Senaste nytt

Ännu mer handbagage - SAS överväger bagageavgifter

Jonas C

Medlem
Men SAS skulle då kunna ge Silver förmånen att få ta med 1 bagage utan kostnad. Rimligt. Och ger konkurrensfördel.
Om Silver/Guld/Diamant/Pandion och Star Gild får gratis väska så är det ett icke-problem. Jag misstänker att de flesta affärsresenärer reser utan bagage, så där vinner man något på att erbjuda en gratis väska de få gånger som bagage behövs.
 

fcx

Medlem
Men SAS skulle då kunna ge Silver förmånen att få ta med 1 bagage utan kostnad. Rimligt. Och ger konkurrensfördel.

Håller med. Eller så gör man en BA och tar bort gratis bagage mm för alla, och då blir det inte bra. SAS har ju ofta en förmåga att krångla till saker.

Jag rider vidare på min gamla käpphäst: gör det gratis att checka in bagage och ta betalt för kabinväskor!
 

agehall

Medlem
Håller med. Eller så gör man en BA och tar bort gratis bagage mm för alla, och då blir det inte bra. SAS har ju ofta en förmåga att krångla till saker.

Jag rider vidare på min gamla käpphäst: gör det gratis att checka in bagage och ta betalt för kabinväskor!

Fast BA har väl fortfarande gratis incheckat bagage för alla utom just HBO-fares? Det är väl KLM som tagit bort gratis incheckat bagage för alla som inte har status numera? De började ju med att om man var medlem i FlyingBlue så fick man checka in en väska, men efter en stund krävdes silver ojmr.
 

KalleSus

Medlem
Mina senaste resor med Air France, sedan AF/KL införde en lägsta klass utan rätt till incheckat bagage har varit allt annat än angenäma.
Konsekvent försenade avgångar och ett "krig" om plats på bagagehyllorna för väskor som av allt att döma inte uppfyller vare sig mått- eller viktregler. När sedan väskorna börjar kastas mellan raderna, och alla ska hjälpa till att stuva där det finns en glugg, så börjar man fundera på om det här med flygsäkerhet har fått en ny dimension.

Jag, som alltid reser med incheckat bagage för att ha det så bekvämt som möjligt på flygplatsen, överväger att sluta med handbagage, eftersom man inte längre kan vara säker på att ens egen lilla kabinväska, än mindre dess innehåll, längre har kvar sin originalform.
Jo, jag vet att man kan stuva under stolen framför också, men tyvärr är jag lite för lång för att det arrangemanget ska bli bekvämt.

Ibland önskar man att fler bolag har samma benhårda kontroll av bagaget som Ryanair för att förhindra att detta kaos med för stort och tungt "handbagage" ska vara det problem som jag tycker att det är.
 

Moco

Medlem
Helt fel väg att gå. Jag reser i princip alltid med incheckat bagage. Många skulle säkert också göra det hos de flesta bolagen om det inte innebar extra kostnader. Det är ju en modetrend att göra i princip allt "valbart" och införa extra kostnader för allt, så jag förstår att SAS är intresserade att apa på där och ta chansen att tjäna varenda kortsiktigt öre som går. Det är ju i övrigt trist att man hela tiden strävar efter att göra allt mer komplicerat, istället för att underlätta saker och ting. Finns ju vettigare saker för SAS att arbeta med för att få ordning på bolaget, kan jag tycka.
 
Toppen