yopeyo
Medlem
forsättning från del 1
TG461 BKK-MEL
Tittar ut på planet som ska ta mig ned till Australien. En Boeing 777-200ER, vilken tur att det inte var en 777-300 som sist hem från MEL. Det här planet har Thai:s nya Business säten med mer utrymme, bättre och större skärm, samt inte minst 2-2-2 och inte 2-3-2 i kabinen.
Pre-boarding och reser man i Royal Silk har man separat ingång till planet
Slår mig ner i fåtöljen, i princip tomt i kabinen. Lugnt och skönt! Sätena är inte flatbed utan ca 170°, men känns betydligt bekvämare än SAS stolar. Jag har i alla fall lättare att hitta en bra position, och massageknappen fungerar vilket den sällan gjort hos SAS.
Blir erbjuden ett glas champagne och funderar på vad de har för regler för alkoholservering på denna flight, klockan är ju trots allt bara 07.30. Men hemma är den ju 01.30 så visst, champagne tack!
Blir erbjuden att flytta till annat valfritt säte om jag vill. Varför inte, jag kan behöva röra på mig lite till så jag bestämmer mig för att prova servicen i andra gången och hoppar över till motsvarande plats på andra sidan.
Blir genast tillfrågad om jag vill ha påfyllning av mitt glas
Dags för avfärd. Tomt på runway, skönt! Sist jag var på väg hem från MEL gjorde vi en aborted landing 100 m över den här banan på grund av att det stod ett plan där, fast det hade jag ju sett sen länge på skärmen...
Frukost
Uppe i luften är det dags för min andra frukost.
Fyra alternativ att välja på, jag satsar på lite kallskuret.
Bläddrar igenom filmutbudet och det är massivt med allt från helt nya filmer till gamla klassiker. Jag fastnar för en favorit som känns passande i sammanhanget eftersom jag kommer att tillbringa nästa två veckor i en cubicle
Filmen är slut och jag läser ut boken Människohamn (bra bok, fast den fick mig att sakna min familj), vrider på huvudet och funderar över hur stort Australien egentligen är.
Solen sänker sig sakta över vidderna.
I kabinen känns det nästan som man är på klubb, bara musiken som saknas.
Ljuset tonar sakta över mellan olika färger, väldigt behagligt för ögonen jämfört med att ha neddimmade lysrör.
Klubbkänslan trappas upp när champagne serveras ihop med en mise-en-bouche och snacks.
Middag
Klockan har blivit 17.45 och det är dags för middag.
Menyn var annorlunda mot ARN-BKK men vin- och drinklistan innehöll samma urval.
Till förrätt serveras melon, parmaskinka och marinerad lax som har rest från Norge.
Till varmrätt provar jag en av Thai:s signatures dishes, kyckling med vitlök, basilika och chili. Fantastiskt god!!!
Dags för lite frukt och ost, jag börjar kunna konceptet nu...
Som avslutning, kaffe, cheesecake med halloncoulis och, Kahlua??!!?
Jag får väl skylla på att man efter 23 timmars resande inte är helt med på vad man beställer i alla lägen, men den slank ned i alla fall.
MEL
Pling, laddning på Tullamarine airport om 15 minuter.
Inget plan på banan, landningen går bra.
En fördel med att resa i Royal Silk class är att man får tillgång till fast track vid ankomsten (och vid avresan).
Jag har emellertid aldrig behövt använda mig av denna voucher vid ankomst. De gånger jag varit här har det alltid gått väldigt snabbt genom immigration och tull ändå. Däremot vid avresan har den hjälpt mig att komma snabbare till loungen.
Står och väntar på väskan och funderar på om jag packat ned något olämpligt, tog jag ur trämasken???
En snabb sniff av hunden på väskan, så passerar jag tullen och kan hoppa in i en taxi mot Radisson. 24 timmar efter att jag klev ut från mitt hus hemma i Sverige kliver jag in i mitt rum på andra sidan jorden för två veckor av intensivt arbete i mysiga Melbourne.
Slutsats
Thai erbjuder en väl fungerande och bekväm väg ned till Australien. När jag reser i jobbet vill jag ta mig från punkt a till b så snabbt och bekvämt som möjligt. Med Thai undviker jag ett första och sista matarflyg på mina resor, vilket sparar tid och risk för strul. Det finns ett alternativ på sträckan som tar någon timme mer och det är Qatar Airways som flyger ARN-DOH-MEL. Men eftersom jag vill posta poäng till mitt eurobonus har det blivit Thai. Nästa gång är det nog ändå dags för något nytt.
747 mellan ARN och BKK har inte den mest moderna kabinen, men Premium Economy känns ändå hyfsat fräsch, speciellt på övre däck. Servicen är betydligt bättre än vad som erbjuds i economy extra hos SAS, skillnaden mot Royal Silk är minimal. Försök att välja fönsterplats på övredäck. Vill du ha extra benutrymme ska du satsa på rad 16 som är nödutgång.
Spa i Bangkok är skönt som omväxling mot de vanliga loungerna
TG461 BKK-MEL
Tittar ut på planet som ska ta mig ned till Australien. En Boeing 777-200ER, vilken tur att det inte var en 777-300 som sist hem från MEL. Det här planet har Thai:s nya Business säten med mer utrymme, bättre och större skärm, samt inte minst 2-2-2 och inte 2-3-2 i kabinen.
Pre-boarding och reser man i Royal Silk har man separat ingång till planet
Slår mig ner i fåtöljen, i princip tomt i kabinen. Lugnt och skönt! Sätena är inte flatbed utan ca 170°, men känns betydligt bekvämare än SAS stolar. Jag har i alla fall lättare att hitta en bra position, och massageknappen fungerar vilket den sällan gjort hos SAS.
Blir erbjuden ett glas champagne och funderar på vad de har för regler för alkoholservering på denna flight, klockan är ju trots allt bara 07.30. Men hemma är den ju 01.30 så visst, champagne tack!
Blir erbjuden att flytta till annat valfritt säte om jag vill. Varför inte, jag kan behöva röra på mig lite till så jag bestämmer mig för att prova servicen i andra gången och hoppar över till motsvarande plats på andra sidan.
Blir genast tillfrågad om jag vill ha påfyllning av mitt glas
Dags för avfärd. Tomt på runway, skönt! Sist jag var på väg hem från MEL gjorde vi en aborted landing 100 m över den här banan på grund av att det stod ett plan där, fast det hade jag ju sett sen länge på skärmen...
Frukost
Uppe i luften är det dags för min andra frukost.
Fyra alternativ att välja på, jag satsar på lite kallskuret.
Bläddrar igenom filmutbudet och det är massivt med allt från helt nya filmer till gamla klassiker. Jag fastnar för en favorit som känns passande i sammanhanget eftersom jag kommer att tillbringa nästa två veckor i en cubicle
Filmen är slut och jag läser ut boken Människohamn (bra bok, fast den fick mig att sakna min familj), vrider på huvudet och funderar över hur stort Australien egentligen är.
Solen sänker sig sakta över vidderna.
I kabinen känns det nästan som man är på klubb, bara musiken som saknas.
Ljuset tonar sakta över mellan olika färger, väldigt behagligt för ögonen jämfört med att ha neddimmade lysrör.
Klubbkänslan trappas upp när champagne serveras ihop med en mise-en-bouche och snacks.
Middag
Klockan har blivit 17.45 och det är dags för middag.
Menyn var annorlunda mot ARN-BKK men vin- och drinklistan innehöll samma urval.
Till förrätt serveras melon, parmaskinka och marinerad lax som har rest från Norge.
Till varmrätt provar jag en av Thai:s signatures dishes, kyckling med vitlök, basilika och chili. Fantastiskt god!!!
Dags för lite frukt och ost, jag börjar kunna konceptet nu...
Som avslutning, kaffe, cheesecake med halloncoulis och, Kahlua??!!?
Jag får väl skylla på att man efter 23 timmars resande inte är helt med på vad man beställer i alla lägen, men den slank ned i alla fall.
MEL
Pling, laddning på Tullamarine airport om 15 minuter.
Inget plan på banan, landningen går bra.
En fördel med att resa i Royal Silk class är att man får tillgång till fast track vid ankomsten (och vid avresan).
Jag har emellertid aldrig behövt använda mig av denna voucher vid ankomst. De gånger jag varit här har det alltid gått väldigt snabbt genom immigration och tull ändå. Däremot vid avresan har den hjälpt mig att komma snabbare till loungen.
Står och väntar på väskan och funderar på om jag packat ned något olämpligt, tog jag ur trämasken???
En snabb sniff av hunden på väskan, så passerar jag tullen och kan hoppa in i en taxi mot Radisson. 24 timmar efter att jag klev ut från mitt hus hemma i Sverige kliver jag in i mitt rum på andra sidan jorden för två veckor av intensivt arbete i mysiga Melbourne.
Slutsats
Thai erbjuder en väl fungerande och bekväm väg ned till Australien. När jag reser i jobbet vill jag ta mig från punkt a till b så snabbt och bekvämt som möjligt. Med Thai undviker jag ett första och sista matarflyg på mina resor, vilket sparar tid och risk för strul. Det finns ett alternativ på sträckan som tar någon timme mer och det är Qatar Airways som flyger ARN-DOH-MEL. Men eftersom jag vill posta poäng till mitt eurobonus har det blivit Thai. Nästa gång är det nog ändå dags för något nytt.
747 mellan ARN och BKK har inte den mest moderna kabinen, men Premium Economy känns ändå hyfsat fräsch, speciellt på övre däck. Servicen är betydligt bättre än vad som erbjuds i economy extra hos SAS, skillnaden mot Royal Silk är minimal. Försök att välja fönsterplats på övredäck. Vill du ha extra benutrymme ska du satsa på rad 16 som är nödutgång.
Spa i Bangkok är skönt som omväxling mot de vanliga loungerna
Last edited: