Senaste nytt

Till Maldiverna med Turkish Airlines

Meazza

Medlem
Här kommer en liten rapport från min och min flickväns resa i business class med Turkish Airlines till Malé, Maldiverna. Bilderna är tagna med mobilen och håller inte någon större kvalitet tyvärr.

TK1796 ARN-IST (A321), 27JUL
Planerad 1725, avgick 1821. Vänlig men lite stressad service. Turkish delights, varma servetter, mat och dryck togs ut - men inget plockades av. Rejäla säten, 2+2 config. Tyvärr låg IFE:n nere.

29729-bbeed79f70d0e9714107eb045603d12d.jpg


29730-5bc93f768315e74a399f6c235c29f05a.jpg


TRANSFER PÅ IST, 28JULI
Loungebesöket blev lite kortare än planerat, men vi hann med en del ändå. Det finns gott om mat, dryck och leksaker...

29731-69f01d10fda050f3df1c1eb01cf11755.jpg


TK730 IST-MLE (A330), 28JUL

Planerad 0055, avgick 0121. Fina flat bed-säten i 2+2+2 config, riktigt bra mat. Flickvännen låg raklång, jag fick kura ihop mig lite när det var dags för sömn.

29732-6a58bf0b03b02337d157da44410446c1.jpg


29733-637f03a641929ea7e4be2628f2dada78.jpg


Amenity-kit från Jaguar - passade för övrigt perfekt som iPad-fodral under den fortsatta resan, då jag inte hade fått med mig något hemifrån.

29734-f06bfba9fbc989fa899400e4836f1586.jpg


MALDIVERNA
Helt magiskt. Åk! Juli/augusti är ju lite lågsäsong men vi hade fantastiskt väder.

29735-8b1b1946e2e12e7d695600016ec397ac.jpg


MLE, LEELI LOUNGE
Då vi var tidiga på flygplatsen så blev det en hel del väntan. TK:s incheckning öppnade 2:30 innan planerad avgång, och efter immigration och lite taxfree så klev vi in i loungen (som tyvärr var alkoholfri). Ganska snart stod det klart att vår avgång skulle bli sen, och flera timmar extra fick tillbringas där.

29736-0d1e649a646227a25b31f8570b3835d5.jpg


TK731 MLE-IST (A330), 05AUG
Planerad 2340, avgick först 0204 (!). TK flyger sträckan Colombo-Malé-Istanbul med samma plan, och enligt en av flygvärdinnorna berodde den kraftiga förseningen på ”customs and immigration” i Sri Lanka. Den här gången hade vi 1A och 1B, vilket gav lite mer avskildhet även om det förstås ligger bredvid galleyn. Planet var äldre än på TK730, vilket märktes på finishen och i synnerhet på IFE:n.

29737-d748755af1ecef9d1675aa472692d59d.jpg


29738-e436cc72a426e35cc566917067d449e5.jpg


29739-6a45b54f22b2e53ef18cd981fdbc7e00.jpg


Amenity-kit från Cerruti.

29740-a54ff1a5dfd763bda9d016e2dacfc999.jpg


Tyvärr var servicen riktigt dålig när det gällde vår försening. Vi hade ett tilltänkt byte på IST på 2:40, så det fanns fortfarande en liten chans att det skulle gå. Dock fick vi inte någon som helst information om vad som gällde, ”check at the airport” upprepades till alla som skulle vidare. Inte ens vilken gate vi skulle ankomma till kunde/ville de berätta om. Absolut ingenting gjordes för att vi som hade connections skulle hinna.

TRANSFER PÅ IST, 06AUG
Väl inne i terminalen var det fortfarande ca 20 minuter till vår avgång, så vi gjorde ett försök att hinna. Vid säkerhetskontrollen stod det fortfarande Last Call för vår flight, men där och då dog vår chans. ”Alla” där hade connections, ingen släppte förbi någon och flygplatspersonalen var på riktigt dåligt humör. Ett tjejgäng framför oss vädjade till en kille i personalen att släppa fram dem då deras plan var på väg att gå, varpå han spände ögonen i dem, slog ut med armarna och levererade ett iskallt ”so what?!”.

När vi var igenom så var gaten förstås stängd. Via skyltar mot Transfer Desk så leddes vi runt, runt, runt och kom till sist ut där vi nyss stod - innan säkerhetskontrollen. Flera bolag hade sin desk precis vid utgången men Turkish hade en skylt att vi skulle gå en bit bort. Väl där var kaoset totalt, med uppemot 100 pax i kö. Vi frågade om det inte fanns någon kö för business, och det gjorde det - men flera hundra meter tillbaka åt det håll vi kom från. Vi lommade dit, och var i princip ensamma där. Snabbt blev vi ombokade från 0815 till 1400, och erbjöds även ett hotellrum då jag efterfrågade några timmars sömn. Det var bara att gå bort till hotelldesken så skulle det lösa sig fint.

Denna desk visade sig ligga aningen avlägset ute i själva ankomsthallen, vilket inte alls framgick från början. Väl där förklarade vi ärendet, fick lämna ifrån oss biljetterna och ombads att vänta ”a short while” - inne på det intilliggande Starbucks (!). Efter tio minuters väntan kom en kille ut och ropade att han hade några hotellrum klara - varpå halva caféet ställer sig upp och stormar dit! Det visar sig att han har fyra (4) rum klara. Klart nedstämda går vi tillbaka till kassan och får då veta att det kan ta tid det där, sen måste man invänta en shuttle bus och sen var det tydligen en bit att åka också. Den utlovade sömnen var bara att glömma insåg vi, och hämtade tillbaka våra biljetter för att ta oss till CIP-loungen istället.

Servicen på Atatürk fortsatte sen i exakt samma stil, med tvetydiga och direkt felaktiga direktiv om hur vi bäst skulle ta oss in. Till slut fann vi dock den gyllene porten, med direktaccess från avgångshallen in i loungen. Kanon - om man vet om det. Här slogs sen ett antal timmar ihjäl.

29741-e63f029fac015aaf9b3ef3c7a16c528d.jpg


TK1795 IST-ARN (A321), 06AUG
Planerad 1400, avgick 1438. Redan 1310 påbörjades boarding av barnfamiljer och (efter förfrågan från mig) business pax. Denna fick dock ganska snart avbrytas då kön från insidan av ”spärren” (ett gult streck på golvet) sträckte sig ända fram till glasdörrarna - och någon transferbuss fanns inte på plats.

Det skulle dröja ca 30 (!) minuter innan de fick fram en buss, under tiden flöt blippade och ej blippade pax ihop till en stor svettig massa. Gatepersonalen passade för övrigt på att lämna platsen under detta kaos. När sen en buss dök upp så behövde man gå igenom allas boarding pass en andra gång. Väl på planet visade det sig vara gammalt och slitet, betydligt sämre än TK1796 nio dagar tidigare. Business visade sig i princip vara Eco med seatblock, i trång 3+3 config. I väntan på att lyfta tilläts passagerare att springa fram och tillbaka på toaletterna, vilket gjorde att personalen hade stora problem med att räkna in alla. Ytterligare 30 minuters väntan på marken vidtog innan vi äntligen var i luften.

Servicen var sen rejält snurrig, och både mat- och dryckesbeställningar blev fel. Min flickvän bad om vitt vin, men fick en cola. När hon påpekade detta så fick hon ”OK” som svar, colan och flygvärdinnan försvann. Nästa gång vi såg henne var fem minuter senare då hon gick runt med brödkorgen. Vinet skulle dröja visade det sig. En av våra gafflar var dessutom skitig - återigen ett ”OK” som svar, men ingen ny gaffel. Rejäl charterkänsla på den här flighten, tyvärr.

29742-6c9da51a549251b4d849cde3927d22e5.jpg


29743-3fd78ef48e336d12108660a2524c3d14.jpg


SUMMA SUMMARUM
Turkish var en besvikelse, och man nådde inte alls upp till den premiumnivå jag hade förväntat mig. Rörig boarding generellt, med 4 av 4 flyg försenade. Det var även mer eller mindre omöjligt att få hjälp med något utanför manualen.
 

Voyageur

Medlem
Synd på upplevelsen som var allt annat än trevlig. Kanske prova att skriva ett tydligt klagomål till TK om någon ersättning då du ändå förmodligen inte lär sätta din fot där mer. Trevlig rapport läsning men jag fick inte upp en enda bild tyvärr. Kanske bara jag? Mobil och IE som läsare
 

Meazza

Medlem
Synd på upplevelsen som var allt annat än trevlig. Kanske prova att skriva ett tydligt klagomål till TK om någon ersättning då du ändå förmodligen inte lär sätta din fot där mer.
Japp, jag ska både påtala nivån generellt samt driva ett case för ersättning på hemresan. Försöker att läsa in mig i detta nu.

Trevlig rapport läsning men jag fick inte upp en enda bild tyvärr. Kanske bara jag? Mobil och IE som läsare
Tack, men det låter illavarslande med bilderna. Är det fler som har problem?

Jag har kollat på två Mac-datorer (i olika browsers) samt på min Android-mobil, och för mig funkar det.
 

karho

Medlem
Tack, men det låter illavarslande med bilderna. Är det fler som har problem?

Samma här, ser inga bilder tyvärr. Testat IE, Chrome och Firefox (på pc).

..och - såklart - tack för en intressant rapport! Alltid kul att jämföra erfarenheter av flygbolag.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Trist att TK inte levde upp till förväntningarna. "Expect the worst, hope for the best" är nog en mindset som man måste ha när man flyger dem.
 

Meazza

Medlem
För er som inte fick upp bilderna så repostar jag dem här, då jag inte längre kan redigera min trådstart. Bilderna läses i nummerordning.

Ledsen att ni andra kan få scrolla en andra gång. :cool:
 

Attachments

  • tk00.png
    tk00.png
    653,7 KB · Visningar: 539
  • tk01.png
    tk01.png
    803,5 KB · Visningar: 503
  • tk02.png
    tk02.png
    865,8 KB · Visningar: 495
  • tk03.png
    tk03.png
    768,7 KB · Visningar: 507
  • tk04.png
    tk04.png
    760,8 KB · Visningar: 502
  • tk05.png
    tk05.png
    789,2 KB · Visningar: 496
  • tk06.png
    tk06.png
    787 KB · Visningar: 493
  • tk07.png
    tk07.png
    806,6 KB · Visningar: 511
  • tk08.png
    tk08.png
    717,2 KB · Visningar: 499
  • tk09.png
    tk09.png
    769,3 KB · Visningar: 677
  • tk10.png
    tk10.png
    646,2 KB · Visningar: 481
  • tk11.png
    tk11.png
    814,8 KB · Visningar: 488
  • tk12.png
    tk12.png
    813,1 KB · Visningar: 487
  • tk13.png
    tk13.png
    822,7 KB · Visningar: 467
  • tk14.png
    tk14.png
    818,3 KB · Visningar: 528
Toppen