Senaste nytt

Paketresa vs lösa flygbiljetter (US/Kanada)

jumbooze

Medlem
Hej,
Sitter och tittar på sommarens rundresa till US/Kanada.

Utresa/Hemresa till US har jag redan köpt men nu tittar jag på domestic & hotell.

Vilket är bäst, ska man boka en biljett med alla ben/sträckor på eller ska man boka sträckor för sig?

Ska man försöka boka flyg & hotell i ett paket? :confused:

Får man bättre reseskydd vid irrops om man har allt på en PNR? Det är den känslan jag har men jag har ingen direkt erfarenhet...

Just nu tittar jag på
ORD - NYC - ORD - LAS - SFO - YVR - ORD

med hotell på en del av ställena.

Ska man försöka plocka ihop detta på Expedia eller liknande?

Tips emottages tacksamt.
// Jumbooze
 

rvarttinen

Medlem
Hotelltips SFO: W på 181 Third Street. Bra läge och kul hotell med jysst SPA. Få med i en paket-deal? Torde väl gå hoppeligen ...
 

Senator

Moderator
Jag bokar alltid separat. Sedan vet jag inte hur paketreselagen - Konsumentverket fungerar när resan är köpt av en utländsk resbyrå/operatör eller en resa (som i detta fall) påbörjas utanför Sverige.

När jag har haft problem med IRROPS har jag aldrig haft problem att lösa saker själv. Senast detta hände var under snöstormen på USA:s östkusten i december 2010 då CO (UA) 69 lämnade ARN medan alla andra flighter till östkusten blev inställd. Vi hamnade ofrivilligt i CLE på Sheraton, och ett snabbt samtal till Hilton NYC så blev min vistelse där förkortat med en natt.

Jag personligen gillar flexibiliteten med att ha detta separat. Men, om du vill ha detta på en hade jag använt United hemsida.
 

Alx

Medlem
Eller så ser man till att ha en vettig reseförsäkring så slipper man fundera. Min erfarenhet är att reser man mer än någon enstaka gång om året så lönar sig en sådan alltid. Själv har jag en mycket omfattande reseförsäkring via Amex Centurion som har kommit till bra användning tre gånger bara i år. :)

Viktigt att tänka på när det gäller paketreselagen är att man endast kan komma dragandes med den gentemot svenska resebyråer, vilket kraftigt begränsar utbudet och därmed möjligheten att få ett vettigt pris.
 
Toppen