Senaste nytt

Dreamliner i Europa: Wien - Stockholm med Ethiopian

Yoghurt

Medlem
Inspirerad av @bnr s fina reserapport om hans fifth freedom-flygning bestämde jag mig för att skriva om min.

vbiLxTc.jpg


Dreamliner i Europa
Wien till Stockholm med Ethiopian


Efter att ha med en mängd olika färdmedel över ett par veckor tagit mig från Thessaloniki till Wien var det nu dags att resa hemåt. Från Sofia till Niš (Serbien) visade en serbisk busschaufför att det visst går att köra om bilar genom bergspass med buss femtio kilometer i timmen över hastighetsbegränsningen. Från Belgrad till Budapest fick vi åka lite fram och tillbaka efter att minibusschauffören missat att plocka upp en passagerare i Novi Sad, sen på köpet glömde dessutom en av medpassagerarna sin väska, med pass, på en bensinmack. Med ena handen på ratten, andra knappades på GPS:en och mobilen fastkilad mellan axeln och örat löste det sig däremot utmärkt medan vi rusade fram längs den förvånansvärt fina motorvägen.

Jag förväntade mig inget särskilt när jag bokade flygresan några veckor innan. Som jag lärt mig av er här på Businessclass.se så letade jag efter någon intressant routing hem för att maximera poängintjäningen. Via Kayak upptäckte jag att Ethiopian har en fifth freedom-linje mellan Wien och Stockholm som jag självklart slog till på (den dök faktiskt inte upp på ITA Matrix om jag inte missminner mig!). Dreamliner inom Europa och förmodligen full service som om det vore long haul, inte helt fel! Vid bokningen kunde jag även kostnadsfritt välja sittplats. 140€ kostade min biljett i ekonomiklass.

Vid halv femtiden på morgonen begav jag mig från vandrarhemmet och tog mig till S-Bahnstationen Landstraße för att ta S-bahntåget till flygplatsen. I Wien finns det två tåg till flygplatsen: flygplatståget CAT och S-bahntåget. Fördelen med den tidigare är att den är cirka tio minuter snabbare, men jag valde ändå att ta S-bahntåget då avgångstiden passade bättre.


(Off topic) En sak som slagit mig är hur smidigt det är att köpa biljetter i kollektivtrafiken i många europeiska städer. S-bahnbiljetten kunde enkelt köpas från en automat där man både kunde betala kontant och med kort. Men den stora fördelen är när det kommer till bussar. Till skillnad från i exempelvis Stockholm, där alla måste gå på via den främre dörren och stor kö ofta bildas för att vänta på att folk ska köpa biljetter, så kan man gå på via alla dörrar och man skannar sedan själv sin biljett. Se och lär Stockholm (och många andra svenska städer), det är mycket mer effektivt! (Så fungerar det väl för övrigt i Göteborg också?)


Jag kom fram till flygplatsen ungefär vid 05:20, en och en halv timme före avgångstid (06:50). Det fanns två egna diskar för Ethiopians flight och den delades inte med andra flygbolag. Man kunde inte checka in via automat men kön till incheckningsdiskarna var kort trots detta och incheckningen gick fort. Ännu ett plus med denna flight var att två stycken baggage ingick även för oss med ekonomibiljetter.

Efter incheckningen begav jag mig bort mot gaten. Eftersom passagerarna från Addis Abeba stannar kvar på planet under mellanlandningen i Wien har de inte rest in i Schengen ännu. Detta innebar att flyget avgick från non-Schengenområdet i terminalen.

I non-Schengenområdet på Wiens flygplats är säkerhetskontrollerna placerade vid gaterna. Liksom kön till incheckningen var kön till säkerhetskontrollen kort. I området innanför säkerhetskontrollen fanns ingenting förutom stolar att sitta på, inte ens en toa. Se till att utföra sådana behov innan!

Allt eftersom fylldes gaten sakta med folk, men jag skulle uppskatta att vi inte var fler än ett femtiotal personer som reste sträckan Wien - Stockholm.

Ombordstigningen började ungefär en halvtimme före avgång och gick smidigt. Priorityboarding verkade efterföljas, men då jag endast har ett silverkort var det inte aktuellt för mig. I vanlig ordning väntade jag tills att alla andra gått ombord och gick sedan till disken. När jag gav mitt boardingkort till damen i gaten hände det jag alltid drömt om. Hon tog mitt boardingkort, bytte ut det mot ett nytt och sa de magiska orden: "You have been upgraded". Ny plats: 1A.

Flight ET724
Fortfarande leendes när jag kom fram till dörren till flygplanet möttes jag av två flygvärdinnor. De hälsade, jag visade mitt boardingkort och jag hänvisades till vänster. Inne i kabinen möttes jag av en purser och jag satte mig på min plats. Ett tag in i flygningen insåg jag som van SAS Go-resenär att han självklart var där för att hjälpa mig stuva undan väskan och min jacka.. :rolleyes:

3W3KWyW.jpg

Business class-kabinen hade en 2x2x2 konfiguration som var luftig. Stolen liknade de bilder jag sett på den äldre stolen i SAS business class. Till exempel fanns det en lampa mellan stolarna på liknande vis som hos SAS. Likaså kan stolen inte fällas ner 180° utan man ligger med viss lutning. I övrigt var stolen bekväm och jag kunde utan problem ta en tupplur under flygningen Den hade däremot kunnat få vara lite längre, jag som är cirka 190 cm lång kunde inte helt sträcka ut mig rakt utan att slå i fotstödet. För min del var det inget problem då jag ändå alltid kurar ihop mig när jag sover, men för andra kan jag tänka mig att det skulle kunna vara smått irriterande.

KNqqGVm.jpg

Elektroniken fungerade utan problem och det fanns en knapp för att spara stolsinställningar, däremot behövde man trycka rätt så hårt på knapparna för att den skulle reagera.

Eftersom jag satt på raden längst fram fanns både bordet och TV:n infällda i stolen. Det var lite tröga att få fram och jag lyckades även riva mig lite på långfingret när jag skulle lyfta fram bordet för frukost. Stolen var i sig också rätt så sliten, en liten bit vid benstödet hade lossnat och hängde löst (tog tyvärr inget kort på det).

Som kuriosa så hängde det även en tavla uppe på väggen bakom det mellersta stolsparet på raden längst bak.

GV7C7I3.jpg

Kort efter att jag satt mig erbjöds jag en tidning, ett glas apelsinjuice samt ett glas champagne som jag självklart tackade ja till trots att klockan bara var 06:30. Vad det var för champagne kommer jag tyvärr inte ihåg.

Väl uppe i luften började frukostserveringen ungefär tio minuter efter att skylten med säkerhetsbältet släckts. En av flygvärdinnorna kom ut med en duk som han la över mitt bord. Det fanns tre val av frukost: pannkakor, macka och omelett. Jag valde pannkakorna.

Pannkakorna var tunna och smakade ungefär som svenska pannkakor. Till dem serverades någon sorts syltade bönor(?) som jag inte kunde identifiera tillsammans med en röd sylt, men gott var det! Förutom pannkakor fick jag även lite yoghurt och fruktsallad. Senare kom de även ut med varmt bröd samt varma croissanter och chokladmuffins. Croissanterna var goda, men chokladmuffinsarna var tyvärr rätt så torra.

GFvGI1D.jpg

Som dryck till frukosten serverades apelsin- och ananasjuice samt te och kaffe. Business class-kabinen var ungefär till 3/4 fullsatt, men jag upplevde ändå kabinpersonalen som närvarande. Trots att det var tidigt på morgonen servades alkohol och jag såg en av flygvärdinnorna gå ut en drink till en av medpassagerarna. Champagne hade också gått att få.

Toaletten för business class-sektionen var ren och hade en del speciella tvålar, men var i övrigt inte särskilt speciell.

Efter frukosten tog jag en tupplur och alldeles för snart var vi på inflygning mot Stockholm. Väl framme vid gaten lät kabinpersonalen oss från business gå ut först vilket var välkommet då vi behövde passera passkontrollen vid ankomst. Kön till passkontrollen var tom när jag kom och jag var på nolltid vid baggagebandet. Bagaget kom förvånandsvärt fort och min väska kom ut bland de tjugo första, med en prioritylapp! Hur den hamnat där vet jag inte, då jag vid incheckningen fortfarande hade en ekonomiplats och jag la inte märke till att jag skulle ha fått den då. Nåväl, en trevlig överraskning hur som helst!

Kort och gått var det en mycket trevlig flygning som var alldeles för kort. Om det inte framgått än så var detta första gången jag flugit business class, så jag kan inte jämföra detta med andra produkter. Men för min del var det min bästa flygning hittills, speciellt efter att bara några dagar tidigare med tåg rest utan sittplats från Budapest till Wien. Jag börjar nog förstå vad det där business class-syndromet handlar om (eller det är väl first class-syndromet egentligen, men jag fick nog samma effekt av bara business), SAS Go upp till Umeå kändes riktigt torrt efteråt.. ;)
 

bnr

Medlem
Roligt att min rapport inspirerade och ännu roligare att du väljer att dela med dig av din upplevelse! Var intressant att läsa. :)
Snyggt med en header och centrerad titel i början, layouten på mina rapporter är betydligt mer steril. :p
 

MegaFlyer

Medlem
Mkt intressant läsning och vilket äventyr! Tack för det.

...och hur många ggr har man inte stått någonstans i världen (senast idag i både Milano och Genova) och undrat vad Stockholms stackars politiker tänkte den dagen de beställde ett system för biljetter som är helt obrukbart. Visst någon måste alltid vara sämst.
 

011430121

Medlem
Trevlig rapport, 50 pax inte dåligt mellan Wien och Stockholm med Ethiopian, OS har väl en avgång runt den tiden till Stockholm.
 

Timotey

Medlem
Har alltid varit lite sugen på den här linjen. Kanske ska slå till, har tyvärr alltför många "nöjesresor" det här året så får bli nästa år. Kul läsning och roligt för dig att få testa på affärsklass
 
Toppen