Senaste nytt

2 månader utan svar från SAS kundtjänst angående försening med Turkish Airlines

Fredah

Medlem
Den 25e Maj skickade jag följande till SAS, efter 2 månader ännu inget svar.

När vi skulle flyga hem från Antalya (TK2413) via Istanbul till Köpenhamn (TK1785) så blev vi ombokade till en senare flight (TK1787). Detta resulterade i en försening om över 5 timmar samt att vi missade sista tåget från köpenhamn till halmstad. Observera att hela bokningen var gjord i business class (C). Därför fick det bli tåg till Malmö och därefter Taxi till halmstad. Vi förväntar oss någon form av ersättning för denna försening, ersättning kan tas emot både i kontanter och poäng. Bifogar även kvitto på taxiresa.

Eftersom SAS inte hört av sig så skickade jag ett inlägg på Facebook med hopp om återkoppling.
(Se bild)

Vad tycker ni att man kan kräva av SAS? Hur skulle ni gå vidare?

ps. class C är biljetterad class, medan bokningen är gjord som "Award Business Class" ds.
 

Attachments

  • SAS.PNG
    SAS.PNG
    381,3 KB · Visningar: 503

GOTATH

Medlem
Alltid tråkigt när det strular till sig... Men är det inte till Turkish Airlines du ska vända dig till eftersom du flög med dem?
 

Fredah

Medlem
Alltid tråkigt när det strular till sig... Men är det inte till Turkish Airlines du ska vända dig till eftersom du flög med dem?
Jag tycker nog att det är SAS uppgift att lösa detta då första segmentet är Code-Share (SK3402?) och det är dom som har sålt biljetten till mig.
 

Agö

Medlem
Från SAS allmänna villkor.

2.3 Code share

På vissa rutter har vi arrangemang med andra transportörer, som kallas ”code share”. Detta innebär att även om man har en bokning hos oss och har en biljett där vårt namn eller vår flygbolagskod (SK) anges som transportör kan en annan transportör utföra flygningen. I sådana fall kommer vi eller våra auktoriserade ombud att informera dig om vilken transportör som utför flygningen när du gör din bokning. Din avtalspart är den transportör som marknadsfört biljetten, det vill säga den transportör vars flygbolagskod finns på flygkupongen bredvid flygnumret. Trots det ovanstående gäller att vid code share ska alla anspråk som avser kompensation och assistans vid nekad ombordstigning, inställda, kraftigt försenade flyg eller nedgradering baserat på Förordning (EG) 261/2004 lämnas till den transportör som genomför flygningen. Andra ersättningskrav för bevisade skador och kostnader kan inges antingen till den transportör som utför flygningen eller den som marknadsfört biljetten. Vid code share flygningar som utförs av annan operatör med avgång från eller ankomst till en flygplats i USA, gäller det utförande flygbolagets beredskapsplan för förseningar som uppstår på marken, efter ombordstigning. Detaljerad information om dessa beredskapsplaner kan fås från den transportör som utför flygningens hemsida.
 

Fredah

Medlem
Från SAS allmänna villkor.

2.3 Code share

På vissa rutter har vi arrangemang med andra transportörer, som kallas ”code share”. Detta innebär att även om man har en bokning hos oss och har en biljett där vårt namn eller vår flygbolagskod (SK) anges som transportör kan en annan transportör utföra flygningen. I sådana fall kommer vi eller våra auktoriserade ombud att informera dig om vilken transportör som utför flygningen när du gör din bokning. Din avtalspart är den transportör som marknadsfört biljetten, det vill säga den transportör vars flygbolagskod finns på flygkupongen bredvid flygnumret. Trots det ovanstående gäller att vid code share ska alla anspråk som avser kompensation och assistans vid nekad ombordstigning, inställda, kraftigt försenade flyg eller nedgradering baserat på Förordning (EG) 261/2004 lämnas till den transportör som genomför flygningen. Andra ersättningskrav för bevisade skador och kostnader kan inges antingen till den transportör som utför flygningen eller den som marknadsfört biljetten. Vid code share flygningar som utförs av annan operatör med avgång från eller ankomst till en flygplats i USA, gäller det utförande flygbolagets beredskapsplan för förseningar som uppstår på marken, efter ombordstigning. Detaljerad information om dessa beredskapsplaner kan fås från den transportör som utför flygningens hemsida.
Hmm, okej får ta kontakt med TK då. Synd bara att SAS inte kunde berättat det för 2månader sedan.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jonas C

Medlem
Inväntar kommentar från @agehall … Rent generellt så har flygbolaget tyvärr ingen skyldighet att ge ersättning för den missade anslutningen. Har råkat ut för det själv nyligen, väldigt frustrerande men inte mycket man kan göra åt saken. Eventuellt kan du kolla med din reseförsäkring ifall de kan ersätta för missad anslutningsresa.

ps. class C är biljetterad class, medan bokningen är gjord som "Award Business Class" ds.
Är den bokad som en betald biljett eller bonusresa? På bonusresor gäller inte codeshare, utan man bokar in sig på ordinarie flightnummer, trots att biljetten kan vara utställd av ett annat flygbolag.
 
A

Aurora

Guest
Hmm, okej får ta kontakt med TK då. Synd bara att SAS inte kunde berättat det för 2månader sedan.

Når man kjøper en billett godtar man bestandig at man har lest alle de allmenne vilkår, så dette har de nok sagt til det for mer enn 2 mnd siden (mao i det øyeblikk du kjøpte billetten).
 

Kricka

Medlem
Själv har jag en claim inskickat till SAS för (EG) 261/2004 och fick samma autosvar för ca 1 vecka sen. Men att jag skulle få svar inom 3-4 veckor, det tror jag inte på utifrån tidigare erfarenheter. Vore ett mirakel :/

Min fru väntar också på svar från SAS men det är semestertider så det dröjer nog ett tag till..
Man cancellerade kärran och lät flygplatsen (Swedavia) meddela paxen att man ombokades
till nästa flyg ett dygn senare. Borde vara solklart EU 261/2004 ?
 
Toppen