Senaste nytt

Charterflygning med Thomas Cook Airlines...en smidig avslutning på semestern

Bakgrund

Det har varit några diskussioner här på forumet om det faktum att flyga charter. Utan att lägga någon som helst värdering i vad som skrivits kommer här en liten rapport och mina tankar och funderingar kring detta sätt att resa.

Introduktion

Efter 2 veckor nere på Kreta vilket bokades med researrangören Ving var det så dags att flyga hem till Stockholm och Arlanda. Minibussen hämtade oss på hotellet kl. 9.40 lokal tid vilket betydde 4 timmar innan avgång?! Resan till flygplatsen i Heraklion tog ca 1,5 timme då vi skulle hämta upp andra gäster längs vägen. Totalt var vi 10 personer vilket gav en idikation på att majoriteten utav passagerarna hem hade bott på Sunwing Makrigalios. Detta i sin tur innebar att incheckningen i Heraklion gick relativt smidigt.

Incheckning, ombordstigning samt första intryck

Totalt 4 diskar var öppna för Thomas Cook's avgångar till Arlanda, Oslo, Billund, Malmö och Köpenhamn. Då jag tidigare nämnt att flertalet utav våra passagerare på Arlanda flyget bodde på Sunwing resort hade de redan checkat in på hotellet. Detta betydde att det endast var 10 minuters kö för att checka in vilket får anses klart godkänt. Väskan taggades och man fick själv lämna väskan på ett separat bagageband. Lite samma system som på vissa flygplatser i USA. Heraklions flygplats är inte mycket att hurra över. Fanns en relativt nybyggd taxfree butik på andra våningen med ett helt ok utbud. I övrigt så fanns det ett enklare café om man ville ha något att äta eller dricka. Här saknade jag verkligen reguljärflygets underbara värd då jag av förklariga skäl inte hade tillgång till någon lounge. Jag tror heller inte att det fanns någon lounge att tillgå, trots att Aegean har bas på Heraklion. I grekisk anda så var det buss ut till flygplanet, som denna gång var en Airbus A333. Två dörrar användes, L2 och L4 vilket innebar att ombordstigningen gick smidigare än vad jag trodde. Trots att 30% utav passagerare bestod utav barn. Jag hade väntat mig en rörigare ombordstigning just av den anledningen. Men gick relativt smidigt. Folk hittade till sina platser, satte sig ner och var glada. En liten eloge till kabinpersonalen som alla var oerhört trevliga och gav ett varmt och välkomnande intryck. Så lång ifrån trötta och sura flygvärdinnor från American och United man kan komma.
En säkerhetsfilm spelades upp och planet satte fart mot Stockholm med en flygtid på 3 timmar och 40 minuter.

Ombord

Liksom lågprisflyget har du även inom charterflyget olika valfriheter. Det betyder att du kan gå all-in med att boka plats, mat och förbeställa taxfree varor som även är möjligt då man flyger inom EU. Och flyger man charter så gör man, så givetvis hade jag gjort alla ovan delar. Att beställa en speciell plats gör man via Airshopen när man förbeställer taxfree. Jag valde en plats vid L2 vilket gav mig ett betydligt bättre benutrymme på den annars blygsamma pitchen som borde ligga på mellan 28-30. Stolen i sig var ovanligt bekväm med justerbart nackstöd...tänk er samma typ utav stol som SAS tidigare hade på MD80 maskinerna så får ni en viss indikation. Runt om i kabinen fanns det TV-monitorer med varierande bildkvalitet. De är i process med att uppgradera sina A333 där stolarna byts ut och där varje plats för egen IFE.

Servicen började med att drinkvagnarna rullades ut i kabinen för de som önskade något att dricka före/efter och under maten. I sortimentet fanns bland annat 2 röda och 2 vita viner, diverse sprit/likörsorter, mousserande samt champagne (Pommery). Mycket prisvärt vill jag säga. T ex. kostade en flaska vin 45:- vilket är helt ok. De hade även prisvärda paket där jag valde deras "Bon Voyage" paket á 150:- vilket inkluderade:
1 flaska champagne
1 flaska valfritt vin (valde en flaska sydafrikanskt vilket passade perfekt till den lilla brieostbiten som medföljde middagsbrickan)
1 flaska vatten
Valfri snack.

Sedan var det dags för middag som denna gång bestod i en räksallad till förrätt, köttgryta till varmrätt samt en chokladmousse till dessert. Fanns även en mindre bit brie-ost. Till detta serverades bröd från korg och inkluderade även ett glutenfritt alternativ.
Förrätten passade perfekt till den ljusa franskan som serverades. Köttgrytan var smakrik, men lite väl litet tilltaget i min mening. Jag kanske har vant mig över de något mer generösa portionerna som serveras i business. Desserten var en positiv överasskning. En smakrik chokladmousse vilket bestod utav 3 olika smaker i en kombination.
Kaffe/te med påtår erbjöds efter serveringen.

Resten utav flygningen bestod utav att ta betalt för förbeställda varor. Man kan även som alternativ förskottsbetala dessa. Man sålde även skraplotter (typiskt för charter) där en Ferrari stod högst upp på vinstpallen. Chansen att vinna en bil får ändå anses som blygsamma. 1/200000. Jag valde att avstå ;-)
Förutom filmvisning var även kapten duktig på att annonsera vart vi befann oss. Från det att vi gick ut över Polens kust passerade vi ölands östra kust vilket betydde att man såg Öland på ena sidan samt Gotland på den andra.
Ca 30 minuter innan landning..i höjd med S:t Annas skärgård påbörjades inflygningen. Tack vare klart väder hade vi fantastisk utsikt över Stockholm och bland annat Drottningholms slott.

15 minuter innan utsatt ankomsttid tog vi mark och taxade in mot gate 13. Det var L2 dörren som öppnades vilket betydde att vi var först av planet.

Bagaget kom efter ytterligare 15 minuter och med tanke på att vårat bagage ej var priotaggat (inget annat bagage heller för den delen) kom vårat bagage bland de 50 första får det anses som klart godkänt med tanke på att det säkert var 300 resväskor eller fler.

Slutsats

Var det så illa som jag trodde? Nej.
Att flyga charter ska inte gämföras med att flyga reguljärt. Här är man påväg på semester. Visst, vissa kanske inte är vana resenärer men var inget som jag stördes utav. Trots att det var många barn ombord var det inget som jag såg som något problem. Var ett barn som sparkade i ryggen i början utav flygningen. Jag sa till på ett vänligt sätt och sedan var det inget problem. För övrigt var det lungt och "städat" i kabinen.
Nackdelen med att flyga charter är att man inte har samma valfrihet vad gäller flygtider. Men fördelen är att det alltid är direktflyg och transfer går att välja till. Enkelt och smidigt helt enkelt.

Kommer senare att kompettera med några bilder från t ex. måltiden som serverades.
 

thsred

Medlem
Heraklion har faktiskt två louger (som kan användas av Priority pass). Filoxenia som är placerat landside och Evropi som ligger efter passkontrollen (kanske inte så aktuellt om du åker inom schengen).

Att Heraklions flygplats är lite eftersatt beror på att de planerar att bygga en helt ny flygplats lite inåt landet vid en militär flygplats. Men av förklarliga skäl så går det lite långsamt...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alexander P

Medlem
Tack för en välskriven rapport! :) När flög du hem? När jag flög hem med Thomas Cook Airlines Scandinavia (också med en Airbus A330-343) från PMI till Arlanda den 8 augusti serverade exakt samma mat som du skriver om i rapporten.
 
Flög hem i torsdags.... Intressant om samma mat serverades med tanke på att du flög från PMI och jag HER. Trodde att de caterade om på utestationen också.... Inte för att det inte hindrar bolagen att beställa samma mat oavsett destination men låter lite otroligt. När jag flög för Tuiflynordic så serverades samma mat ut från Arlanda men varierades på returen beroende vilken flygplats vi flög ifrån
 
Toppen