Senaste nytt

Inspirationstråd - Maximera Eurobonus-award

fcx

Medlem
Det har kommit lite frågor om Eurobonus de senaste dagarna, och med en egen lång bonusresa i färskt minne så tänkte jag ge lite inspiration hur man kan lägga upp en awardresa för att maximera sina poäng. Det är ju inte tillåtet med stop-over på Eurobonusresor, utan man får stanna maximalt 24 timmar utöver destinationen. Om man väljer att se detta som en möjlighet (och inte ett hinder), samt kombinerar med open-jaw så kan man få ihop en intressant resa.

Först gäller det att välja en destination. Amerikanska västkusten är en riktig sweetspot i poängtabellen.

Nedanstående resa är, i sin helhet, tillåten enligt reglerna för Eurobonus. Givetvis krävs det att det finns lediga platser på alla flighter. Tanken är inte att man ska försöka resa exakt enligt detta förslag, utan snarare kan man förhoppningsvis hitta inspiration i hela, eller delar av, själva upplägget.

I Business och First inrikes kostar resan 110 000 poäng per person (55 000 poäng om man har en Amex 2-4-1). Till det kommer c.a 2200 kr i skatter och avgifter.


Dag 1
ARN-CDG
SK571
10:40-13:10

Eftermiddag med turistande i Paris. Ät en god middag i stan och kanske annan kvällsaktivitet. Ingen vidare brådska till nästa flyg.

Dag 2
CDG-YYZ
AC881
11:00-13:00

Det går fort att ta sig in till city, så ät middag och ta en öl eller två i Toronto. Kanske se en match? Dagen efter tar man en vacker promenad längs vattnet och flyger vidare (inrikes, så alla formaliteterna är redan avklarade).

Dag 3
YYZ-YEG
AC1157
12:50-14:57

Besök Edmonton, en stad du aldrig trodde att du skulle få se.

Dag 4
YEG-YVR
AC237
07:20-08:02

Här är det open-jaw, så du ankommer Vancouver och åker vidare från Seattle. Mellan städerna går det buss som kostar ungefär ingenting, samt även tåg. Stanna så länge du vill i varje stad för det finns massor att göra, sen börjar hemresan.


Dag 1
SEA-SFO
UA294
07:21-09:50

Du kommer till San Francisco på morgonen. Ta tåget in till stan och du är framme före 11. På den tiden du har i stan så hinner du göra massor av saker. En Uber till flygplatsen morgonen efter är prisvärt.

Dag 2
SFO-IAH-MCO
UA1644
08:45-19:18

Här kan man få två flighter till priset av en. San Francisco-Houston fortsätter Houston-Orlando med samma flightnummer, och SAS räknar den därför bara som ett segment (då kan man skryta om att man har åkt nio flighter på samma award, trots att det bara är tillåtet med åtta). Nu är det dags att ställa om kroppsklockan inför hemresan. Hitta ett hotell nära flygplatsen i Orlando med trevlig pool och häng på morgonen och förmiddagen. Eller fega ur och ta direktflyget och kör poolhäng på kvällen också.


Dag 3

MCO-EWR
UA1294
14:40-17:29

Ompositionering till New York. Här hinner man både ett kvällspass och ett förmiddagspass i stan innan sista flighten.

Dag 4
EWR-ARN
SK904
17:20-07:15

Tillbaka till Stockholm, där man anländer utmattad efter allt resande.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:
Det har kommit lite frågor om Eurobonus de senaste dagarna, och med en egen lång bonusresa i färskt minne så tänkte jag ge lite inspiration hur man kan lägga upp en awardresa för att maximera sina poäng. Det är ju inte tillåtet med stop-over på Eurobonusresor, utan man får stanna maximalt 24 timmar utöver destinationen. Om man väljer att se detta som en möjlighet (och inte ett hinder), samt kombinerar med open-jaw så kan man få ihop en intressant resa.

Först gäller det att välja en destination. Amerikanska östkusten är en riktig sweetspot i poängtabellen.

Nedanstående resa är, i sin helhet, tillåten enligt reglerna för Eurobonus. Givetvis krävs det att det finns lediga platser på alla flighter. Tanken är inte att man ska försöka resa exakt enligt detta förslag, utan snarare kan man förhoppningsvis hitta inspiration i hela, eller delar av, själva upplägget.

I Business och First inrikes kostar resan 110 000 poäng per person (55 000 poäng om man har en Amex 2-4-1). Till det kommer c.a 2200 kr i skatter och avgifter.


Dag 1
ARN-CDG
SK571
10:40-13:10

Eftermiddag med turistande i Paris. Ät en god middag i stan och kanske annan kvällsaktivitet. Ingen vidare brådska till nästa flyg.

Dag 2
CDG-YYZ
AC881
11:00-13:00

Det går fort att ta sig in till city, så ät middag och ta en öl eller två i Toronto. Kanske se en match? Dagen efter tar man en vacker promenad längs vattnet och flyger vidare (inrikes, så alla formaliteterna är redan avklarade).

Dag 3
YYZ-YEG
AC1157
12:50-14:57

Besök Edmonton, en stad du aldrig trodde att du skulle få se.

Dag 4
YEG-YVR
AC237
07:20-08:02

Här är det open-jaw, så du ankommer Vancouver och åker vidare från Seattle. Mellan städerna går det buss som kostar ungefär ingenting, samt även tåg. Stanna så länge du vill i varje stad för det finns massor att göra, sen börjar hemresan.


Dag 1
SEA-SFO
UA294
07:21-09:50

Du kommer till San Francisco på morgonen. Ta tåget in till stan och du är framme före 11. På den tiden du har i stan så hinner du göra massor av saker. En Uber till flygplatsen morgonen efter är prisvärt.

Dag 2
SFO-IAH-MCO
UA1644
08:45-19:18

Här kan man få två flighter till priset av en. San Francisco-Houston fortsätter Houston-Orlando med samma flightnummer, och SAS räknar den därför bara som ett segment (då kan man skryta om att man har åkt nio flighter på samma award, trots att det bara är tillåtet med åtta). Nu är det dags att ställa om kroppsklockan inför hemresan. Hitta ett hotell nära flygplatsen i Orlando med trevlig pool och häng på morgonen och förmiddagen. Eller fega ur och ta direktflyget och kör poolhäng på kvällen också.


Dag 3

MCO-EWR
UA1294
14:40-17:29

Ompositionering till New York. Här hinner man både ett kvällspass och ett förmiddagspass i stan innan sista flighten.

Dag 4
EWR-ARN
SK904
17:20-07:15

Tillbaka till Stockholm, där man anländer utmattad efter allt resande.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Snyggt jobbat! Hur mycket tid fick du lägga på att få ihop det där? :)
 

Dr. Miles

Expert
1.34.6.
ET725
Stockholm ARN 20:00 - Wien 22:20 788

.23.5.7
BR62
Wien 19:35 - Bangkok 11:00 +1 332

1234567
TG664
Bangkok 11:00 - Shanghai PVG 16:15 773

1234567
NH970
Shanghai SHA 13:50 - Tokyo HND 17:40 777

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper



.2.4.6.
AI315
Osaka KIX 14:10 - Hong Kong 16:50 788

1234567
SQ861
Hong Kong 15:20 - Singapore 19:10 388

1234567
SQ318
Singapore 12:35 - London LHR 19:05 77W

1234567
SK528
London LHR 18:00 - Stockholm ARN 21:25 737


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

7 olika Star Alliance flygbolags flygningar varav tre flygningar är Fifth freedom right flygningar (Stockholm-Wien, Wien-Bangkok och Osaka-Hong Kong).

Frågan är dock om man får boka Singapore Airlines Business class award på flygningar med Boeing 777-300ER eller Airbus A380 eller ej.
 
Last edited:
Mycket intressanta förslag här.

Två frågor får jag direkt.

1. Skulle en sådan rackare (som originalexemplet) gå att applicera 2-4-1 på? (Antar att det inte gör det).
2. Hur sjutton skulle man beställa den? Finns det en webbsida att beställa den på eller måste man ta med exakt info och prata med någon tok i kundtjänst? :)
 

Dr. Miles

Expert
1. Skulle en sådan rackare (som originalexemplet) gå att applicera 2-4-1 på? (Antar att det inte gör det).
Om det är open jaw inom samma zon, varför inte?

2. Hur sjutton skulle man beställa den? Finns det en webbsida att beställa den på eller måste man ta med exakt info och prata med någon tok i kundtjänst? :)
Du kan ta reda på platstillgänglighet online innan du ringer till SAS kundtjänst.

Det finns några guide-/tipstrådar om hur man gör.
Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng? - BusinessClass.se
[Tips] Hitta Star Alliance award biljetter med ANA tool | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Toppen