Senaste nytt

SAS Economy Extra vs SAS Business Class

Stefan62

Medlem
Jag planerar resa till BKK i maj för att nyttja AMEX 2-4-1

Vad skiljer Economy Extra från business - förutom stolarna - maten?

Kabinen?

Är det fri dryck/buffé-bar?
 

Svenska73

Medlem
Vi flög business till BKK och Econ Extra tillbaka. Personligen, kommer säkert få mothugg av andra, tycker jag att SAS Econ extra är väldigt prisvärt. Stolarna är så pass bra att man kan lyckas sova, maten ett snäpp bättre och om jag minns rätt en liten snack bar (inte så spännande). Fri dryck. Econ extra bra alternativ till Business om det är mer än 3000 kr skillnad per leg annars är det inte värt det att inte ta business över econ extra. Trevlig resa!
 

agehall

Medlem
Ska du ha något extra är det business som gäller. Vill du resa bekvämt utan att betala lika mycket som för business är SAS Economy Extra ett bra alternativ imho. Jag gillar produkten som sådan och har flugit den ett antal gånger mellan europa och usa.
 

ucce

Medlem
Jag planerar resa till BKK i maj för att nyttja AMEX 2-4-1

Ska du använda 2-4-1 är det lätt värt de 25 000 extra poängen det kommer kostar att flyga där fram.

Ovanligt mycket datum lediga i maj för att vara BKK dessutom - bra läge. Men tänk på att du måste hitta platser i samma klass t o r.
 

Stefan62

Medlem
Ok - det blir 50000 extra för t.o.r. - dvs 130000 poäng för 2 personer om man lyckas boka...?

Är det fortfarande så att man måste ringa kundservice i Tallinn för att göra bokningen?
 

ucce

Medlem
Jämfört med Eco Extra är det 25 000 extra för två (130 000 för två i business eller 105 000 för två i eco extra)

Och ja, tyvärr måste man ringa Tallin. De är dock dåliga på att leta biljetter, så det bästa är att göra det själv på sas.se och sen ringa med exakta detaljer
 

Pandion

Medlem
Med rätt så mycket erfarenhet av både Economy Extra (Y klass) och Business (C klass) på SAS longhaul så måste jag instämma enligt tidigare inlägg att det beror rätt så mycket på vad du är ute efter? Är det en bekväm och funktionell resa eller lite mera guldkant?

Att flyga dagtid (dvs du skall inte försöka sova) så duger Y klass alldeles utmärkt. Man sitter bra och har gott om benutrymme. Flyger du A330 så skall du försöka få plats på rad 14 (första raden i Y klass), då man har enormt med benutrymme framför vilket ger en rätt privat känsla. Servicen och maten däremot håller inte bästa klass. Man får två maträtter att välja på. Ena maträtten är samma som i ekonomi, och utöver det så finns det ett alternativ. I ekonomi ingår en alkoholdrink i samband med maten. I Y klass är det fri sprit, precis som i C klass. Servicen i Y klass påminner väldigt mycket om ekonomi, det är ingen större skillnad, och ingen snackbar finns. Reser du på dagtid och betalar själv så är Y klass helt klart bra value for money. Nattetid däremot så är Y klass inte kul. Stolarna går ju att fälla, men absolut inte till något plant, och man kan inte ligga på sidan och sova, så man sover nästan lika dåligt som i ekonomi. Skall man sova gott så är det bara C klass som gäller.

Gällande C klass så är det skillnad på natt och dag på att försöka sova nattetid. I C klass kan man ligga och sova. Reser man mycket blir man dock rätt snabbt irriterad på det faktum att det inte går att få stolen fully flat, utan man ligger där med 8 graders vinkel, vilket gör att man efter två timmars sömn vaknar nere i fosterställning i sittbrunnen och får kravla sig upp. Skulle SAS byta ut stolarna till fully flat så vore det en fullträff!

Min uppfattning om SAS C klass generellt är att det håller mycket hög klass. Alla Europeiska bolag sopar banan med Amerikanska bolag, och jag skulle vilja påstå att SAS håller hög klass jämför med de andra Europeiska bolag. Man känner sig väldigt ombonad och omhändertagen ombord och servicen är mycket bra, liksom maten. På ett sätt är det synd att flyga C klass nattetid, då man då går miste om servicen och maten, så är det guldkant på tillvaron, där du har råd att punga ut med det kostar, så är C klass helt och hållet värt det. Det går inte att jämföra med Y klass. I C klass är dom fyra stycken som jobbar på 34 pax, varav två är stewards och har som krav att ha minst 3 års erfarenhet från att vara kock eller servitris på en första klass restaurang. Man måste kunna ge vinrekommendationer och det är dom du ser ombord som går omkring i kockjacka. Maten är riktigt bra, liksom servicen, och det finns en snackbar och bland annat så kan man beställa en riktig espresso eller Kaffe Latte ombord, så även om Y klass är helt ok, så spelar C klass i en annan liga...
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Farid Shawkat!
Tack för en bra förklaring av skillnaden mellan SAS Business class och Economy Extra.
 
Toppen