Senaste nytt

Betalning med kreditkort i utlandet - vilken valuta?

Jacob

Medlem
När jag betalar med kreditkort i utlandet kommer allt oftare frågan om jag vill betala i landets valuta eller i min hemvaluta.
Är jag i exempelvis Tyskland och betalar med ett svenskt kreditkort kan jag alltså antingen betala i euro eller i svenska kronor.

Men vilket alternativ är generellt det mest fördelaktiga? Eller gör det ens någon större skillnad vad man väljer?
Det har varit lite 50/50 vilken valuta jag valt.
 

Fredrik

Medlem
Det är en intressant fråga. Någon kommer att göra en valutaväxling någonstans och du kommer att förlora. Jag fick frågan när jag var på semester för någon månad sen och då kollade jag faktiskt vad sek-beloppet skulle vara. Jag valde att betala i lokal valuta och när sen fakturan kom för kortet var beloppet ungefär 20 kronor lägre(990 istf 1010 sek). En struntsumma, javisst, men det blir några kronor i slutändan som jag kunde köpt annat för.
 

tourist

Medlem
Alltid lokal valuta, och särskilt om ditt kort har en låg valutaväxlingsavgift. Det jobbiga är när man inte ens får frågan utan ser på kvittot att försäljaren på eget bevåg har valt SEK (vilket inte är tillåtet) och man måste stå och tjata om återköp. Det har hänt även när jag explicit har sagt innan jag lämnat över kortet att jag vill betala i Dollar/Euro. Ett sabla oskick är vad det är.

När jag har ringt till Avis för att få pengar tillbaka i efterhand när det inte gått att korrigera ("maskinen verkar vara inställd så"), fick jag veta att det ofta är ett problem med kort förregistrerade på Avis Preferred-kontot.
 

agehall

Medlem
Jag betalar alltid i lokal valuta. Jag har fått för mig att jag får bättre växlingskurs så, men det är mest en känsla...
 

micke

Medlem
Alltid lokal valuta för mig också. I utlandet betalar jag alltid bara med mitt ICA-kort som inte har något valutapåslag. Sedan får man 0,5 % bonus. Inte mycket men alltid nåt.

Det smärtar mig lite att jag inte får några EB-poäng när jag är utomlands men Amex och Diners tar väl ca 2 % och det kan bli en del pengar om man är utomlands ett tag.
 

jnoodt

Ny medlem
Alltid lokal valuta (ett unntak - se nederst)!

Hvorfor? - så här går det till;

Alternativ 1 - lokal valuta; Transaksjonen sendes til internasjonalt betaligssystem (Visa/MC etc.), omregnes fra lokal valuta til ditt korts valuta (ex. SEK) med den kurs som Visa/MC har i sine banker den dagen transakjonen behandles hos dem, transaksjonen sendes din bank, din bank legger på valutapåslag (vanligvis 1,5-1,75% - men fortsatt ofte totalt en bedre kurs enn om du veksler kontanter i din bank hjemme), og transaksjonen posteres din konto.

Alternativ 2 - ditt korts valuta (ex.SEK); Ved beregning av totalsum benyttes en kurs som er et samarbeid mellom butikken du hander hos og butikkens lokale innløser av internasjonale korttransaksjoner (ofte dårlig kurs for deg - settes kanskje bare et par ganger i uken, og butikken får ofte også en andel av fortjenesten til innløseren). Transaksjonen sendes da gjennom de internasjonale betalingssystemene i ditt korts valuta (ex. SEK) uten noen form for kurspåvirkning (ettersom transasjonen allerede er "vekslet"), og posteres din konto.

Unntaket; Om du skulle være i land der du er helt ukjent med den lokale valuta (ex. skal det være 100.000 eller 1.000.000?), vil du ved å velge ditt korts valuta kunne være sikrere på at du har betalt rett beløp. Det kostet deg kanskje noen kroner i dårligere kurs, men ikke 10x. Da er alternativ 2 et godt og sikkert valg.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Jag betalar alltid i lokal valuta. Jag har fått för mig att jag får bättre växlingskurs så, men det är mest en känsla...
Jag stod väl ungefär på samma ställe också. Svagt minne att jag läst något om att lokal valuta är bättre, men mer än känsla än en övertygelse...

Men låter ju som folk här har rätt bra koll på vad som gäller! :)
 
Toppen