Senaste nytt

If försäkringar vill inte ersätta bagageförsening för EuroBonus-resa betald med COOP MedMera Mer

kakne

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att använda kortets försäkring när man har betalt en EuroBonus-resa med COOP MedMera Mer? I mitt fall gäller det en bagageförsäkring på över 6 timmar som jag anmält till If försäkringar. Nu hävdar de att försäkringen inte gäller på EuroBonus-resor, eftersom jag endast betalat skatter och avgifter med kortet. I deras villkor står:

"Försäkringen gäller för innehavare av kort som betalat en privat resa eller researrangemang med minst 75 % med kortet. För att försäkringen ska vara giltig krävs att betalning sker till hotell, organiserad resebyrå, researrangör eller trafikbolag. Innehavarens make/maka, registrerad partner, sambo och barn som inte fyllt 23 år omfattas av försäkringen, även när de reser på egen hand. Barnet ska vara folkbokfört hos innehavaren eller hos den andre föräldern. Försäkringen omfattar även barnbarn under 23 år som medföljer mor- eller farföräldrar på resa utan förälders sällskap. Samtliga försäkrade ska vara stadigvarande bosatta inom EU."

Jag anser att jag uppfyller villkoren, men If försäkringar anser att jag inte har betalt 75% av resan eftersom "kostnaden" för resan utgörs av EuroBonus-poäng som man inte kan betala med kortet, och att de därför inte kommer att ersätta mig för de inköp jag tvingades göra under de 20 timmar mitt bagage var borta!

Jag kommer naturligtvis att gå vidare med detta, men tips och råd och erfarenheter mottages tacksamt!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

kakne

Medlem
Hotellet 1190 och flygresan kanske kostar runt 2.000. Nu tycker jag att man inte borde behöva hålla på att hitta den här typen av lösningar. Jag har betalt 100% av vad flygresan kostade med mitt kort och det framgår inte av villkoren att det skulle finnas några undantag vad gäller tex skatter och avgifter. Jag har If som försäkringsbolag även för mina andra försäkringar men funderar nu allvarligt på att byta till ett annat försäkringsbolag. Jag vill bli trevligt bemött och få hjälp vid en ev. skada. Jag vill inte behöva lägga en massa energi på den här typen av ärenden.
 
Har inte så mycket tips att ge, men tycket definitivt att du ska driva detta vidare. Något liknande hände mig för några år sedan, jag hade köpt en biljett för Eurobonuspoäng och kontanter (ca 400 kr) och resan i övrigt kostade 6000 kr. Allt var betalt med mitt Ica-banken Mastercard och de ersatte mig utan att blinka.
 

Viking75

Medlem
Fick just mitt nya försäkringsbrev från IF
Här står det klart och tydligt att som resekostnad att resa eller del resa som betalts med bonuspoäng så gäller inte Reseskydd....

Nu måste jag byta bolag.
Finns det något bolag som är extra bra för oss som reser mycket? (även Award)
 
Toppen