Senaste nytt

Hur bete sig vid transfer till inrikes i OSLO med incheckat bagage?

Stefan62

Medlem
Jag kommer att resa till Norge varje vecka under en tid framöver där resan går via Oslo och fortsätter sedan inrikes.

Tidigare har jag bara haft handbagage, men nu blir det lite mer prylar som ska med.

Hur gör jag med bagaget på Gardermoen?

Ska jag hämta bagaget som vanligt och gå "ut" för att sedan checka in det igen samt passera säkerhetskontrollen?

Även om Gardermoen är en liten och effektiv flygplats så känns det som att 40 – 45 minuter mellan SAS-flighterna kan vara lite för lite tid…?
 

Kiev

Medlem
Ska jag hämta bagaget som vanligt och gå "ut" för att sedan checka in det igen samt passera säkerhetskontrollen?

Ja, det er helt riktig. Du må opp til avgang og levere bagasje på nytt, og kjøre ny sikkerhetskontroll

Även om Gardermoen är en liten och effektiv flygplats så känns det som att 40 – 45 minuter mellan SAS-flighterna kan vara lite för lite tid…?

Nå, så liten er den nå ikke. Og spesielt det der med effektiv er svært diskutabelt.
Erfaringsmessig vil du ha 80-90% lykke off-peak på kveld, men ingen margin hvis det er travelt i security eller noen andre forsinkelser
Det er godkjent connection, så hvis du har en god reiseforsikring bør du ta dette som en opportunity til å kjøpe masse nye ting :cool:
 

Brandten

Medlem
Hade aldrig flugit så ofta med connection utan fast track iallafall. Jag har varit försenad till gate med SK tre senaste gångerna. Bagagebandet strular ofta och de flesta norrmännen har inte kö-vett som vi svenskar så det tar en evighet vid incheckning och security. Hade 1h på mig sist vilket ändå resulterade i att jag fick springa till en gate closed (även med fast track) ...
 
A

Aurora

Guest
Fast track er essensielt...

Blir fort krøll når været krøller seg til både på ARN og OSL... Verdt å være OBS på. I fjor hadde jeg noen missed connections på 40min når ARN ble lammet av årets første vintervær (og ikke hadde deice tilgjengelig til alle) - og OSL hadde dårlig vær med holdingpattern. Er du heldig parkerer du på 46 og skal videre fra 19F... Løkka tell... :p

Fungerer kjempebra når det ikke er noen problemer i luftrommet eller med flyplassfasilitetene, da :)
 

olo

Medlem
Jag tycker att Gardermoen är en effektiv flygplats som det är lätt att hitta på. Det är bara utrikes och inrikes så oftast finns det bara ett håll att gå åt. Följer man strömmen/skyltar så är det lätt att hitta.

De två riskerna som jag ser det är uthämtning av bagage och säkerhetskontroll.
Att få väskan tar i bland tid och jag upplever att väntetiden är oberoende av peak/off-peak. Prio-bagage är de nästan lika dåliga som på Arlanda, även om min tes nu är att det funkar sämst när man ankommer från CPH eller ARN för att de inte packar prio-bagaget separerat.

Vad gäller säkerhetskontrollen är bekymret större vid peak. Framförallt är det ett jätteproblem på torsdag em, torsdag kväll och fredag em. Der finns Fast track, men då det är gemensam säkerhetskontroll för inrikes och utrikes och fast track nyttjas av både SAS (*A & Plus) och Norwegian (Flex & företagskunder) så är det ofta lång kö även i Fast tracken. På en torsdag kväll är det inte ovanligt att displayen säger 25 min i vanliga kön och 10-15 min i Fast track.
Således: Bagage är alltid en issue, medan säkerhetskontrollen är ett större issue om du flyger vid peak.

Att checka in väskan är lugnt. Vid samma torsdag som ovan kan det stå oändligt med folk i kön till SAS bagage drop men du är ensam framför SAS Plus- och SAS *G-diskarna. Här gäller det bara att hantera att resenärerna i GO oftast släpps fram till premiumdiskarna när det är tomt. Eftersom det då inte finna någon kö där, är det vanligt att andra blir arga när man "går före". Inget problem, men bra att vara förbered på om man inte är vann vid folk som skäller på norska.

Annars är du välkommen till kolhydratdietens förlovade land. Hoppas att du gillar smörgås, helfabrikats käk och dyr fika. Om inte har du SAS bästa lounge på vägen hem! :)
 

fcx

Medlem
Transfer till inrikes med bagage på OSL är en big no-no.

40 minuter kan gå, men räkna med att bli besviken lite nu och då om du tänker göra det här varje vecka. Liten beräkning:

10 min. Planet taxar till parkering. Vänta på att dörren öppnas. Promenera ut i gaten. 30 minuter kvar till avgång.
10 min. Promenera till bagagebandet. Vänta på att första bagaget kommer ut. 20 minuter kvar. Nu börjar boardingen av inrikesflyget.
5 min. Promenera ut till incheckningen. 15 minuter kvar.
5 min. Vänta på att någon är före dig i kön. Checka in väskan. 10 minuter kvar.
5 min. Gå genom prio security, förutsatt att ingen är före. 5 minuter kvar.
5 min. Småspring till avgångsgaten. Dörren stängs antingen precis före dig eller precis efter dig. Tid för avgång!

Minsta lilla försening, kö eller problem kommer att spräcka ditt byte.
 

Jones

Medlem
@Stefan62, jag hade nog försökt att hitta sätt att undvika checka in bagage istället. Om du åker på samma destination varje vecka kanske du kan lämna visst bagage på hotellet istället. Som de flesta andra här skrivit så låter 40-45 min byte på Gardemoen med bagage tight och även om du kommer hinna flera gånger låter det som en stressig tillvaro. Fast track på Gardemoen är i mitt tycke opålitligt (blivit lite bättre senaste tiden men kanske beror på sommarperioden). När du väl börjar flyga och om du checkar in bagage, rapportera gärna hur det går. Är själv lite nyfiken på hur stor success rate på byte du har - vi kanske alla har fel och du lyckas varje gång.
 

Jacob

Medlem
Norska myndigheterna har gett OK på att börja skicka transferbagage utrikes-inrikes på Gardermoen och den 1 september 2015 börjar de första testerna. Från detta datum är det bagaget på flygen från Milano som skickas vidare direkt till slutdestinationen i Norge, men detta kommer successivt utökas till fler destinationer.

Du kan läsa mer här:
Oslo Gardermoen inför transfer av incheckat bagage från utrikes till inrikes 1 september - BusinessClass.se

Men just nu är det som sagt att hämta ut och checka in på nytt som gäller.
 
Toppen