Senaste nytt

Hur utnyttjar man bäst spend på 500 000 kr?

RickardG

Medlem
Jag brukar ligga kring 500 000 kr i spend per år (förutom det som betalas mot faktura), och funderar redan nu på hur jag bäst kan utnyttja detta. Självklart har jag Amex Elite och får därmed 20p/100kr och två 2-4-1 och som komplement har jag ett Coop Medmera Mer.

Hur kan jag bäst utnyttja det som överstiger 300 000 kr? Det känns som att möjligheten att få en till 2-4-1 är lockande, men kan jag fixa ett Amex premium till mig själv samtidigt som jag har kvar mitt Elite? Eller går det att ansöka om ett premium till min bättre hälft, men att det är kopplat till mitt EB-nummer så att det går att utnyttja 2-4-1 med mina poäng?
Även om vi har familjekonto så det i praktiken inte spelar någon roll till vilket konto poängen förs över så är det viktiga här att alla 2-4-1 går att utnyttja med just mitt eget konto av naturliga skäl.
Tanken är sen att allt över 450 000 kr tas på mitt Elite-kort.
 

m96olsen

Medlem
Anar att du vill lägga spenden mot SAS/Star-Alliance? Annars är kanske BA VISA med 200k spend för en 2-4-1 ett alternativ?
 

RickardG

Medlem
Uppdatering: Det gick bra att skaffa ett Amex Premium till mig och med ett nytt extrakort till fru RickardG, så vi är nu på väg mot vår tredje 2-4-1 för i år. Nackdelen är att vi åker på ytterligare en årsavgift på 500kr och att vi nu bara får 15p/100kr (=7500 poäng mindre) men det får det vara värt. Vi kan ju fortfarande utnyttja den bättre försäkringen kopplad till Elite-kortet och så fort 450' är uppnått säger jag upp kortet och kommer tillbaka till den högre intjäningen igen.
 

SNIFF

Medlem
Uppdatering: Det gick bra att skaffa ett Amex Premium till mig och med ett nytt extrakort till fru RickardG, så vi är nu på väg mot vår tredje 2-4-1 för i år. Nackdelen är att vi åker på ytterligare en årsavgift på 500kr och att vi nu bara får 15p/100kr (=7500 poäng mindre) men det får det vara värt. Vi kan ju fortfarande utnyttja den bättre försäkringen kopplad till Elite-kortet och så fort 450' är uppnått säger jag upp kortet och kommer tillbaka till den högre intjäningen igen.
Du måste väl göra inköpet med Elite för att elite-försäkringen ska gälla?
 

RickardG

Medlem
Jag blev hänvisad till punkt 2 i försäkringsvillkoren där det står att försäkringen gäller om resan är betald med American Express, och inte att resan behöver vara betald med ett specifikt kort. Det tillsammans med den muntliga informationen från kundservice (jag vet... tro inte på kundservice) och att jag vill minnas att andra här på forumt fått samma besked gör att jag försiktigt har hopp om att hon på kundservice faktiskt har rätt :)
 
Toppen