Senaste nytt

Lufthansa öppnar nya lounger i München i april 2016

Jacob

Medlem
Under våren 2016 öppnar den nya satellitpiren vid terminal 2 på Münchens flygplats, den terminal som används huvudsakligen och Lufthansa och Star Alliance. Samtidigt öppnar fem helt nya lounger i den nya terminalbyggnaden och Lufthansa har nu släppt fler detaljer om vad som väntar. Totalt fem nya lounger öppnar i den nya byggnaden med en totalyta…
 

Flying P

Medlem
Lounger och annat är fint. Men det mest intressanta blir hur MCT förändras, samt hur det påverkar i praktiken.
De torde ha ZRH i åtanke där man oftast kan göra connections på 15-20 min.

Dessutom blir det väldigt intressant att se hur de löser flöde av resenärer mellan huvudterminalen och satellitpiren, automatiska tåg eller enbart rullband?

En annan fundering jag har är varför man inte gör just som i ZRH där man samlar nästan all ex Schengen till satellitpiren, och har intra Schengen i huvudterminalen.
 
Ja Muc är ju en väldigt smidig flygplats idag, oftast behöver man bara gå igenom passkontrollen upp/ner en trappa vid byten mellan schengen/non schengen idag. En pir låter ju som att det blir promenader...
 
En annan fundering jag har är varför man inte gör just som i ZRH där man samlar nästan all ex Schengen till satellitpiren, och har intra Schengen i huvudterminalen.

London Heathrow Terminal 2 har ju de så T2a som är huvudbyggnaden är mest inom europa medans T2b som är sateliten har samtliga långdistans.
 

Flying P

Medlem
Ok inte varit på nya T2 ännu, flyger i princip aldrig till London eftersom jag håller mig till LH Group.

Dock får väl ZRH vara benchmark för möjliga connections, inte bara MCT. Misstänker att LHR har en bit till den nivån.
 

rodstrom

Medlem
Någon som vet om det finns några speciella krav för att komma in i T2 satellit FLC:en kontra "vanliga" FCL i main terminal T2?

Vi ska till ICN och åker i LH F.
 

peng

Medlem
Någon som vet om det finns några speciella krav för att komma in i T2 satellit FLC:en kontra "vanliga" FCL i main terminal T2?

Vi ska till ICN och åker i LH F.

Just nu är First Class Lounge i satelliten till stor del stängd, jag var där för att äta frukost imorse på väg hem efter att ha landat i Lufthansa F från Hong Kong. De fick en vattenskada för någon vecka sedan, och har just nu inget kök där. Det finns lite dricka och lite kakor, men vill man ha mat så hänvisar de till First Class Lounge i main terminal. De kör en shuttle mellan dem var 15:e minut, så det är inget jätteprojekt att åka mellan dem (vi åkte fram och tillbaka mellan dem). Det är lite trist med tanke att det är en mycket trevligare utsikt från loungen i satelliten. Jag tänkte inte på att fråga dem hur länge de räknade med att det skulle ta återställa den.
 

rodstrom

Medlem
Alright. Trist. Men då får det bli main terminal och kanske gå upp på taket. Hur är det, är baren där uppe på huvudbyggnad T2 öppen nu?
 
Toppen