Senaste nytt

Visum till Sverige för Indonesiska medborgare

Flying P

Medlem
En kollega från Indonesien ska besöka vårt kontor i Skåne. Hon har sökt visum till Sverige och hennes visumagent hävdar att hon måste komma in i Schengen via Sverige. Jag hävdar att när hon väl fått sitt visum till Sverige så kan hon lika gärna komma in i Schengen via Danmark.

Kastrup ligger 50 km från kontoret medan Arlanda ligger 550 km från kontoret.

Någon som vet mer eller finner relevant information som styrker min teori?
 

Glenn E

Medlem
Man söker visum på den ambassad som tillhör landet som är huvudsyftet för resan.
Sedan kan man åka in i Schengen området på vilken flygplats som helst.
Fast man kan inte åka ut ur Schengen området och tillbaka in igen om man har Single entry visum.

Ring svenska ambassaden i Jakarta om du vill kolla.
Det är för övrigt bättre att söka där jämfört med t.ex Tyskland för det är färre besökare där.
Eller iallafall var det så för 10 år sedan.
 

johhenrik

Medlem
Ja, när vi har tagit hit folk så säger visumet Sverige, men de har rest in via Holland o Tyskland osv. Aldrig varit problem.
 
R

rstenelo

Guest
Aldrig några problem att flyga in via CPH - massor med besök som gör det varje år
 

Axelzon

Medlem
Samma uppfattning och erfarenhet som Glenn och Johnerik (min fru anlände alltid Sverige via CPH - Schengen is Schengen) Innan jag och frugan gifte oss och hon fick svenska papper sökte vi först via agent, men bytade (för att de inte har 100% koll) till att jobba direkt mot Ambassaden i Jakarta. De är super service minded där!
 

andersl

Medlem
Det ska inte vara några problem att anlända till annat land.

Men i Indonesien ansöker man sedan några månader inte längre på ambassaden, utan genom en agent:
Sweden Visa Information - Indonesia - Home Page

Och på deras FAQ står det:
I am visiting more than one Schengen-country. Where do I have to apply for my Schengen-visa?
If you intend to visit several Schengen countries you have to apply for the visa of the country of your main destination. Main reason can be a business trip, a funeral, etc. It does not need to be the longest trip. The main destination is determined by the length and purpose of your stay.


I will be spending an equal amount of time in two or more Schengen-countries. Where do I have to apply for the visa?
If no main destination of your trip can be determined (equal length and purpose of stay), the country where you will first enter into the Schengen region will have to issue your visa.


Och jag skulle kunna tänka mig att det är därför din kollega får det svar hon får.
Har precis gjort en ansökan via VFS och de svar man får från dom är i nivå med en del av de kundtjänster som diskuteras här på BC. Dom kräver dokument som enligt ambassaden inte behövs osv..

Vid behov kan jag pm:a ett bra namn (mail adress) på ambassaden.
 
Toppen