Är det någon som har erfarenhet av att använda kortets försäkring när man har betalt en EuroBonus-resa med COOP MedMera Mer? I mitt fall gäller det en bagageförsäkring på över 6 timmar som jag anmält till If försäkringar. Nu hävdar de att försäkringen inte gäller på EuroBonus-resor, eftersom jag endast betalat skatter och avgifter med kortet. I deras villkor står:
"Försäkringen gäller för innehavare av kort som betalat en privat resa eller researrangemang med minst 75 % med kortet. För att försäkringen ska vara giltig krävs att betalning sker till hotell, organiserad resebyrå, researrangör eller trafikbolag. Innehavarens make/maka, registrerad partner, sambo och barn som inte fyllt 23 år omfattas av försäkringen, även när de reser på egen hand. Barnet ska vara folkbokfört hos innehavaren eller hos den andre föräldern. Försäkringen omfattar även barnbarn under 23 år som medföljer mor- eller farföräldrar på resa utan förälders sällskap. Samtliga försäkrade ska vara stadigvarande bosatta inom EU."
Jag anser att jag uppfyller villkoren, men If försäkringar anser att jag inte har betalt 75% av resan eftersom "kostnaden" för resan utgörs av EuroBonus-poäng som man inte kan betala med kortet, och att de därför inte kommer att ersätta mig för de inköp jag tvingades göra under de 20 timmar mitt bagage var borta!
Jag kommer naturligtvis att gå vidare med detta, men tips och råd och erfarenheter mottages tacksamt!
"Försäkringen gäller för innehavare av kort som betalat en privat resa eller researrangemang med minst 75 % med kortet. För att försäkringen ska vara giltig krävs att betalning sker till hotell, organiserad resebyrå, researrangör eller trafikbolag. Innehavarens make/maka, registrerad partner, sambo och barn som inte fyllt 23 år omfattas av försäkringen, även när de reser på egen hand. Barnet ska vara folkbokfört hos innehavaren eller hos den andre föräldern. Försäkringen omfattar även barnbarn under 23 år som medföljer mor- eller farföräldrar på resa utan förälders sällskap. Samtliga försäkrade ska vara stadigvarande bosatta inom EU."
Jag anser att jag uppfyller villkoren, men If försäkringar anser att jag inte har betalt 75% av resan eftersom "kostnaden" för resan utgörs av EuroBonus-poäng som man inte kan betala med kortet, och att de därför inte kommer att ersätta mig för de inköp jag tvingades göra under de 20 timmar mitt bagage var borta!
Jag kommer naturligtvis att gå vidare med detta, men tips och råd och erfarenheter mottages tacksamt!