Senaste nytt

Reseadapter /-rar

chazzie

Medlem
Min inte alls resvane kompis hade med sig ett grenuttag som vi kopplade i min adapter när vi var till USA, så fantastiskt briljant och enkel lösning istället för att släpa med mängder av adaptrar!
 

johanolsson

Medlem
I morse låg ett paket och väntade på mig. Det var ett paket från @Brandten. Hatten av för detta, resekamrat.

Samtidigt hittade jag denna på Kjell & Company.
s.JPG

Så nu har jag löst det mesta inför resan.

Luxorparts Grenuttag med USB-laddning 3 uttag > USB-laddare | Kjell.com
 

WBX

Medlem
Vilken uppbackning! Jag har lyssnat på alla dessa och det där med grenuttag va ta mig tusan det smartaste jag hört sen jag konfirmerades. Och Brandtens erbjudande är väldigt tacksamt.

Efter resan lovar jag att återkomma och recensera lösningarna.

Kom ihåg bara att det inte alltid är 230v i hela världen...DOCK har många laddare (t ex iPhone 110--230v) kapabilitet att klara både USAs 110v och EU 230v
 

agehall

Medlem
Det är inte 240V vs 120V som är det farliga imho - det är att man inte dimensionerar rätt. Om man har en pryl som drar 100W i Sverige, så drar den även 100W i USA. Dock kommer det att bli rätt mycket större strömmar som går genom kablarna och det kan orsaka värmeproblem med brand som följd.

Troligen inget problem med en mobilladdare och en laptop, men börjar man fylla upp ett grenuttag med lite mer prylar så ska man nog fundera på vad kablarna tål...
 

Kastrup

Medlem
Se också upp med överspänningsskydd som kan få lite oväntade effekter när de används i fel delar av världen och med fel utrustning.
 

johanolsson

Medlem
Nu blir det fysik-/tekniklektion 1-on-1 här.

Ska jag vara aktsam om jag som mest kommer att ladda en kamera, en surfplatta, och en telefon?

Nu tar jag ju självklart med mig en bänksvarv, KitchenAid, och mikrovågsugn som jag gärna vill simultanköra när jag sitter och myser på rummet - men om en reseadapter, och ett grenuttag från Kjell inte klarar det - ja - då kräver jag att S-märkning av Stig-Helmer åter tas i bruk.
 

flum

Medlem
Det är inte 240V vs 120V som är det farliga imho - det är att man inte dimensionerar rätt. Om man har en pryl som drar 100W i Sverige, så drar den även 100W i USA. Dock kommer det att bli rätt mycket större strömmar som går genom kablarna och det kan orsaka värmeproblem med brand som följd.

Troligen inget problem med en mobilladdare och en laptop, men börjar man fylla upp ett grenuttag med lite mer prylar så ska man nog fundera på vad kablarna tål...
Dålig på det här, har vi någon elektriker på forumet? Visst brukar man säkra upp 1.5mm2 kabel med 10A (2.5mm2 med 16A) så borde ju den "säkra" gränsen ligga kring 1100W för en skarvsladd med 1.5mm2 kabel.
 

Jonas H

Medlem
Vet inte vilken prylaffär du köpte skitadaptern i men jag har en Skross World Adapter Pro som fungerat väldigt bra överallt.

Är du intresserad har jag en extra som du kan få gratis. PM adress så skickar jag.

SKROSS World Adapter Pro - Kompakt reseadapter fr hela vrlden

Enda nackdelen är väl att den är förhållandevis stor och tung, vilket kan innebära att om uttagen inte är i bra skick så ramlar den ur spontant. Händer mer frekvent i vissa länder än andra...
 

Jonas H

Medlem
Dålig på det här, har vi någon elektriker på forumet? Visst brukar man säkra upp 1.5mm2 kabel med 10A (2.5mm2 med 16A) så borde ju den "säkra" gränsen ligga kring 1100W för en skarvsladd med 1.5mm2 kabel.

Så här ser svensk standard ut, med 1,5mm2 så är det normalt sett lugnt. Är det väldigt varmt så kan det dock bli skillnad.
upload_2015-8-25_16-14-57.png
 

lnixon

Medlem
Jag använder också en SKROSS-adapter.

Men! Nånting man lär sig snabbt i det här gamet är att många adaptrar inte accepterar jordade svenska stickkontakter (de som kallas "Schuko"), utan bara de platta dubbelisolerade "Euro"-kontakterna. Vilket innebär att de flesta laptop-kontakter inte passar i dem.

Detta har jag angripit på två fronter; dels har jag skaffat en SKROSS av jordad modell, dels har jag bytt ut kontakten på min laptopladdare till en euro-kontakt (jag har en liten strömsnål laptop, så det är inga problem att ladda den via en omgjord lampsladd).
 
Toppen