9f8956d853.jpg

29792-c474d17eb61f0b8111051711d465fc70.jpg
 

Attachments

  • IMG_0006.JPG
    IMG_0006.JPG
    21,8 KB · Visningar: 738
  • IMG_0459.JPG
    IMG_0459.JPG
    141,5 KB · Visningar: 1 988
  • IMG_0458.JPG
    IMG_0458.JPG
    160,6 KB · Visningar: 2 365

Smuffe

Medlem
Det stämmer såsom @airbus380.se skriver.
Under slutet av '90-talet och omkring millenieskiftet då flygtrafiken till och från ökade stadigt och passagerarantalet steg varje år och siktade på att uppnå 20 miljoner resenärer per år fram till i mitten av '00-talet planerade LFV (nuvarande Sweda) att bygga ut Terminal 2 och fortsätta utbyggnaden av södra delen av Arlanda.
Terminal 3 var från början en tillfällig utbyggnad då en pir längst till vänster på Terminal 2 skulle byggas och senare en pir där nuvarande terminal 3 byggdes.

I slutet av '90-talet påbörjades om- och utbyggnaden av Arlanda då gamla flygledartornet revs för att ge plats åt arbetet med Pir F, nya flygledartornet samt rivningen av marktornet på taket B-piren togs ner och etablering av Schengenkorridoren och dess passkontroll ovanpå B-piren installerades.

Nästa steg i projektet var att fortsätta bygga ut Terminal 2 men pga 11 september 2001 sjönk passagerarantalet och omstruktureringar inom flygbolag och flygplatser har gjort att många projekt har legat på is.
I slutändan är, såvitt jag vet, att Arlanda kommer bli uppdelad som Arlanda Syd samt Arlanda Nord med Sky City som delar flygplatsen. Därav att Arlanda Express har två stationer i form av Syd och Nord samt fjärrtågstationen belägen centralt på Sky City.

Hur de kommer döpa om terminalerna verkar @airbus380.se ha bättre koll på men ursprungligen är terminalerna fördelade på Bromma Terminal 1 samt Arlanda Terminal 2-5.
 
Toppen