Senaste nytt

35 minuter transfer på Kastrup? Stockholm-Köpenhamn-Göteborg

vicce

Medlem
Hej!

Tänkte kolla med er som är vana att resa via CPH.

Ska troligtvis flyga ARN-CPH-GOT den 5 april. Flyget från ARN går 19.00 och landar 20.10.

Flyget från CPH går 20.45 och landar 21.30.

Räcker transfertiden på 35 minuter till, eller är det för snävt? Jag kommer även ha två resväskor med mig, går det att få dem att bli taggade direkt till GOT, så jag inte behöver hämta ut dem? Om jag måste det så räcker garanterat inte tiden till.
 

twiggs

Medlem
Eftersom jag antar att det inte rör sig om en biljett så skulle jag inte riskerat den anslutningen, åtminstone inte om du har något viktigt i Göteborg under kvällen. Jag tycker dessutom att personalen hos SAS blivit riktigt snåla med att checka in väskor hela vägen, även om det enbart rör sig inom deras egna bolag. Flög häromveckan GOT–ARN på morgonen och sent på kvällen ARN–CPH–PLQ – hade helt kallt räknat med att kunna checka in väskan så att jag slapp krångla på ARN. Det blev absolut tvärnej, inte alls med hänsyn till att "anslutningstiden" var för lång (för det gick ju att checka in den så fort jag landat i ARN och promenerat till T5) – utan med hänsyn till att det i de fall jag blev incheckad hela vägen så hade SAS ett ansvar för mig hela vägen mellan GOT och PLQ. Förstod inte alls vad hon menade med det, anslutningstiden vart ju måååånga timmar.
 

vicce

Medlem
Eftersom jag antar att det inte rör sig om en biljett så skulle jag inte riskerat den anslutningen, åtminstone inte om du har något viktigt i Göteborg under kvällen. Jag tycker dessutom att personalen hos SAS blivit riktigt snåla med att checka in väskor hela vägen, även om det enbart rör sig inom deras egna bolag. Flög häromveckan GOT–ARN på morgonen och sent på kvällen ARN–CPH–PLQ – hade helt kallt räknat med att kunna checka in väskan så att jag slapp krångla på ARN. Det blev absolut tvärnej, inte alls med hänsyn till att "anslutningstiden" var för lång (för det gick ju att checka in den så fort jag landat i ARN och promenerat till T5) – utan med hänsyn till att det i de fall jag blev incheckad hela vägen så hade SAS ett ansvar för mig hela vägen mellan GOT och PLQ. Förstod inte alls vad hon menade med det, anslutningstiden vart ju måååånga timmar.

Det stämmer, det är två olika biljetter. Det var ju inte bra att de inte är säkert att de kan checka in väskorna hela vägen. Går det inte, eller vill de bara inte?
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Det stämmer, det är två olika biljetter. Det var ju inte bra att de inte är säkert att de kan checka in väskorna hela vägen. Går det inte, eller vill de bara inte?

Det är inga som helst problem att checka in väskorna hela vägen, så länge bolagen har någon form av avtal. Men jag tror att man helt enkelt inte vill eftersom man då får ett ansvar för resenären hela vägen, kanske innebär detta att bokningarna behöver "sys ihop" och du därför kan räkna med att bli ombokad till den senare flighten upp mot GOT i fall den första är sen. Och skulle denna vara fullbokad så får de checka in dig på hotell och då blev det plötsligt jättedyrt. Tror inte heller att någon försäkring täcker en så kort anslutningstid.

Sen så behöver du också flyga Economy Extra eller Business för att det överhuvudtaget ska gå att genomföra som om jag förstått det, alternativ att du har ett *G-kort.

Måste fråga varför du väljer att flyga ARN–GOT via CPH, btw?
 

vicce

Medlem
Det är inga som helst problem att checka in väskorna hela vägen, så länge bolagen har någon form av avtal. Men jag tror att man helt enkelt inte vill eftersom man då får ett ansvar för resenären hela vägen, kanske innebär detta att bokningarna behöver "sys ihop" och du därför kan räkna med att bli ombokad till den senare flighten upp mot GOT i fall den första är sen. Och skulle denna vara fullbokad så får de checka in dig på hotell och då blev det plötsligt jättedyrt. Tror inte heller att någon försäkring täcker en så kort anslutningstid.

Sen så behöver du också flyga Economy Extra eller Business för att det överhuvudtaget ska gå att genomföra som om jag förstått det, alternativ att du har ett *G-kort.

Måste fråga varför du väljer att flyga ARN–GOT via CPH, btw?

Anledningen är att Malmö Aviation tar 1009:- för en enkel till GOT från BMA. Problemet är att jag har två resväskor men bara Bas medlem.

SAS tar ca 1100:- för en enkelresa plus att den sista flighten den 5 april inte passar riktigt i tid. Jag har EBG hos SAS, så jag får ta med mina två resväskor. Att resa ARN-CPH-GOT med ungdomsbiljett kostar ca 1200:-. Så för en hundralapp mer så får jag mer poäng, och tiden passar mig bättre.

Men det känns ju osäkert att boka så, i fall de säger på ARN att de inte vill checka in mig hela vägen, då är det ju kört...
 

agehall

Medlem
Kan du inte bara ringa och boka allt på en biljett? Vilken resebyrå som helst bör ju kunna sy ihop det på en PNR och då är ju saken löst...
 

twiggs

Medlem
Men det känns ju osäkert att boka så, i fall de säger på ARN att de inte vill checka in mig hela vägen, då är det ju kört...

Ja, det är det. Incheckning av väskor hela vägen är inte något man ska räkna med, det är snarare något som vissa ser lättare på och därmed går med på. Ska personalen göra enligt boken så är det troligtvis också ett no-no att checka in hela vägen vid två biljetter. Och med 35 minuters transfer? Då är det ett no-no för mig också.
 

vicce

Medlem
Kan du inte bara ringa och boka allt på en biljett? Vilken resebyrå som helst bör ju kunna sy ihop det på en PNR och då är ju saken löst...

Jag är ju inte jätte sugen på att betala flera hundra i avgift bara för att boka över telefon. Men om du vet någon resebyrå som fixar det utan att ta någon avgift, så säg till :)
 

Stefan62

Medlem
Jag följer med intresse diskussionen och undrar:

1. Om första flighten är försenad så går det ju inte om Du har två biljetter, eller...?
2. Om bagaget inte taggas hela vägen till GOT så hinner Du inte hämta ut det på CPH och sedan checka in det igen.

Chansa inte för någon/några hundra-lappar.
 
Toppen