Senaste nytt

Världslista på Fifth Freedom flygningar

E.K

Medlem
Råkade av en händelse hitta en lång lista med städer runt hela världen med Fifth Freedom Flygningar.
Nu ska man ta listan med en liten nypa salt för den verkar inte vara helt uppdaterad.
Som exempel kan vi ta Ethiopian Airlines från Bangkok till Hong Kong och Singapore.
Hong Kong slutade dom flyga till för nästan 2 år sen och Singapore varade bara i ett halvår.

Något som fick en att höja rejält på ögonbrynen var Air New Zeeland.
Vad sägs om att i ett svep flyga från London till Auckland med två timmars transit i Los Angeles.

5th Freedom Flights - flypointyend
 

chazzie

Medlem
Kul lista, tyvärr är väl inte alltid 5th freedom-flygningar nödvändigtvis väldigt mycket billigare?

London - Auckland skulle vara coolt att testa, men gärna i någon högre kabinklass :D
 

pep

Medlem
Jeg laeste for nyligt 2 forrygende positive anmeldelser af Ethiopian i business class mellem DUB og LAX....desvaerre er der vist ingen billige priser p.t., dem jeg kunne finde laa paa ca. 3000 USD retur
 
HEL-ARN-BGO (säsong 17.5-29.9) med AY

Vad jag vet går inte denna att boka via Finnairs hemsida, men jag kan ha fel..

Har flugit 2 av Emirates Fifth freedom flights, då mellan Kuala Lumpur - Melbourne sen även Melbourne - Auckland båda gångerna T/R.

Dock att påpeka är väl att dom missat ut på Emirates ena flight som flygs Dubai - Laranca - Malta med en A330-200. Nu tror jag dock denna linje är en säsongslinje men det är inga problem att boka den under hela augusti, priser för First T/R är 2160Euro och har en flygtid på 2 timmar och 10 min enkel väg.
 
Vad menas med "Fifth Freedom" och vad är kraven för att få kallas det!?
A “fifth freedom” flight is one where an airline from one country has the right to fly between two different countries. An example of this is India’s Jet Airways, which operates fifth freedom flights between Toronto and Brussels.

Källa: What Is A Fifth Freedom Flight? - One Mile at a Time

Som jag förstått skall det finnas lämpligt underlag av passagerare mellan destinationerna som är tilltänkta att flyga mellan. Detta för att inte större bolag skall kunna komma in och konkurrera ut mindre bolag på alla linjer i hela världen. Sen röstas det också, vilka som gör de har jag ingen aning om men de har jag läst någonstans.
 

Crille81

Medlem
A “fifth freedom” flight is one where an airline from one country has the right to fly between two different countries. An example of this is India’s Jet Airways, which operates fifth freedom flights between Toronto and Brussels.

Källa: What Is A Fifth Freedom Flight? - One Mile at a Time

Som jag förstått skall det finnas lämpligt underlag av passagerare mellan destinationerna som är tilltänkta att flyga mellan. Detta för att inte större bolag skall kunna komma in och konkurrera ut mindre bolag på alla linjer i hela världen. Sen röstas det också, vilka som gör de har jag ingen aning om men de har jag läst någonstans.

Tackar för det! :)
 

nota bene

Medlem
Vad jag vet går inte denna att boka via Finnairs hemsida, men jag kan ha fel..
Jag lyckades i alla fall prissätta den på hemsidan igår... Är ev. på väg dit i Aug och flyger hellre Finnair än SK.

Dessutom såg jag att någon på FT skrev att de bokat den, så nog tror jag att det går!
 

Dr. Miles

Expert
Vad jag vet går inte denna att boka via Finnairs hemsida, men jag kan ha fel..
Jag lyckades i alla fall prissätta den på hemsidan igår... Är ev. på väg dit i Aug och flyger hellre Finnair än SK.

Dessutom såg jag att någon på FT skrev att de bokat den, så nog tror jag att det går!
Det här kanske förklarar saken om man har försökt att boka Stockholm-Bergen v.v. efter 29 sep 2015.
Finnair skrev:
Direktflyg mellan Stockholm och Bergen är tillgängligt 17 maj–29 september 2015.
Screenshot20150730_02.png
 
Toppen