Senaste nytt

Hjälp för flygallians

Torsi

Medlem
1. Tjenare jag undrar vilken allians jag ska knyta mig till just nu flyger jag med väldigt olika bolag eftersom jag oftast tar dem som är billigast och mest tid effektiva, men nu är jag redo att betala lite mer och hålla mig till en allians, så jag flyger ungefär 5ggr per år. Alla dessa i economy, flyger aldrig i business.

Flyger från arlanda till mellanöstern 2ggr per år (Manama eller Tehran) USA 2ggr per år (Los angeles + Karibien i vinter eller annan spännande stad)
Och London, alltså 5 resmål men kan ändra sig att jag åker till Sydostasien istället för en av resorna till USA. Men resorna till mellan östern och london är säkra alternativ.

2 Min kusin som bor i Riverside CA. Brukar resa från LAX för alla sina resor och hans resor är följande: mellan östern 1 gång per år, 3gg Stockholm,
2gånger inrikes eller till Kanada, 1 gång till östra asien

Vill gärna veta vilken flygbolas allians som kommer att ge mg mest poäng så jag även kan testa flyga businessclass, jag är även villig att skaffa Amex om det kommer att ge mig bra förutsättningar genom poängintjäningen både för mig och min kusin, Tackar för svar!
 
1. Tjenare jag undrar vilken allians jag ska knyta mig till just nu flyger jag med väldigt olika bolag eftersom jag oftast tar dem som är billigast och mest tid effektiva, men nu är jag redo att betala lite mer och hålla mig till en allians, så jag flyger ungefär 5ggr per år. Alla dessa i economy, flyger aldrig i business.

Flyger från arlanda till mellanöstern 2ggr per år (Manama eller Tehran) USA 2ggr per år (Los angeles + Karibien i vinter eller annan spännande stad)
Och London, alltså 5 resmål men kan ändra sig att jag åker till Sydostasien istället för en av resorna till USA. Men resorna till mellan östern och london är säkra alternativ.

2 Min kusin som bor i Riverside CA. Brukar resa från LAX för alla sina resor och hans resor är följande: mellan östern 1 gång per år, 3gg Stockholm,
2gånger inrikes eller till Kanada, 1 gång till östra asien

Vill gärna veta vilken flygbolas allians som kommer att ge mg mest poäng så jag även kan testa flyga businessclass, jag är även villig att skaffa Amex om det kommer att ge mig bra förutsättningar genom poängintjäningen både för mig och min kusin, Tackar för svar!
Om du bor i Sverige så rekommenderar jag Eurobonus och Star Alliance. Egentligen för att det är lättast att få poäng för annat än att flyga ihop dem, t ex genom kreditkort, betala räkningar etc.
 
Hej! Fortsätt flyga med det som är billgast, det tjänar du på. Payback genom att samla poäng kan du ju alltid få ändå. Förmånerna som ev. status ger är långt mycket mindre värda än vad man kan spara på att hitta billiga biljetter, tycker jag.
 

palmen

Moderator
Låt oss leka lite med tanken att du lägger allt på star alliance och flyger följande
Arlanda-Los Angeles med SAS billigaste economy 9000 poäng
Arlanda-Chicago-Karibien med SAS och United i economy 7500 poäng med SAS och 2000 poäng med United (räknar på 50% intjäning).
Arlanda-London med SAS Plus 3000 poäng
Arlanda-Mellanöstern x2. Här har jag ingen aning om intjäning men räknar på 50% och en sträcka av ca 2250 miles per väg ger 4500 poäng

Total intjäning blir då ca 26000 poäng

Du har med andra ord nått upp till ett silverkort hos SAS, lägger du på 4000 kronor för ett Amex Elite så får du ytterligare 20.000 baspoäng och totalt 46.000 poäng, dvs ett Eurbonus Gold.

Nu ska vi tillägga att poängintjäningen till Mellanöstern samt Chicago-Karibien är grovt uppskattade och kan diffa både uppåt och neråt i antal poäng du tjänar. Det ska dock vara inom räckhåll att få ihop ett guld-kort med rätt planering så du har loungeaccess för dig och en vän när du flyger.
 

Brandten

Medlem
Hej! Fortsätt flyga med det som är billgast, det tjänar du på. Payback genom att samla poäng kan du ju alltid få ändå. Förmånerna som ev. status ger är långt mycket mindre värda än vad man kan spara på att hitta billiga biljetter, tycker jag.
Nu har jag suddat texten många gånger.... Summerar det helt enkelt med: Om man inte värdesätter sin tid eller det faktum att det kommer kosta mer i slutändan när du får ta in flera nätter på hotell, borta från arbetet pga sena flyg och ingen hjälp, köpa nytt bagage som försvinner eller går sönder, så håller jag med. Vill man dessutom flyga med lågt avlönad personal med sämre villkor så är det inget snack, flyg billigt.

Vill man däremot slippa detta bör man flyga med någon annan.

Väldigt konstigt förslag tycker jag för en som letar flyg till mellanöstern, USA och övriga långdistans destinationer.
 
J

JPMorgan

Guest
Nu har jag suddat texten många gånger.... Summerar det helt enkelt med: Om man inte värdesätter sin tid eller det faktum att det kommer kosta mer i slutändan när du får ta in flera nätter på hotell, borta från arbetet pga sena flyg och ingen hjälp, köpa nytt bagage som försvinner eller går sönder, så håller jag med. Vill man dessutom flyga med lågt avlönad personal med sämre villkor så är det inget snack, flyg billigt.

Vill man däremot slippa detta bör man flyga med någon annan.

Väldigt konstigt förslag tycker jag för en som letar flyg till mellanöstern, USA och övriga långdistans destinationer.

I sak håller jag med Cedergren beroende på hur man klassar värdet i guldkortet. För mig är extra bagage värt besväret. Lounge och fasttrack inte så mycket. Men alla är vi olika.

Varför skulle det som är billigast ha mer förseningar, ingen hjälp, bagage som försvinner? Låter som att du kommer med synpunkter som inte härstammar från verkligheten men ge gärna källa.
 

Brandten

Medlem
För mig är extra bagage värt besväret. Lounge och fasttrack inte så mycket. Men alla är vi olika.

Osäker på vilket besvär du menar för extra bagage men ja, alla är vi olika.
TS efterlyser dessutom möjlighet för en allians och vad jag vet har billiga flygbolag inga allianser. Observera nu att jag antagit att svaret gällande flyg så billigt som möjligt betyder flyg LCC aka DY, U2, FR etc vilket kanske var felaktigt tolkat.
 

matte_ante

Medlem
Osäker på vilket besvär du menar för extra bagage men ja, alla är vi olika.
TS efterlyser dessutom möjlighet för en allians och vad jag vet har billiga flygbolag inga allianser. Observera nu att jag antagit att svaret gällande flyg så billigt som möjligt betyder flyg LCC aka DY, U2, FR etc vilket kanske var felaktigt tolkat.

Ganska säker på att det var galet tolkat med LCC. I sak tror även jag @Cristoffer Cedergren har rätt. Att låsa in sig i en allians är nog ingen god affär, iaf inte ekonomiskt. Flyger man tillräckligt mycket är det ju kanske värt då man får lite extra med ett guldkort, men knappast annars.
 
J

JPMorgan

Guest
Källa = hela internet / tidningar / forum / egna erfarenheter (korta flygningar).
Blir för mycket Google och länkande som jag är övertygad om att du kan leta fram på egen hand men här kommer en av många.

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Har inte SAS, British Airways, Ryanair, Lufthansa och alla andra också haft sina problem? Kundservice är nog i regel lika dålig överallt om man har otur bra exempel på det är Emirates och hur dom behandlar första klass resenärer när allt inte går som det ska.
 
Toppen