Senaste nytt

Air Berlin nu medlem i One World

Jacob

Medlem
Idag 20 mars gick Air Berlin formellt med i One World.

Tillträdet firades med en ceremoni på nya Brandenburg flygplatsen i Berlin som ska bli flygbolagets hubb från juni. Det var för övrigt det första officiella eventet på den nya flygplatsen.

Ledare från i stort sätt alla medlemsflygbolag var på plats.

• American Airlines Chairman and Chief Executive, and Chairman of the oneworld Governing Board, Tom Horton.
• British Airways Chief Executive Keith Williams.
• Cathay Pacific Airways Chief Executive John Slosar.
• Finnair President and Chief Executive Mika Vehviläinen.
• IAG Chief Executive Willie Walsh.
• Iberia Chief Executive Rafael Sánchez-Lozano.
• Japan Airlines Chairman Masaru Onishi.
• LAN International Chief Executive Damian Scokin.
• Qantas Chief Executive Officer Alan Joyce.
• Royal Jordanian Chief Executive Hussein Dabbas.
• S7 Group Chief Executive Vladislav Filev.
• Member elect Malaysia Airlines Chief Executive Ahmad Jauhari Yahya.
• oneworld CEO Bruce Ashby.

Här finns ytterligare info om vad som händer i samband med nya medlemskapet:

airberlin is now part of oneworld - airberlin.com
 

MarcusC

Medlem
Vet någon hur det funkar med lounge access med AirBerlin sedan deras inträde i OneWorld! Har man lounge tillgång till BA lounger om man flyger AB? Eller tredje part lounger?
 

henrik l

Medlem
Vet någon hur det funkar med lounge access med AirBerlin sedan deras inträde i OneWorld! Har man lounge tillgång till BA lounger om man flyger AB? Eller tredje part lounger?

OW reglerna borde väl gälla. Har du ett OW Sapphire eller Emerald så ska du kunna komma in i en OW-carrier lounge så länge du har en biljett med ett OW-bolag. Min fundering är hur det är ställt med AB's lounger.Dom verkade bara ha speciellt dedikerade områden för pax med elite-status. Men jag kan tänka mig att dom måste se till att få fram lite lounger när dom gick med i OW. Ska flyga med dem GOT-BER-CGN-PMO i mitten av juni, så jag lovar att avlägga rapport hur det ser ut på loungefronten om inte någon annan har gjort det:)

Jag sitter ju med ett BAEC-gold, så jag ser spänt fram emot vilka fördelar dom kommer att ge. Jag bokade före dom gick med i OW. Då skulle man t ex betala för att välja säte om man inte hade elite-status med AB. Men nu tycker jag att det borde ha ändrats.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Här är förresten en cool bild på flygvärdinnor från alla One World flygbolag framför Brandenburger Tor i Berlin. Air Berlin flygvärdinnan står längst till vänster.

Någon som klarar av att matcha övriga flygvärdinnor med rätt flygbolag?

00021459_w.jpg
Foto: Air Berlin
 

henrik l

Medlem
Här är förresten en cool bild på flygvärdinnor från alla One World flygbolag framför Brandenburger Tor i Berlin. Air Berlin flygvärdinnan står längst till vänster.

Någon som klarar av att matcha övriga flygvärdinnor med rätt flygbolag?

Visa bifogad bild 6208
Foto: Air Berlin

Hmmm, ett test av våra fördomar:) Gissar vilt på några, mannen är från Finnair, tvåan från vänster BA, fyran från vänster JAL, tvåan från höger i rött CX, ettan från höger S7. Sen ger jag upp:(
 

Jacob

Medlem
Jag tror att fyran från vänster är Cathay Pacific, femman från vänster är Finnair (hon som håller i skylten) och trean från höger är jag ganska säker på är Qantas. Tvåan från höger känns lite Royal Jordanian, men nu börjar jag också hamna på fördomar... :)
 

Dr. Miles

Expert
Hmmm, ett test av våra fördomar:) Gissar vilt på några, mannen är från Finnair, tvåan från vänster BA, fyran från vänster JAL, tvåan från höger i rött CX, ettan från höger S7. Sen ger jag upp:(

Fyran från vänster måste vara Cathay Pacific, men vem är JALs? Är mannnen på tredje plats från vänster JAL anställda?
 
Toppen