Senaste nytt

Resa till Grönland - Island - Svalbard 2013

aikputte

Medlem
I augusti 2014 gjorde jag och tjejen en resa till Island - Grönland - Alaska som finns att läsa om här:
En resa till Island - Grönland - Alaska | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Men i september 2013 gjorde vi även en resa till Grönland - Island - Svalbard, tyvärr har jag glömt det mesta som hände under resan men jag tänkte dela med mig av lite bilder som jag tog på denna udda resa.

SAS flight SK1049 Kiruna KRN – Stockholm ARN
Avgångstid:
07.05
Ankomsttid: 08.40
Datum: 7 september 2013

Vi började med att ta flyget till Arlanda, inget speciellt med det.
-----------------------------------------------------------------------------------

SAS flight SK1423 Stockholm ARN – Köpenhamn
Avgångstid:
13.45
Ankomsttid: 14.55
Datum: 8 september 2013

Dagen efter flög vi vidare till Köpenhamn.
-----------------------------------------------------------------------------------

Air Greenland flight GL781 Köpenhamn – Kangerlussuaq (Grönland)
Avgångstid:
09.00
Ankomsttid: 09.40
Datum: 9 september 2013

Idag tog vi flyget till Kangerlussuaq, Grönland
IMG_1427.jpg

Vid gaten i Köpenhamn

IMG_1431.jpg
Det var ganska många på flyget och jag kommer ihåg att det serverades hur mycket snacks och dricka som man orkade.

IMG_1444.jpg

Byn Kangerlussuaq vid inflygning

IMG_1461.jpg

Det här är huvudgatan precis utanför terminalen i Kangerlussuaq

IMG_1478.jpg
Incheckning kl 10 på morgonen var inga problem på Kangerlussuaq Hotel som ligger i samma byggnad som terminalen och utanför fönstret ser man landningsbanan.
Vi betalade ca 1800 SEK för detta rum, wifi kostade extra och man betalade runt 200 SEK för någon timme kommer jag ihåg.
Frukost serverades i flygplatsens kafeteria.

IMG_1488.jpg

Flygplatsen har ett soldäck där alla kan gå ut och kolla på flygplanen

IMG_1613.jpg

Sen tog vi en guidad tur runt byn och upp för något berg och kollade på utsikten, vi hade tur och fick en privat guidning.
-----------------------------------------------------------------------------------

Air Greenland flight GL267 Kangerlussuaq – Nuuk
Avgångstid:
13.25
Ankomsttid: 15.05
Datum: 10 september 2013

IMG_1682.jpg

Nu flög vi till huvudstaden Nuuk, planet skulle mellanlanda för att plocka upp passagerare och tanka så vi fick alla kliva av i Maniitsoq

IMG_1687.jpg


IMG_1694.jpg

Sen checkade vi in på Hotels Hans Egede och gick runt på stan
-----------------------------------------------------------------------------------

Air Greenland flight GL710 Nuuk – Reykjavik KEF
Avgångstid:
10.00
Ankomsttid: 15.05
Datum: 11 september 2013

IMG_1749.jpg

Nu tog vi ett flyg tillbaka till Island, därifrån tog vi direkt en chartrad tur till Blue Lagoon.

IMG_1811.jpg

Reykjaviks smågator

IMG_1817.jpg

Dagen efter tog vi en båttur för att leta valar men tyvärr blev det ingenting

IMG_1858.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------

Icelandair flight FI318 Reykjavik KEF – Oslo
Avgångstid:
07.50
Ankomsttid: 12.20
Datum: 14 september 2013

IMG_1886.jpg

Sen flög vi till Oslo

IMG_1887.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------

SAS flight SK4414 Oslo – Longyearbyen (Svalbard
Avgångstid:
09.35
Ankomsttid: 13.55
Datum: 15 september 2013

IMG_1891.jpg

Dagen efter flög vi till Longyearbyen, först var vi tvungna och landa i Tromsö, kliva av och gå genom säkerhetskontrollen för att sen kliva på samma plan igen

IMG_1916.jpg

Landat i Longyearbyen

IMG_1927.jpg

Den obligatoriska bilden på isbjörnsskylten utanför flygplatsen

IMG_1949.jpg

Sen tog vi in på Svalbard Hotell där vi betalade ca 2000 SEK per natt.

IMG_2017.jpg

Sen gick vi runt i Longyearbyen

IMG_2030.jpg


IMG_2152.jpg

Dagen efter tog vi en båttur till Barentsburg, först tittade vi på en glaciär och en säl

IMG_2175.jpg

Inloppet till Barentsburg, helt täckt av dimma när vi möter en annan båt

IMG_2188.jpg

Här är vi vid hamnen i Barentsburg

IMG_2224.jpg

Huvudgatan och några invånare

IMG_2253.jpg

Innan vi lämnade Barentsburg så kom dimman igen och en häftig liten ryskreggad bil.

IMG_2310.jpg

Tillbaka i Longyearbyen och utanför Coop satt denna lapp, en inte särskilt vanlig syn i resten av världen.
-----------------------------------------------------------------------------------

SAS flight SK4425 Longyearbyen – Tromsö
Avgångstid:
14.45
Ankomsttid: 16.20
Datum: 17 september 2013

Sen flög vi hemåt, först till Tromsö.
-----------------------------------------------------------------------------------

Wideröe flight WF637 Tromsö – Evenes
Avgångstid:
18.40
Ankomsttid: 19.16
Datum: 17 september 2013

Sen flög vi vidare till Evenes, därifrån tog vi en flygbuss till Narvik och tillslut en sista buss till Kiruna.
-----------------------------------------------------------------------------------
 
A

Aurora

Guest
Blir jo nesten urettferdig å dra til disse stedene etterhverandre... ;) De er så vakre og unike på hver sitt sett! :)
 

Artur

Medlem
Mycket intressant läsning, vore roligt att ta sig iväg till dessa lite mer "udda" destinationer någon gång! :)
 
Toppen