mha321
Medlem
Nog för att cabonline kanske har funnits sedan 90-talet. Men det är bara i något/några år som det t.ex. gått att betala genom appen. Hade inte Uber klivit in i Sverige så är det nog inte en chans att de hade haft de funktioner som de har nu.- Citat "I Sverige är Uber inget nytt och inte heller något kreativt. Att beställa en taxi utan att behöva ringa en beställningscentral har man kunnat göra ända sedan 90-talet genom tjänsten Cabonline, som dessutom har anslutna taxibolag på över 200 orter i Sverige. Idag kan man boka via deras app som dessutom erbjuder möjligheten att kunna betala via den, istället för att göra det i taxin. Smidigt och enkelt. Likaså i Taxi Kurirs app." Ingen av dessa tjänster når i närheten så långt som Uber gjort i sin anpassning för kunden. Och vanliga taxiföretag har sämre bilar, sämre attityd mot kunden och ger inte samma möjligheter till feedback - man blir aldrig lurad av Uber.
Fast ärligt talat, så ser ju i princip alla "moderna" webbsidor ut idag. Tyvärr.Går in på Cabonline och ser att dom har kopierat Uber.com hemsidans utseende?
Taxametrar är certifierade i både hårdvara och mjukvara, och all kod i dem gås igenom vid certifiering. De byggs av tredje part, och certifieras av fjärde part. Så ur den synvinkeln är de definitivt bra. Det är bland annat det som gör taxametrarna svindyra, och väldigt svåra/dyra att uppdatera.- Citat: "Något vi anser liberalerna har missat i sin argumentation är förståelsen med funktionen av en fast taxameter. Taxametern är taxinäringens motsvarighet till åkerinäringens färdskrivare. Här registreras allt och när vi blir kontrollerade av polisen så ska vi kunna skriva ut en rapport med den information de vill ha. Dessutom finns det hårda krav på utformningen av en taxameter, som att den ska klara av nordiska väderförhållanden, klara en viss grad av elektromagnetisk strålning samt att resans pris ska synas tydligt för kunden. En app klarar inte av något av dessa krav."
En app klarar av precis allt detta och är dessutom säkerställd av 3:e part som hanterar betalningen. Hur många gånger har vi inte läst om fusk med färdskrivare?
Men å andra sidan, när jag kliver in i en "gammal taxi" (utan att använda appen), så vet ju inte jag om hans taxameter faktiskt är certifierad eller inte. Han kan ju ha slängt ihop en egen trivial display hemma på kammaren.
Att påstå att en app inte skulle kunna göra motsvarande är struntprat. Den kan ju även använda t.ex. enhetens GPS för att hela tiden rapportera in - och gör det i Ubers fall.
Är det någon som vet vad som händer om förarens telefon lägger av mitt under en körning förresten?